استاندار یزد:

این دولت مشکل آب استان را حل می‌کند

استاندار یزد در هفتمین روز از ماه مبارک رمضان به سوالات اصحاب رسانه استان پاسخ داد.

مهران فاطمی گفت: سالهاست که در استانِ تشنه یزد به دلیل هزینه سنگین و فقدانِ اعتباراتِ لازم برای عملیات انتقال آب تاکنون نتیجه دلخواه برای این امر حاصل نشده است.

او گفت: مهمترین مطالبه مردم استان یزد بحث آب است و در واقع فصل مشترک تمام مطالبات استان و آینده استان در حوزه کشاورزی، صنعت و معدن همین موضوع است که با بُروز خشکسالی تبدیل به بحران و موضوعی برای ایجاد اختلاف در استان خصوصاً در روستا‌ها می‌شود.

به گفته استاندار یزد ما باید مسئله آب را در این دولت حل کنیم که این کار را خواهیم کرد ولیکن اجرای پروژه انتقال آب هزینه‌های بسیار سنگینی را تحمیل می‌کند.

فاطمی گفت: انتقال خط دوم آب در یک پروسه ۳ ساله نزدیک به ۲۴هزار میلیارد تومان و انتقال آب از دریا به استان بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که جمعاً بیش از ۱۰۴ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد داشت و مطمئناً باید خودمان آن را تقبل کنیم چراکه دولت آن را به عهده نمی‌گیرد.

فاطمی برای حل مشکل تامین منابع مالیِ انتقال آب به استان گفت: این موضوع باید به ازای یکی از معادن استان در قالب مزایده‌ای محدود در قِبال تعهدی ۲ ساله برای اجرای انتقال آب واگذار شود تا این پروژه عظیم و حیاتی عملیاتی شود.

فاطمی همچنین گفت: از دیگر منابع درآمدی برای اجرای پروژه‌های آب استان که ما متعهد به انجام ۸۰ کیلومتر انتقال خط دوم آن تا مرز‌های استان هستیم، زمین است که با پیگیری مکرر برای واگذاری زمین‌های موسسه کوثر، باید تحقق یابد.

استاندار منبع درآمدی دیگر برای اجرای پروژه‌های آبی استان را هماهنگی دولت، مشارکت و کمک ۱۵۰۰میلیارد تومانی چادرملو و ۵۰۰ میلیارد تومانی صنایع دیگر در اِزای معافیت مالیاتی دانست و گفت که این مبالغ از مالیات آنان کسر می‌شود و از این طریق به استان بازگردانده خواهد شد.

استاندار در خصوص مصوبات سفر اخیر ریاست محترم جمهور برای شهرستان بافق نیز گفت: سهم این شهرستان از اعتبارات مصوب ۱۳/۳۹ درصد بوده که در واقع دومین شهرستان استان به لحاظ اعتبارات است و از مهمترین مصوبات آن تکمیل و تجهیز بیمارستان بافق، پروژه دو خطی بافق یزد، گازرسانی به روستا‌های شهرستان، دویست طرح اشتغالزایی و مواردی از این قبیل است.

فاطمی در خصوص مرز‌های استان نیز گفت: بحث مرز‌های استان موضوعی تخصصی و کارشناسانه است که تصمیم گیرنده این موضوع دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور است و ما تنها پیشنهاد دهنده هستیم و بعضاً این موضوع نیازمند زمانی طولانی و حتی در برخی موارد مصوبات دولت را می‌طلبد و در مدت ۶ ماه حل این مسائل امکان پذیر نیست.

مهران فاطمی همچنین در خصوص نقد پذیری مسئولین استان گفت: مدیران استانی باید انتقاد پذیر باشند تا استان و به طبع رسانه به رُشد و توسعه لازم دست پیدا کند چراکه نقد سازنده بهترین هدیه از سمت مردم است و به وسیله رسانه‌ها به مسئولین و مدیران استان هدیه می‌شود.

استاندار گفت: مدیران و مسئولین استان باید با آغوش باز از انتقادات استقبال کنند که البته ما معتقدیم نقد باید سازنده، کارشناسانه و عالمانه و بدون جانبداری خاصی باشد.

فاطمی گفت: سخت‌ترین طوفان یک دهه اخیر در استان اتفاق افتاد که متاسفانه اصحاب رسانه واکنش مناسبی در انعکاس این حادثه طبیعی و مخرب نداشتند و این در حالیست که در استان‌هایی که طوفانی با این شدت اتفاق افتاده، اصحاب رسانه آن استان به قدری طوفان را پوشش و انعکاس دادند که در خبر‌های رسانه ملی به آن پرداخته شد.

استاندار گفت: متاسفانه در حوادثی این چنینی اصحاب رسانه ما به جای پوشش این قبیل اخبار که در جذب اعتبارات و مساعدت‌های مسئولان کشوری موثر است، به دنبال دلیل تاخیر در بازگشایی مدارس بودند.

مهران فاطمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نرخ تورم و مشکلات معیشتی استان یزد،گفت: در اقلام مشمول تنظیم بازار باید استان یزد جزو ۵ استان ارزان کشور باشد و در این خصوص ورود کرده ایم و تامین معیشت مردم و کاهش مشکلات اقتصادی آنان از موضوعاتی است که به صورت مستمر بررسی و متناسب با شرایط برای آن برنامه ریزی می شود.

استاندار یزد با اشاره به بازگشت حساب معادن به استان گفت: در این خصوص ۴ جلسه شورای معادن و ده ها جلسه کارشناسی با حوزه های مختلف برگزار کردیم. همه معادن و صنایع موظف هستند حساب ها و گردش مالی مجموعه هایشان را به استان بیاورند و برای کسانی که به این مصوبه اهمیت ندهند، محدودیت هایی اعمال و اجرا شده و این محدودیت ها تشدید و ادامه دار خواهد شد.

فاطمی تاکید کرد: در سال جدید بر اساس مصوبات کشوری صندوق پیشرفت و عدالت در استان تاسیس می شود. 

اجرای طرح‌های انرژی خورشیدی از دیگر موضوعاتی بود که استاندار یزد به آن اشاره کرد و گفت: برای تامین برق از طریق انرژی خورشیدی به میزان ۲ هزار مگاوات برنامه ریزی داریم و در این زمینه به سرمایه بخش خصوصی نیازمند هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار