باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ناشران با کاغذ‌های جدید به نمایشگاه کتاب می‌روند؟

معاون فرهنگی وزارت ارشاد از تلاش برای توزیع کاغذ میان ناشران خبر داد؛ تلاشی که باید دید تا نمایشگاه کتاب به ثمر می‌نشیند یا نه.

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جدیدترین خبرش در زمینه کاغذ اعلام کرد با همکاری سازمان تعزیرات و دادگستری هرمزگان، حدود هزار و ۲۰۰ تن کاغذ برای توزیع بین ناشران در اختیار وزارت ارشاد قرار گرفت. این محموله از پرونده‌های سال ۱۳۹۸ در زمینه احتکار کاغذ است و کاغذ‌های تحویل داده شده در روز‌های پیش رو میان ناشران توزیع می‌شود.

در اینجا این سوال مطرح می‌شود که توزیع کاغذ در ایام نزدیک به روز‌های برگزاری سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می‌تواند گرهی از مشکلات ناشران در زمینه تهیه کاغذ مورد نیازشان برای انتشار کتاب‌های جدید باز کند یا نه. این مسئله از آنجا اهمیت دارد که بخشی از ناشران کتاب هایشان را با کاغذ دولتی منتشر می‌کنند.

نبود مدیریت بازار کاغذ را تکان نداد

مدیرمسئول انتشارات آریترین می‌گوید: در دو سه سال گذشته به دلیل نبود مدیریت تغییری در بازار کاغذ ایجاد نشد.

به گفته او به تازگی مشکلات کاغذ بررسی می‌شود؛ با این حال نظارت دقیق و کاربردی وزارت ارشاد و ساماندهی دقیق در این زمینه دیده نمی‌شود. کاغذی که در بازه زمانی کنونی که به ایام برگزاری نمایشگاه نزدیک می‌شویم، میان ناشران توزیع شود نمی‌تواند به انتشار کتاب هایشان کمک کند و شاید پس از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بتواند جلوی بازار کاذب کاغذ را بگیرد.

کاغذ در شهرستان‌ها توزیع نمی‌شود

بنا به گفته جلال صابری نژاد باید در زمینه توزیع کاغذ میان ناشران سرعت عمل داشته باشند تا ناشران دولتی بتوانند در این بازه زمانی کتاب هایشان را منتشر کنند. ناشران بخش خصوصی کمتر برای دریافت کاغذ به وزارت ارشاد مراجعه می‌کنند و بیشتر کتاب هایشان را با قیمت کاغذ در بازار آزاد تهیه می‌کنند. از سوی دیگر معممولا کاغذ در شهرستان‌ها توزیع نمی‌شود و باید کاغذ مورد نیازشان را از تهران تهیه کنند. این مسئله هم به کیفیت کاغذ بستگی دارد.

برخی چاپخانه‌ها فقط از کاغذ خارجی برای انتشار کتاب هایشان استفاده می‌کنند. این کار را برای تهیه کاغذ سخت می‌کند. میزان تهیه کاغذ به شمارگان کتاب و درصد تولید ناشران بستگی دارد. معمولا این ناشران خصوصی هستند که کاغذشان را از بازار آزاد تهیه می‌کنند از همین رو سرعت عمل بیشتری برای انتشار کتاب هایشان دارند.

بی اطلاعی ناشران از نحوه تخصیص کاغذ

مدیرمسئول انتشارات تایماز  هم گفت: طبیعتا تحویل هزار و ۲۰۰ تن کاغذ و اختصاص کاغذ به ناشران حرکتی است که در انتشار کتاب‌های ناشران تاثیر می‌گذارد. مهمترین قسمت این روند، تخصیص آن به ناشران است و اینکه بین تمام ناشران توزیع می‌شود یا نه؟

توزیع کاغذ یکی از مسائل مطرح در زمینه انتشار کتاب است. این مشکل قبلا هم در صنعت نشر وجود داشته و همچنان ادامه دارد. اینکه چه ناشری چه میزان کاغذ دریافت می‌کند، هنوز مشخص نیست.

کاغذ در شهرستان‌ها توزیع نمی‌شود

بنا به گفته مجید باشعور اختصاص کاغذ به ناشران کمک می‌کند به شرط اینکه به ناشران خاصی تعلق نگیرد. همه ناشران می‌دانند قرار بر این است که کاغذ به آن‌ها برای انتشار کتاب هایشان داده شود اما ناشران در جریان جزئیات اختصاص کاغذ به خود نیستند. طبیعتا زمانی که قیمت کاغذ پایین باشد، ناشر می‌تواند کتابش را با قیمت پایین تری عرضه کند، اما این مسئله تاثیر چندانی در قیمت کتاب نمی‌گذارد.

احتمالا کاغذ‌هایی که به تازگی در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گیرد، به انتشار کتاب برای سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران کمکی نمی‌کند. چون تازه کاغذ به ناشران اختصاص داده می‌شود تا زمانی که این کاغذ پخش شود و در اختیار ناشران قرار بگیرد زمان می‌برد. پس در این میان باید تخصیص کاغذ عادلانه باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام ممنون از اطلاع رسانی خوبتون موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
ناشرها همیشه به بهانه کمبود قبل از نمایشگاهها قیمت کتابها را سه برابر میکنند و در نمایشگاه تخفیف 10 درصد میدهند. همیشه همین بوده ربطی به کرونا و کاغذ و... نداره باور نکنید گرونی کتاب هم مانند بقیه چیزها سلیقه ای است و مافیا دارند