سمنگان ولایتی تاریخی در شمال افغانستان + فیلم

سمنگان در شمال افغانستان موقعیت دارد و مرکز آن شهر ایبک می باشد.

ولایت(استان) سمنگان برعلاوه اینکه با ازبکستان و تاجیکستان هم مرز است ولایات(استان ها) بغلان، بلخ، سرپل، بامیان و کندز آن را احاطه کرده است.

اقوام و ملیت های مختلف در این ولایت زندگی می‌کنند که اکثریت آنان را هزاره ها، ازبیک ها (ازبک) و تاجیک ها تشکیل می‌دهند .

مردم این ولایت مصروف(مشغول) کارهای باغداری و کشاورزی است که بادام آن یکی از بهترین میوه ها در سطح افغانستان به شمار می‌رود و بیش از ۳۰ نوع آن از این ولایت(استان) بدست می آید که همه ساله در خارج از کشور نیز صادر می‌شود. 

مرکز این ولایت(استان) شهر ایبک است که در نزدیک شاهراه کابل، بلخ قرار دارد و ولایات(استان ها) شمال افغانستان را پایتخت وصل می‌کند.

تخت رستم نیز در شهر ایبک قرار دارد که بر روی یک تپه بلند قرار گرفته که باعث زیبایی مرکز این شهر شده است. 

این مکان باستانی یکی از جاهای مشهور ودیدنی این ولایت(استان) است که گردشگران داخلی و خارجی همه ساله از آن دیدن می‌کنند.

حضرت سلطان، خرم وسارباغ، دره صوف بالا، دره صوف پایین، روی دو آب و فیروزنخچیر ولسوالی های (شهرستان ها) سمنگان را تشکیل می‌دهند.

سمنگان یکی از ولایات(استان ها) کوهستانی افغانستان است که معدن ذغال سنگ نیز در این ولایت(استان) و در ولسوالی (شهرستان) دره صوف قرار دارد.

برعلاوه اینکه ذغال سنگ این معدن را به ولایات(استان ها) انتقال می‌دهند بیشتر صادرات به خارج از کشور نیز از همین معدن استفاده می‌شود.

ورزش پهلوانی یا کشتی که بیشتر در ولایات(استان ها) شمال افغانستان برگزار می‌شود مردم سمنگان نیز به آن توجه وعلاقمندی خاصی دارند که همواره میان پهلوانان در این ولایت(استان) و یا با ورزشکاران بقیه ولایات(استان ها) برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۱۲ فروردين ۱۴۰۱
فقط صدا داره...
آخرین اخبار