همه چیز درباره نان کارتی

استاندار زنجان در توضیح یارانه نان گفته است: در این طرح مردم با نرخ پایین نان خود را از نانوایی‌ها تهیه می‌کنند و قیمت این نان با یارانه حساب می‌شود.

سالانه به منظور تامین امنیت غذایی مردم کشور، مبالغ زیادی برای تامین یارانه مصرفی نان در بودجه اختصاص داده می‌شود. یارانه نان که به نوعی پرداخت انتقالی از طرف دولت به مصرف‌کنندگان است، در تعدیل شکاف درآمدی گروه‌های کم‌درآمد و پردرآمد، نقش موثری دارد. در طول سال‌های گذشته، بالاترین میزان یارانه در کشور، به نان اختصاص پیدا کرده است.

بالا رفتن قیمت جهانی گندم و بالطبع افزایش قیمت خرید تضمینی که به کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و همچنین رشد هزینه‌های تبعی خرید و تبدیل گندم به آرد باعث شده که اختصاص یارانه به این محصول استراتژیک اهمیت پیدا کند، اما طبق گفته مسئولان قرار است از امسال با توجه به اصلاح روند اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی و جلوگیری از قاچاق معکوس، شکل پرداخت یارانه‌ها برای نان تغییر کند و به صورت یارانه نقدی در کارتی در اختیار مردم قرار گیرد؛ اما اگر می‌خواهید بدانید از چه زمانی نحوه تخصیص یارانه نان تغییر می‌کند، این یارانه به چه کسانی تعلق می‌گیرد، میزان آن چقدر است، قیمت نان چند می‌شود و تغییر شیوه پرداخت یارانه چه ضرورتی دارد با ما همراه باشید.

ضرورت پرداخت یارانه به افراد به جای نان

شاید برای خیلی‌ها این سوال به وجود بیاید اکنون که یارانه به آرد‌های فروخته شده به نانوایی‌ها تعلق می‌گیرد و ما با خیال راحت می‌رویم نان مان را می‌خریم پس دیگر چه ضرورتی برای تغییر شیوه اختصاص یارانه وجود دارد؟ اما باید بدانید با این کار چند اتفاق رقم می‌خورد.

۱- قاچاق معکوس: اولین موضوع این است که با توجه به گران شدن قیمت گندم اختلاف قیمت آرد یارانه‌ای با آرد آزاد زیاد می‌شود و در نتیجه شاهد قاچاق معکوس آرد و نان خواهیم بود. همچنین به گفته نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات، با تبدیل یارانه فعلی به یارانه نقدی از قاچاق آرد جلوگیری می‌شود و مصرف آرد از ۱۰ میلیون تن به ۷ میلیون تن در سال کاهش می‌یابد که باعث کاهش وابستگی کشور به خارج می‌شود.

۲- تبدیل شدن به خوراک دام: همچنین ارزان بودن نان نسبت به آرد آزاد باعث شد در سال گذشته شاهد تبدیل نان به خوراک دام شویم، چون برخی دامداران به جای خرید نهاده‌های دامی اقدام به خرید نان برای خوراک دام می‌کردند.

۳- بالا بودن ضایعات: متوسط ضایعات نان در ایران ۳۰ درصد اعلام شده که در برخی استان‌ها به بیش از ۷۰ درصد هم می‌رسد؛ نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات معتقد است وجود یارانه و ارزان بودن نان مهم‌ترین علت ضایعات آن است و اگر یارانه نان حذف شود شاهد کاهش قابل توجه ضایعات و جلوگیری از قاچاق آرد خواهیم بود.

نان یارانه‌ای از تابستان

چند روز قبل استاندار زنجان از اجرای طرح آزمایشی پرداخت یارانه نان خبر داده وگفته قرار است تا دو ماه آینده طرح پرداخت یارانه نان در چند استان اجرا شود. احتمالا بعد از اجرای طرح آزمایشی یارانه نان، این طرح در کل کشور اجرا می‌شود. محسن افشارچی در این باره توضیح داده است: در این طرح مردم با قیمت پایین نان خود را از نانوایی‌ها تهیه می‌کنند و کارت می‌کشند و در ادامه، یارانه نان بر حسب میزان فروش به نانوایان پرداخت می‌شود. براساس اظهارات او در این طرح نانوایی‌ها، دیگر آرد یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند بلکه بر مبنای فروش نان، یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

چه کسانی منتظر یارانه نان باشند؟

دی ماه سال قبل میرکاظمی - رئیس سازمان برنامه و بودجه -در این خصوص اعلام کرده بود اگر کسی در نانوایی خرید نان انجام دهد، با کارت یارانه‌ای که در اختیار دارد، آن را حساب می‌کند؛ به طوری که به نانوا قیمت جدید پرداخت خواهد شد، اما از خریدار همان قیمت قبلی کسر می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه این را هم گفته بود که راه‌اندازی سامانه مربوط بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حال بررسی است و در صورت نهایی شدن اجرا خواهد شد؛ البته بعد از انتشار این اظهارات روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه نیز اعلام کرد نه قرار است کارت نان صادر شود و نه کوپنی در دستور کار قرار گیرد بلکه اگر طرح نهایی شود، فقط مصرف کننده نهایی با همان کارتی که یارانه می‌گیرد، نان یارانه‌ای هم می‌تواند بخرد. با این حساب این گمانه پر رنگ شد که یارانه نان تنها به افرادی تعلق خواهد گرفت که هم اینک یارانه می‌گیرند. هرچند هنوز هیچ جزئیاتی از مشمولان این یارانه منتشر نشده، اما چندی پیش تجارت نیوز به نقل از یک نماینده مجلس نوشت که قرار است این یارانه به هفت دهک اول اختصاص داده شود.

مبلغ یارانه نان چقدر است؟

همان طور که گفتیم هنوز هیچ جزئیاتی از پرداخت یارانه نان شامل مشمولان این یارانه و مبلغ آن منتشر نشده است، اما با توجه به بودجه سال جاری می‌توان گمانه‌هایی را درباره مبلغ یارانه نان اعلام کرد. طبق گزارش اقتصاد آنلاین، در بودجه امسال، چهار هزار میلیارد تومان به‌عنوان یارانه نان در نظر گرفته شده است که اگر قرار باشد به کل ۸۴ میلیون جمعیت پرداخت شود، مبلغ این یارانه در سال برای هر فرد ۴۷ هزار تومان و در ماه حدود چهار هزار تومان است.

این یعنی به هر نفر ماهانه فقط یک نان سنگک یارانه‌ای یا پنج عدد نان لواش می‌رسد!

«احتمالا یارانه نان شامل هفت دهک پایین درآمدی جامعه می‌شود. با این حساب یارانه هر فرد ماهانه فقط پنج هزار و ۵۰۰ تومان می‌شود. به عبارتی یک خانوار چهار نفره ماهانه تنها ۲۲ هزار تومان یارانه نان دریافت می‌کند معادل قیمت۳۰ عدد نان!» پرداخت یارانه چهار یا پنج هزار تومانی برای نان نمی‌تواند توجیه اقتصادی داشته باشد و بعید است دولت چنین کاری انجام دهد به همین دلیل برخی معتقدند که دولت احتمالا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یارانه جدیدی به مردم پرداخت می‌کند که شامل یارانه نان و یارانه گوشت و دیگر اقلام می‌شود.

در این حالت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت وعده پرداخت یارانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی را داده بود. در یک حالت دیگر اگر دولت یارانه ۴ هزار میلیارد تومانی نان در بودجه امسال را به همراه مابه التفاوت ارز ۴۲۰۰ با ارز آزاد، فقط میان یارانه بگیران تقسیم کند این رقم افزایش بیشتری خواهد داشت.

شیوه پرداخت یارانه نان

استاندار زنجان در توضیح یارانه نان گفته است: در این طرح مردم با نرخ پایین نان خود را از نانوایی‌ها تهیه می‌کنند و قیمت این نان با یارانه حساب می‌شود. به نظر می‌رسد هدف این طرح این است که قیمت نان افزایش پیدا نکند و نان با قیمت فعلی خود به دست مردم برسد. از طرف دیگر، در این طرح، سهمیه آرد نانوایی‌ها حذف می‌شود و آن‌ها باید آرد را با قیمت آزاد تامین کنند. سپس نانوایی‌ها نان را با قیمت یارانه‌ای به مردم می‌فروشند و دولت مابه‌التفاوت قیمت نان آزاد و یارانه‌ای را به نانوا پرداخت می‌کند.

ابهامات این طرح

هرچند هنوز این طرح اجرایی نشده و قرار است دو ماه آینده تازه به صورت آزمایشی در چند استان اجرا شود، اما چنین روشی در پرداخت پول نان بدون چالش نخواهد بود و از آن جایی که جزئیات طرح هنوز اعلام نشده ابهامات زیادی درباره آن وجود دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

۱- مشخص نیست اگر فرضا این طرح شکست بخورد، آیا قیمت نان نیز دچار تغییری خواهد شد یا نه؟
۲- اگر کسی این کارت‌ها را نداشت چگونه می‌تواند نان بخرد، قیمت نان آزاد بر چه مبنایی محاسبه می‌شود؟
۳- اگر این یارانه به همه افراد جامعه تعلق می‌گیرد، برای کسانی که کارت یارانه ندارند چطور پرداخت می‌شود و دولت چگونه قرار است این کارت‌ها را توزیع کند؟

منبع: خراسان

برچسب ها: یارانه نان ، قیمت نان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۱۲:۰۱ ۱۱ تير ۱۴۰۱
درد اینجاست ثروتمند کمترین خرید نان رو داره و فقیر بیشترین مجبوره با نان خشک هم که شده خودش رو سیر کنه حالا با این وضع بیشترین فشار به فقیر باز میرسه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضاایرانپور
۰۸:۳۷ ۰۵ تير ۱۴۰۱
فعلا که شروع شده وقتی میری نانوایی میگی ده تا نان میخواهم میگه به اندازه پنجاه تانان کارت بکش تا مابه تفاوتش راپول بهت بدم خوب بعدش نانوا میره میگه من پنجاه تا نان فروختم یارانه پنجاه تارابدید بهم درصورتی که ده تا نان فروخته باید یارانه ده تا نان رابگیره پس این کارفعلا عملی نیست درضمن ایرانی راه دزدی راپیدامیکنه خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
گوشت پر. مرغ پر. شیر و ماست و پنیر و همه چیز پر. نان هم که پر همه پر کشیدند و رفتند .هر کس میگه طرح خوبیه شکمش سیره و از حال مردم خبر نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
تنها راه دادن یارانه آرد به مردم و رقابتی کردن نان..خود به خود قیمت پایین میاد و کیفیت بالا میره..از این ساده تر..دوباره مافیا و دلالین نزاشتن طرح اجرا بشه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
من خودم نانوای دارم اگر ای طرح اجرابشه مردم دیگه نان هم نمیتونن بخرن .به هیج عنوان هم نمیتونن جلوقاچاق ارد روبگیرن .اقای حسنی که گفتی طرح بسیارخوب وکارامدی میباشد.جنابعالی بااین طرح درروزیک هفتم نان سنگک باقیمت دولتی بهت میدن .چن وقت دیگه ببینم بازم میگی کارامده وقتی ۲۰هزارتومن دادی یه نان سنگک .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
شما‌راست‌میگی،!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
خداشاهد نانوا خیلی زحمت زیادی می کشه
Iran (Islamic Republic of)
رضا حسنی
۱۳:۴۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
طرح بسیار خوب و کار آمدی میباشد .
هم جلوی قاچاق آرد گرفته میشه هم نانوا میتونه از پس خرج و مخارج بر بیاد هم به نون ارزش میدن کیفیت نان هم بالا میره چون شخصا از جایی خرید میکنم که نون خوب داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
محسن ابراهیمی
۰۶:۲۸ ۳۰ تير ۱۴۰۱
دوست عزیز نظرات مردم را بخونی آنوقت میبینی این طرح خیلی نواقصات دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
واقعا متأسفم با این طرح جدیتون
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۲:۵۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
این طرح خوب نیست چون نهویه استفاده نان در خانوادها یایرانی متفاوت است نوع عذا مصرف نان را مشخص میکند حالا که ماکارونی هم گران شده مردم فلا به سمت نان میروند
Iran (Islamic Republic of)
وحید خان محمد زاده
۱۵:۱۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
ما چها نفریم روزانه 10تا نون مصرف داریم .اونم حداقل .یعنی ناهی 300تا .نه اونی کع بالا گفته
Iran (Islamic Republic of)
اااااااا
۰۱:۴۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
نکنید اینکارا رو
Iran (Islamic Republic of)
طهورا
۲۱:۱۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدا میدونه که ما قدرت خریدمون خیلی کمه بیشتر غذامون نان
هر نفر روزی ۴تا نون لواش میخوریم
تکلیف ما چی
تکلیف ما که غذای اصلیمون نان
Iran (Islamic Republic of)
سیدعلی رضا موسوی
۰۰:۴۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام..ب فکر مخارج نانوایی و حقوق کارگران و ضربه خوردن ب نانوایی داران..و بیکار شدن کارگران هستین..این چ مسخره بازی با صفره های مردم هست که راه انداختین شمارو ب هرچی قبول دارین قسم ب مردم دیگه ظلم نکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
به‌خاطر‌جلوگیری‌از‌دزدی‌صاحب‌نانوایی‌این‌طرح‌خوبی‌است‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
سر تهش ۴ کیسه ب نانوایان آرد میدین سر نانوایی ببرین از این بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۳ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
واقعآ طرح خوبی است.خواهشمندیم یه فکر ازاد پز ها هم باشید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۱۵:۳۱ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
چرا در این طرح حرفی از حق نانوا زده نشده؟
مگر نانوا چقدر توانایی داره که یک دفعه آرد رو 5برابر گرونتر بخره
و این هم موجب بیکاری قشر زیادی از نانوایان و آسیب رسیدن به این مجموعه زحمتکش میشه
Iran (Islamic Republic of)
ذوالفقار علی ابن ابیطالب
۲۱:۰۳ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
خدا ازتون نگذره،،،،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
نانوا چطور یه دفعه آرد آزاد بخره ؟؟؟ از کجا تامین میشه ما به التفاوت قیمت آرد یارانه ای با آزاد؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
یعنی چی !!!دوباره قسطی و کوپنی کردین مردم رو
خیرس تون اداره امورات ملت رو دست شماها دادن حمایت کنید نه که به خاک سیاه بنشونید....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
مسولین که شیرازه کار کشور از دست شون رها شده و برای تهیه نان مردم هم به مشکل خوردند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۲۲ فروردين ۱۴۰۱
سلام اگر میشد سهمیه مردم را در ماه آرد بدین در خونه هاشون خودشون بپزند
United States of America
ناشناس
۱۳:۰۵ ۲۱ فروردين ۱۴۰۱
اگه راست میگن به جای کارت دادن بذارن رو یارانه نقدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۱ فروردين ۱۴۰۱
نان سنگک سه وجبی 4000 تومان ارزونه؟ نسبت به خودرو نسنجید - اصلا ارزون نیست یارانه اش کنند قیمت مثل بقیه چیزها گرانتر میشه به نفع دولته نه مردم
آخرین اخبار