عطوان: حمله به یمن، اشتباه بزرگ راهبردی عربستان بود

سردبیر رأی الیوم نوشت جنگ یمن اشتباه بزرگ راهبردی بود که عربستان در دام آن افتاد و ملت یمن با خون فرزندان خود بهای آن را پرداخت.

عبدالباری عطوان با اشاره به پاسخ جدید موشکی و پهپادی نیرو‌های یمنی به جنایات ائتلاف سعودی گفت: اگر مسئولان سعودی از تاریخ و ملت یمن اطلاع داشتند آتش جنگ را علیه این کشور روشن نمی‌کردند. در صورت لغو نشدن محاصره یمن، این حملات تشدید خواهد شد.

سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم نوشت: انصارالله از طریق راهبرد جدید خود و حملات به تأسیسات نفتی سعودی برای جلب توجه افکار عمومی جهانی و سازمان‌های انسانی به فاجعه‌های ملت یمن تلاش می‌کند. حملاتی که ممکن است بر رسیدن نفت به دست مصرف کنندگان در غرب تأثیر منفی بگذارد و قیمت نفت افزایش یابد و همین مسئله بر اقتصاد جهانی تأثیر منفی می‌گذارد و جنگ را به منازل شهروندان عربستان منتقل می‌کند.

به گفته عطوان، این جنگ وارد هشتمین سال می‌شود؛ بدون اینکه حملات ائتلاف سعودی در بازگرداندن دولت به اصطلاح «قانونی» (مستعفی) به صنعاء موفق باشد و این ائتلاف بتواند دستوراتش را به جنبش انصارالله و متحدانش تحمیل کند. اتفاقی که روی داد، کاملا برعکس بود و قدرت و صلابت این جنبش افزایش یافت و نیروهایش بر بیشتر استان‌های شمال یمن به جز مأرب تحت محاصره مسلط شدند.

مسئولان کنونی عربستان که با حملات هوایی به شهر‌های یمن، بازار‌های عمومی، بیمارستان‌ها و مجالس عزاداری و جشن ها، تصمیم به روشن کردن آتش این جنگ گرفتند، به اشتباه تصور کردند طی دو یا سه ماه مأموریت خود را انجام خواهند داد. این موضوع نشان می‌دهد این مسئولان چیزی از یمن، تاریخ و ملت آن نمی‌دانند. میراث این ملت در شکست دادن تجاوزگران دستکم به هشت هزار سال می‌رسد. هر طرفی که به یمن حمله کرد، شکست خورد.

عطوان گفت: هدف قرار دادن ریاض و شهر‌های بزرگی مانند جده پایتخت اقتصادی این کشور، ینبع مرکز صنایع پتروشیمی، بقیق و خریص دو شاهرگ نفتی عربستان و پالایشگاه‌های آن، آخرین چیزی بود که مسئولان عربستان انتظارش را داشتند. اگر اتفاقی که در حملات «شکستن محاصره-۲» یمن تکرار شود و به تأسیسات آب شیرین کن حملاتی صورت بگیرد، بحران آب ایجاد می‌شود که بیش از ۲۵ میلیون شهروند و مقیم عربستان را تهدید می‌کند.

تحلیلگر مشهور عرب تصریح کرد معادله جدید با ورود این جنگ به هشتمین سال بر این اساس است که ملت یمن به تنهایی با گرسنگی، کمبود برق و آب و از بین رفتن ساده‌ترین خدمات معیشتی مواجه نخواهند شد؛ آن هم در حالی که ملت عربستان از رفاه، امنیت و ثبات برخوردار باشد. به همین سبب حملات موشکی ادامه خواهد یافت و اهداف جدیدی به آن افزوده خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۰۷ فروردين ۱۴۰۱
زنده و سرافراز باد ملت باغیرت و آزاده یمن
آخرین اخبار