کاشت سالانه ۱۰۰هزار درخت حرا در ساحل خلیج فارس

سالانه حدود ۱۰۰هزار درخت حرا در "خورخوران" کاشته می‌شود

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست هرمزگان گفت: بر اساس توافق با پالایشگاه نفت‌ستاره خلیج فارس بنا شده است برای جبران خسارت محیط‌زیستی ناشی از انتشار میعانات گازی در دریا سالانه بین ۵۰  تا ۱۰۰ هزار درخت حرا کاشته شود.

همزمان با بارش‌های سیل‌آسا در استان هرمزگان به ویژه شرق استان در سال گذشته بوی نامطبوع شهر بندرعباس را در بر گرفت که موجب ایجاد سردرد‌هایی برای مردم شد.

ابتدا مردم فکر می‌کردند که علت این بوی مشمئزکننده ترکیدگی لوله‌های گاز در سطح شهر باشد، اما با اعلام شرکت گاز استان مشخص شد که این بو مربوط به آن‌ها نیست و مردم باید جای دیگر را برای پیدا کردن منشا بود می‌گشتند، اما بعد‌ها مشخص شد که بویی با این حجم کل بندرعباس را در برگرفته است ناشی از شکستگی یکی از لوله‌های انتقال میعانات گازی به پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس است و از همان ساعت عملیات رفع نقص در بستر رودخانه کل در نزدیکی گچین آغاز شد، اما با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته حجم بسیاری از میعانات همراه با آب رودخانه کل راهی دریا شدند و موجب ایجاد لکه‌های نفتی شد که در نزدیکی‌های جزیره قشم نیز به چشم می‌خورد.

بعد‌ها با دستور رئیس کل دادگستری هرمزگان پرونده قضایی نیز برای این ماجرا تشکیل شد و اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان نیز اعلام کرد که پایش‌ها در این حوزه برای برآورد آسیب‌های وارده به اکوسیستم دریا آغاز شده است.

حبیب مسیح تازیانی مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست هرمزگان ر گفتگو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست چندین بررسی در رابطه وقایعی مانند انتشار میعانات گازی در پهنه آبی دارد که در یک بررسی میزان و آثار آلودگی سطح انتشار آن را در قالب خسارت‌های محیط‌زیستی سنجش می‌کنند و میزان خسارت برآورد شده هم از مجموعه پالایشگاه نفت‌ستاره خلیج فارس مطالبه شده است و هم اکنون فرآیند قضایی و قانونی آن در حال انجام است.

وی گفت: مجموعه نفت ستاره خلیج فارس راغب است که روند قانونی مطالبه خسارت دنبال شود تا بتواند خسارت‌های این موضوع را پرداخت کند.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست هرمزگان گفت: گام بعدی ما در برآورد خسارت این حادثه این بوده است که اثرات انتشار آلودگی نفتی را برآورد کردیم از این حیث که آیا اثرات این اتفاق در بلند مدت در تالاب خورخواران چه خواهد بود و بر همین مبنا یک محیط پایشی برای مناطقی که آلودگی در آن‌ها مشاهده شده بود ایجاد شد و از مراکزی که قابلیت پایش اصولی محیط‌زیست را داشتند برای این امر کمک گرفتیم.

وی گفت: بیشترین تأثیرپذیری از آلودگی نفتی در منطقه خورخوران رخ داده بود و ما برای جبران خسارت بلندمدت این منطقه نیز پایش‌ها و برنامه ریزی‌هایی انجام دادیم.

مسیح گفت: برای جبران خسارتی که ممکن است در بلندمدت گریبان خورخوران را بگیرد یک موافقت اولیه ایجاد شده است که به طور سالیانه بین ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار درخت حرا با کمک پالایشگاه نفت‌ستاره خلیج فارس در منطقه خور خوران و حرایمی که تحت تاثیر آلودگی نفتی قرار گرفتند کاشته شوند.

برچسب ها: درخت ، خورخورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.