فعالیت ۶۶۴ معلم در مدارس عشایری چهارمحال و بختیاری

رئیس آموزش و پرورش عشایری چهارمحال و بختیاری از فعالیت ۶۶۴ معلم در ۱۴۹ مدرسه عشایری در استان خبر داد.

آقای خالدی گفت: سه شهرستان کوهرنگ، کیار و لردگان زیر پوشش آموزش و پرورش عشایر قرار دارد.

۱۴۹ مدرسه عشایری در سه دوره تحصیلی در چهارمحال و بختیاری فعال و شامل ۱۰۵ مدرسه ابتدایی، ۲۴ مدرسه متوسطه اول و ۱۴ مدرسه متوسطه نظری و شش مدرسه متوسطه کار و دانش است.

۱۰ هزار و ۲۳۶ دانش‌آموزی عشایری و نوآموز پیش دبستانی در چهارمحال و بختیاری مشغول به تحصیل هستند.


بیشتر بخوانید


نرخ پوشش تحصیلی مدارس عشایری استان در دوره ابتدایی ۹۳.۹ درصد، متوسطه اول ۹۱ درصد و متوسطه دوم ۸۰ درصد است.

در مجموع ۶۶۴ معلم در مجموعه آموزش و پرورش عشایری چهارمحال و بختیاری خدمت می‌کنند که شامل ۲۷۸ نفر نیروی فرهنگی در دوره ابتدایی، ۲۲۱ نفر نیروی فرهنگی در دوره متوسطه، ۴۰ نیروی خدماتی، ۲۴ کادر اداری و ۱۰۳ دانشجو معلم هستند.

بالغ بر ۸۶ درصد جمعیت دانش‌آموزی عشایری در شهرستان لردگان مستقر و پراکندگی مدارس عشایری در سه شهرستان کوهرنگ، شامل ۱۲ مدرسه ابتدایی و دو مدرسه متوسطه اول، در شهرستان کیار، شامل ۱۳ مدرسه ابتدایی، چهار مدرسه متوسطه اول و پنج مدرسه متوسطه دوم و در شهرستان لردگان نیز ۸۰ مدرسه ابتدایی، ۱۸ مدرسه متوسطه اول و ۱۵ مدرسه متوسطه دوم هستند.

در دوران شیوع کرونا دانش‌آموزان در مجموعه آموزش و پرورش عشایر به صورت حضوری و ترکیبی به ادامه تحصیل پرداختند.

۱۴ مدرسه در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که عشایر برون کوچ هستند و معلم نیز همراه با ایل به تدریس دانش‌آموزان می‌پردازد.

مهم‌ترین مشکلات دانش‌آموزان عشایری در سه بخش فضای تحصیل، نیروی انسانی و تجهیزات دسته بندی می‌شود و نبود فضای تحصیلی تحت مالکیت، مدارس چادری و هزینه‌های هنگفت نگه‌داری آن‌ها، کمبود ساختمان مدرسه فنی و حرفه‌ای در منطقه سردشت، وجود مدارس استیجاری، تخریبی و قدیمی، پایین بودن سرانه ورزشی و... ازجمله مشکلات در حوزه فضای مناسب تحصیلی هستند.

تجمع نیرو‌ها در مناطق محروم بیشتر با رشته‌های غیرمرتبط است و در حوزه تجهیزات نیز با توجه به پراکندگی مدارس با کمبود خودرو مواجه هستیم، همچنین در زمینه تجهیزات به ویژه در مدارس شبانه‌روزی عشایری نیز مشکلاتی وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار