نقش روزه‌داری در رعایت اصول صحیح تغذیه‌ای

یکی از کارشناسان تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : روزه‌داری در صورت رعایت اصول صحیح تغذیه‌ای در بهبود اغلب بیماری‌هایی که عادات غلط غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آن‌ها دخالت دارد، نقش تعیین کننده دارد.

صفورا مقصودی گفت : در صورت رعایت نکات تغذیه‌ای در صرف سحری و افطار، روزه‌داری اسلامی نه تنها عارضه‌ای به همراه نخواهد داشت بلکه باعث پیشگیری و تسهیل درمان برخی از بیماری‌ها خواهد شد و تأثیرات مثبتی در حفظ سلامت جسمی و روانی روزه‌دار دارد.

به گفته کارشناسان تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تشریح فواید روزه داری به کاهش قند و کلسترول خون، کاهش ضربان قلب، پایین آمدن فشار خون، پیشگیری از نقرس، تنظیم دستگاه گوارش، دفع مواد زائد بدن و تنظیم متابولیسم بدن است ماه رمضان، فرصت مناسبی برای ترک اکثر عادات غلط مثل سیگار کشیدن و پرخوری است، ضمن این که اصول کلی تغذیه در این ایام با ماه‌های دیگر تفاوت اساسی ندارد و همان گونه که در حالت عادی استفاده از پنج گروه غذایی اصلی توصیه می‌شود در این ماه هم همین گونه است.

اصل کلی برای پیروی از برنامه غذایی صحیح، مصرف غذا‌های متنوع و در عین حال متعادل است، رعایت این مساله در طول ماه مبارک حائز اهمیت است به عبارت دیگر در این ماه به علت روزه‌داری نیازی نیست که حجم زیادی از غذا در وعده‌های افطار و سحر مصرف شود بلکه بهتر است از رژیم غذایی سبک و ساده در سه وعده سحر، افطار و شام با فاصله مناسب از هم استفاده شود.

نباید فراموش کنیم مواد غذایی ناسالم مثل نوشابه همیشه ناسالم است و ماه مبارک رمضان مجوزی برای مصرف این گونه نوشیدنی‌ها نیست .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.