توافق چین و هند برای حرکت به سوی صلح و ثبات در منطقه

وزرای امور خارجه چین و هند بر سر تقویت ارتباطات برای توسعه مناسبات دوجانبه توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری سی سی تی وی، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند در دیدار خود بر توسعه روابط دوجانبه میان این دو قدرت تاکید کردند.

وانگ در این دیدار که در دهلی نو، پایتخت هند برگزار شد، گفت: چین و هند دو همسایه با تمدنی تاریخی و جمعیت حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیونی هستند که می‌توانند دنیایی چندقطبی، اقتصادی جهانی شده و تمدنی متکثر را توسعه دهند.

وزیر امور خارجه چین تاکید کرد در دورانی که دنیا وارد عصر تغییر و تلاطم شده، این دو کشور (چین و هند) باید ارتباطات شان را تقویت کنند و برای صلح و ثبات در منطقه گام بردارند.

او گفت: چین و هند به عنوان دو کشور در حال توسعه خردمند نباید اجازه دهند مناقشه‌های مرزی بر توسعه مناسبات میان دو کشور تاثیری بگذارد. دو کشور باید به هم برای کسب دستاورد‌های بیشتر کمک کنند.

جایشانکار گفت: هند برای روابطش با چین اهمیت زیادی قائل است. هند برای توسعه ارتباطات با چین و گسترش مناسبات و همکاری‌ها مشتاق است.

او در این دیدار با اشاره به ارتباطات موثر چین و هند در زمینه دیپلماسی و نظامی از سال گذشته تاکنون گفت: نظامیان چین و هند در مرز باید همدیگر را رها کنند.

در این دیدار هر دو طرف توافق کردند برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری گفتگو کنند. وزرای امور خارجه چین و هند همچنین درباره مبارزه علیه دنیاگیری کووید-۱۹، اوکراین، وضع افغانستان و مناسبات دوجانبه تبادل نظر کردند.

وزرای امور خارجه چین و هند تاکید کردند که چندجانبه گرایی باید در اولویت قرار بگیرد و مناقشه‌ها باید از راه مسالمت آمیز و گفتگو حل شود.

به نوشته رسانه‌های هندی پس از دو سال وقفه، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز جمعه وارد دهلی شد که این اقدام نشان دهنده گرم شدن قابل توجه روابط سرد به علت ادامه بن بست نظامی در مرز لداخ است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار