عدم صدور مجوز حفر چاه آب در دشت های شرقی کردستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: مناطق شرقی استان جزو نقاط ممنوعه به لحاظ توسعه بهره برداری است و امکان صدور مجوز چاه آب برای بخش کشاورزی در حال حاضر وجود ندارد.

آرش آریانژاد گفت: تامین آب در مناطق ممنوعه برای طرح‌های صنعتی و صنایع تبدیلی کشاورزی و شرب دارای اهمیت، با شرایط ویژه و در صورت انطباق با ضوابط از محل مواد ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب امکان پذیر است.

او گفت: با وجود بارش‌های اخیر به لحاظ کسری شدید آبخوان در طول سال‌های متمادی گذشته و نیز به دلیل خشکسالی بی‌سابقه در سال قبل و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی به ویژه در تابستان، افت تراز آب زیرزمینی در آبخوان‌های کردستان به ویژه در شرق استان همچنان ملموس است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان می گوید: در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار حلقه چاه آب مجاز دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد و تعداد چاه‌های غیرمجاز نیز حدود هشت هزار حلقه است.

آریانژاد گفت: از جمله اقدامات تاثیرگذار در راستای صیانت از منابع آب استان، اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است که بخشی از اقدامات آن شامل انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور‌های هوشمند و حجمی، استقرار و تقویت گروه‌های گشت و بازرسی، اجرای پروژه تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب، برگزاری مستمر جلسات شورای حفاظت آب استان، ساماندهی شرکت‌های حفاری و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در قالب اجرای طرح داناب و گسترش سواد آبی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.