تولید بیش از ۴۳ هزار مترمربع فرش دستبافت در استان همدان

معاون بازرگانی داخلی و توسعه تجارت خارجی سازمان صمت استان همدان از تولید ۴۳ هزار و ۲۵۰ متر فرش دستبافت در این استان طی سال گذشته خبر داد.

بیژن ترابیان گفت: استان همدان دارای ۵۹ هزار و ۹۴۸ نفر قالیباف است که از این تعداد در سطح استان بیشترین قالیبافان به شهرستان همدان با ۳۱ هزار و ۳۷۰ بافنده و کمترین آن به شهرستان فامنین با ۱۷۰ بافنده اختصاص دارد.

او گفت: از مجموع ۵۹ هزار و ۹۴۸ نفر بافنده فرش در استان همدان تاکنون ۵۳هزار و ۲۸۳ نفر دارای کارت قالیبافی هستند و از این افراد ۱۱۷۳۹ نفر بیمه تأمین اجتماعی شده‌اند.

معاون بازرگانی داخلی و توسعه تجارت خارجی سازمان صمت استان همدان گفت: سال گذشته ۱۶۱۹ نفر از بافندگان فرش دستبافت استان همدان در قالب ۱۴۸۹ نفر بافندگان مستقل و ۱۳۰ نفر بافندگان پشتیبان برای دریافت تسهیلات بانکی افزون بر ۵۱۵هزار و ۵۸۰ میلیون ریال به بانک‌های عامل معرفی شدند.

ترابیان گفت:از این تعداد افراد معرفی شده به بانک در سال گذشته ۱۱۳۶ نفر از بافندگان فرش دستبافت استان همدان موفق به دریافت تسهیلات بانکی افزون بر ۲۹۴ هزار و ۷۴۰میلیون ریال شدند که از مجموع این میزان تسهیلات بانکی پرداخت شده اعتباری افزون بر ۲۲۷ هزار و ۴۴۰ میلیون ریال به بافندگان مستقل و اعتباری افزون بر ۶۷ هزار و ۳۰۰ میلیون ریال به بافندگان پشتیبان اختصاص داشته است.

او در ادامه تعداد پروانه‌های کسب صادره شده (عمده، خرده فروشی، رنگرزی، قالیشویی، تعمیر و رفوگری) را در سطح استان ۷۵۰ فقره دانست و گفت: در حال حاضر در سطح استان‌همدان ۱۰ شرکت تعاونی فرش،۱۰ اتحادیه صنفی فرش و یک اتحادیه تعاونی فرش فعالیت دارد.

معاون بازرگانی داخلی و توسعه تجارت خارجی سازمان صمت استان همدان گفت: تعداد کل مجوز‌های صادره مشاغل خانگی مستقل بافندگان فرش استان همدان ۴۵ هزار و ۴۳۴ فقره و تعداد کل مجوز‌های صادره مشاغل خانگی پشتیبان متمرکز و غیر متمرکز ۱۱۵ مورد بوده است.

ترابیان گفت: افزایش سهم تسهیلات کم بهره به عوامل تولید قالیبافان، ایجاد و افزایش دوره‌های آموزشی رایگان قالی بافی در شهر‌ها و روستا‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی شامل ۷۰ دوره در هفت شهرستان، ایجاد و افزایش کارگاه‌ها و مجتمع‌های قالیبافی در شهر‌ها و روستاها، پیگیری مستمر برای رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان را از جمله این برنامه‌های امسال است.

استان همدان دارای ۴۰ برند فرش است که هر شهر استان دارای دو الی سه طرح است و ازجمله برند‌های معروف شهرستان همدان می‌توان به پرطاووسی، حاج‌خانمی و انجلاس از جمله معروف‌ترین طرح‌ها و نقشه‌های بومی فرش دستباف شهرستان ملایر میشن، جوزان، چهارچنگ و حسین‌آباد، شهرستان بهار طرح " تاج‌آباد"، شهرستان تویسرکان طرح" آقا صادقی" و" ماهی" و "مالیچه "، شهرستان اسدآباد ماهی درهم (هراتی)، شهرستان رزن طرح "سوزن"، شهرستان نهاوند طرح کله گلی، سالاری، نقشه تاریخی، عشوند و گل حیدر اشاره کرد.
منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.