در دیدار وزرای خارجه ایران و چین مطرح شد؛

امیرعبداللهیان: ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی تهران و پکن فعال شوند

آقایان امیرعبداللهیان و وانگ یی، بر نهایی سازی پروژه های معرفی شده و ادامه رایزنی در زمینه توسعه همکاری های اقتصادی تاکید کردند.

وزیر خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به اهمیت مبادلات مردمی میان دو کشور، تسهیل بازگشت دانشجویان ایرانی را اقدامی موثر در این زمینه دانست که اگرچه محدودیت های کرونا تا کنون مانع از بازگشت آنها به چین بوده، اما شایسته است با همکاری بخش های مربوطه در چین به شرایط قبل باز گردد.  

گفتنی است، ۹ اسفند پارسال مسائل و مشکلات دانشجویان ایرانی شاغل در چین در نشست هم اندیشی انجمن دوستی ایران و چین با دانشجویان مشغول به تحصیل در چین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

تعیین تکلیف وضعیت دانشجویان ایرانی در چین در اسرع وقت از طریق مقامات عالی، تمدید ضوابط و تسهیلات تردد کلیه مشمولان تا حداقل یک سال آینده، پیگیری برای دسترسی به حساب‌های بانکی جهت برداشت وجوه دانشجویانی که در ایران به سر می‌برند، گذراندن دوره‌های بالینی (کارآموزی و کارورزی) دانشجویان پزشکی در ایران و تایید اعتبار سنجی مدارک دانشجویان پزشکی ورودی ۲۰۱۹ با دریافت مجوز از وزارت بهداشت، بازنگری در بخش‌نامه اخیر وزارت بهداشت در خصوص شروع تحصیل حضوری رشته‌های پزشکی ورودی ۲۰۲۱ و تایید اعتبار سنجی مدارک دانشجویان پزشکی، تسهیلات و پیگیری جهت انتقالی برای متقاضیان به دانشگاه‌های داخل کشور از جمله درخواست‌های دانشجویان ایرانی مقیم چین در این نشست بود.

اما وانگ یی، وزیر خارجه چین نیز در دیدار با آقای امیرعبداللهیان، از مشارکت طرف ایرانی در سومین اجلاس همسایگان افغانستان قدردانی کرد و بر همکاری‌ها و رایزنی نزدیک طرفین برای عملیاتی کردن سند ۲۵ ساله و همکاری در سازمان های بین المللی تاکید کرد.

براساس آخرین آمار‌های گمرک ایران، چین با واردات ۷.۷ میلیارد دلار کالا از ایران و مجموع تجارت ۱۳.۸ میلیارد دلاری با ایران تاکنون اصلی‌ترین کشور برای صادرات کالا‌های ایرانی محسوب می‌شود.

 حجم تجارت ایران و چین نیز حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال بوده که دو کشور با عقد توافقنامه‌هایی ذیل تفاهم ۲۵ ساله در تلاش هستند این مقدار را به ۵۰ میلیارد دلار در سال برسانند.

 همچنین ۱۲ شهریور ۹۸ نشریه پترولیوم اکونومیست با انتشار جزئیاتی از متن تواهم‌نامه ۲۵ ساله، مدعی سرازیر شدن سرمایه‌ای معادل حدود ۴۰۰ میلیارد دلار (البته در قالب «یوانِ چین» و نه دلار) به بخش‌های اقتصادی ایران توسط چینی‌ها شد. رقمی که تقسیم آن بر ۲۵ سال، معادل سرمایه‌گذاری ماهانه ۱.۳ میلیارد دلاری در اقتصاد ایران است. این میزان سرمایه‌گذاری خارجی آن‌قدر بزرگ است که می‌تواند اقتصاد ایران را متحول کند.

اما در پایان این دیدار وزرای خارجه ایران و چین در خصوص آخرین تحولات مرتبط با گفتگوهای وین به تبادل نظر پرداختند و مقابله با تحریم های یکجانبه و نامشروع را مورد تاکید قرار دادند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۲ فروردين ۱۴۰۱
نوکر و چاکر روسیه و چین.نفت خام و با 40%تخفیف بدین و بجاش اشغال و هرچی بنجل چینی بیارین تحویل ملت ایران بدین.بی شرف خفه خون بگیر.بیان هر چی معدن و مواد خان طبیعی و مفت مفت ببرن همی جور که الان دارن میبرن بعد بجاش اسباب بازی درجه سه تحویل بدن.غلط کردی بی شرف نخواستیم.
آخرین اخبار