سرزندگی در جامعه با حضور دانش‌آموزان در مدارس

تعطیلات نوروزی با همه شادابی و طراوتی که به ارمغان آورد به اتمام رسید و با خود به تعطیلی مدارس بعد از ۲ سال تلاطم و نگرانی پایان داد و سبب شد تا همراه با نواخته شدن زنگ مدرسه‌ها، شور و نشاط در جامعه جریان پیدا کند.

براساس تصمیم مسوولان کشوری و وزارت آموزش و پرورش چهاردهم فروردین تمامی واحد‌های آموزشی سیستان و بلوچستان همزمان با سراسر کشور بازگشایی شدند و آموزش حضوری با استقبال پرشور دانش‌آموزان دوباره آغاز شد.
سیطره آموزش مجازی بر فعالیت آموزشی به پایان رسید و اکنون بسیاری از دانش آموزان مشتاق به تحصیل که دلتنگ مدرسه و معلمان خود بودند بار دیگر با کوله باری از تجربه‌های تلخ و شیرین دوران کرونا حالا طعم شیرین تعلیم و تربیت را در سایه معلمان خود پشت صندلی‌ها و نیمکت‌های مدرسه تجربه می‌کنند.

طی ۲ سال گذشته معلمان با هدف انجام وظیفه و نقش‌آفرینی در فرایند تعلیم و تربیت، منازل خود را به کلاس درس بدل کرده بودند و زمان آموزش برایشان محدود به ساعت خاصی نشد.

فعالیت دوباره مدارس و حضور دانش‌آموزان در نخستین روز پس از تعطیلات نوروزی در مدارس بازهم زمینه ساز اظهار نظر‌هایی درخصوص نحوه تداوم آموزش در مدارس شده است.

واقعیت این است که شیوع کرونا همچنان که سبک زندگی بسیاری از مردم را تغییر داد و الزامات جدیدی در زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهروندان ایجاد کرد، موجب تغییرات شگرفی در آموزش شد. طی سال‌های گذشته با وجود فراهم بودن زیرساخت‌های آموزش مجازی، با توجه به عدم الزام در این زمینه شاید کمتر کسی از این بستر و فضا استفاده می‌کرد با این حال شیوع کرونا استفاده از این بستر تکنولوژیک را اجتناب ناپذیر کرد.

پایان نگرانی‌ها از حضور دانش‌آموزان در مدارس و آغاز شور و نشاط در جامعه

فاطمه زهرا ملاشاهی دانش آموز پایه هفتم با ابراز خوشحالی از بازگشایی مدارس در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این دو سال آموزش آنلاین ما دانش‌آموزان مشکلات مختلفی از جمله کاهش میزان یادگیری در شبکه شاد، قطعی اینترنت و از دست دادن تدریس بعضی مباحث را تجربه کردیم و اکنون با آغاز آموزش حضوری امیدواریم بسیاری از کمبود‌ها و مشکلات جبران شود.
این دانش آموز زاهدانی تاکید کرد: البته همه ما با کمک معلمان و عوامل مدرسه باید تلاش کنیم تا حضورمان در مدارس با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی همراه باشد تا سلامت خود و دیگران را به خطر نیاندازیم.

رویا قلجایی دانش آموز زاهدانی که در پایه دوازدهم مشغول به تحصیل است نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به واکسیناسیون اغلب افراد جامعه، خطر ابتلا به کرونا کاهش یافته و شرایط کرونایی به مانند قبل کشنده نیست و تا اندازه خوبی مهار شده است.
وی ادامه داد: اگر آموزش مجازی همچنان ادامه پیدا کند، دیگر راه جبران نیست و در جامعه با مشکلات روانی بسیار و عدم تطابق سواد با میزان تحصیلات مواجه خواهیم بود.
این دانش آموز افزود: ضمن اینکه همچنان احتمال وجود ویروس کرونا در سال‌های آینده نیز وجود دارد، بنابراین مواجهه زودتر با این مساله می‌تواند مفیدتر واقع شود.
وی معتقد است: از آنجایی که امتحانات پایان ترم قرار است به صورت حضوری برگزار شود، بنابراین همه دانش آموزان نیازمند آموزش حضوری هستند تا بتوانند نتیجه خوبی کسب کنند.

محمد بلوچ‌زهی یکی دیگر از دانش آموزان زاهدانی گفت: من و بسیاری از هم‌کلاسی هایم با باز شدن مدارس هیچ مخالفتی نداریم و کاملا موافقیم، زیرا آموزش مجازی به هیچ عنوان نمی‌تواند جای آموزش حضوری را بگیرد، اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت کامل می‌بایست انجام شود تا مجددا دچار کرونا نشویم.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون بسیاری از افراد به مسافرت و گشت و گذار می‌روند، اما تنها با بازگشایی مدارس مخالفت‌های بسیار وجود دارد. با وجود خطر ابتلا به کرونا سوال اینجاست که آیا تنها مدارس باعث ابتلا به این بیماری می‌شوند؟ از سوی دیگر در دو سال گذشته بشدت شاهد افت تحصیلی در دانش آموزان بودیم.

با آموزش مجازی نظارت کامل بر یادگیری دانش‌آموزان میسر می‌شود

زهره سرگزی یکی از دبیران سیستان و بلوچستانی نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بازگشایی مدارس بسیار خوب است، اما باید تمام امکانات در واحد‌های آموزشی جهت رعایت موارد بهداشتی آماده باشد تا خانواده‌ها استرس حضور فرزندان خود را در مدارس نداشته باشند.
وی ادامه داد: تردیدی نیست که بازگشایی مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی به‌سود دانش آموزان است، چرا که در این مدت که آموزش‌ها از طریق فضای مجازی دنبال می‌شد کیفیت آموزش‌ها به دلایل متعددی کاهش پیدا کرده و بسیاری از دانش آموزان هم انگیزه و رغبت خود را از دست داده اند. این دبیر دبیرستان زاهدان تصریح کرد: دور شدن دانش آموزان از فضای بانشاط و پر جنب و جوش مدرسه و نداشتن تعامل با دوستان و معلمان بر سلامت روان و جسم آنان به ویژه دانش آموزان دبستانی تاثیر منفی گذاشته و باعث شده است دانش آموزانی که در سه پایه دوره اول دبستان محصل هستند، هیچ درک و شناختی نسبت به مدرسه و قوانین مدرسه و کلاس‌های درس نداشته باشند که خود موضوع نگران کننده‌ای است.
محمد شهرکی یکی دیگر از معلمان زاهدانی نیز در این باره اظهار داشت: قطعا آموزش حضوری بهتر از آموزش مجازی است و از مزایایی مانند امکان تدریس حضوری، رفع اشکال بلافاصله پس از تدریس، پرسش و پاسخ رو در رو و بررسی تکالیف به واسطه حضور دبیر در کلاس وجود دارد و دبیر نظارت کامل بر یادگیری دانش‌آموزان دارد و از سوی دیگر دانش‌آموزان با حضور مجدد در واحد‌های آموزشی با یکدیگر روابط اجتماعی خواهند داشت که در کنار امر آموزش از تأثیر بسزایی برخوردار است.

وی افزود: با توجه به فقر اقتصادی برخی خانواده‌ها فرزندان آنان از داشتن تلفن همراه و تبلت و در نتیجه آموزش مجازی محروم هستند در حالی که آموزش حضوری زمینه تحصیل برای تمامی دانش آموزان را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: رفت و آمد دانش آموزان و معلمان به مدارس جنب و جوش خاصی در جامعه ایجاد کرده و در واقع عامل نشاط و افزایش ارتباطات شده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار