مدیرکل امور عشایری ایلام خبر داد

کاهش ۳۵ درصدی تولید فرآورده‌های دامی عشایری ایلام

مدیرکل امور عشایری ایلام گفت: فرآورده‌های دامی عشایر نظیر گوشت، شیر، روغن و کشک در سال جاری به علت آثار خشکسالی به میزان ۳۵ درصد کاهش داشته است.

به گفته آقای یاسمی، کاهش تعداد دام (تلفات دام) به میزان ۲۰ درصد، کاهش تعلیف مراتع به میزان ۸۰ درصد، کاهش منابع آبی و خشکیدگی چاه‌های آب شرب به میزان ۵۰ درصد، کوچ زودهنگام و خارج از تقویم عشایر از دیگر تبعات و آثار خشکسالی‌های متعدد استان است.

او گفت: عشایر و دام‌های آن‌ها در وضعیت نامساعدی قرار دارند که باید با ارائه راهکار‌های عملی و با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط بخشی از مشکلات این قشر را در برابر تبعات زیان بار خشکسالی کاهش داد.

مدیرکل امور عشایری ایلام گفت: تامین آب شرب عشایر و دام‌های آن‌ها به تخصیص ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای کاهش فاصله دوره‌های آبرسانی به عشایر و همچنین ایجاد استخر‌های ذخیره آب در مسیر رودخانه‌ها برای احشام و استفاده از ظروف پلی اتیلنی بزرگ برای آب شرب نیاز دارد.

یاسمی تامین علوفه دام عشایری به صورت یارانه‌ای به میزان ۱۵۰ هزار تن، تسریع در خرید دام مازاد و حذفی عشایر توسط شرکت پشتیبانی امور دام با قیمت مناسب و متعادل، ارائه تسهیلات ارزان قیمت به عشایر و تشکل‌های عشایری برای تهیه و توزیع علوفه به مبلغ ۴۵۰ میلیارد ریال را از دیگر اقدامات موثر برای عشایر دانست.

او گفت: صادرات دام مازاد به کشور عراق یا کشور‌های همجوار، امهال وام‌های عشایری، اعطای تسهیلات ارزان قیمت قرض الحسنه، جلوگیری از خروج کاه و کلش از استان، اجازه چرای دام در مراتع قرق شده منابع طبیعی و واکسیسناسون رایگان دام‌ها نیز در کمک به جامعه عشایری برای کاهش مشکلات آن‌ها موثر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.