سی ان ان‎:

هشدار کارشناسان درباره شکل گیری بحران غذایی در جهان

کارشناسان هشدار می‌دهند که ادامه جنگ در اوکراین باعث شکل گیری بحران غذایی در جهان خواهد شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، کارشناسان هشدار می‌دهند که جنگ روسیه علیه اوکراین، باعث شکل گیری بحران غذایی در جهان خواهد شد و بهای مواد غذایی در سراسر جهان را افزایش خواهد داد. این موضوع باعث وارد آمدن آسیب جدی به افراد نیازمند خواهد شد.

اوکراین بزرگترین صادر کننده روغن آفتابگردان در جهان است. این کشور همچنین یکی از صادرکنندگان عمده گندم، آهن خام، ذرت و جو در جهان شمرده می‌شود. این کشور اکنون بسیاری از اقلام صادراتی خود را محدود کرده است. این در حالی است که روسیه، اندونزی و ترکیه نیز از صادرات بسیاری از اقلام خودداری کرده اند، زیرا احتمال می‌دهند جمعیت این کشور‌ها به آن‌ها نیاز پیدا کنند.

این موضوع در خصوص روسیه شامل کود، شکر و غلات می‌شود. اندونزی نیز صادرات روغن پالم را متوقف کرده است. ترکیه نیز صادرات کره، گوشت گوساله، گوشت گوسفند، گوشت بز، ذرت و روغن‌های گیاهی را متوقف کرده است.

کارشناسان در این باره اعلام کردند، این نوع اقدامات حمایت گرایانه با توجه به کاهش میزان تولیدات اوکراین، تحریم‌های اعمال شده علیه صادرات روسیه و مشکلات ایجاد شده برای زنجیره تامین ناشی از همه گیری کرونا باعث خواهد شد کمبود غذا در جهان به شکلی جدی رخ دهد.

«دیوید بیسلی» مدیر اجرایی برنامه غذای سازمان ملل متحد در این باره گفت: اوکراین، تامین کننده غذای جهان است. آن‌ها برای صد‌ها میلیون نفر در جهان غذا تامین می‌کنند. ما اکنون شاهد افزایش بهای سوخت بوده ایم؛ همچنین افزایش بهای غذا، افزایش بهای حمل و نقل. این مساله اکنون باعث ایجاد آشوب شده است، به خصوص برای مردم فقیر جهان. اما این مسائل، فقط بر مردم فقیر تاثیرگذار نخواهد بود.

او افزود، سران جهان باید متحد شوند تا بنادر اوکراین را باز نگه دارند، تا بدین ترتیب، این کشور بتواند دستکم برخی از تولیدات خود را همچنان به جهان صادر کند؛ اما برخی از کشاورزان اوکراینی، اکنون که قصد دارند به مزارع خود باز گردند، با این واقعیت روبرو شده اند که زمین‌های کشاورزی آن‌ها مین گذاری شده است. این کار باعث می‌شود، استفاده از این زمین‌ها و کشاورزی در آن‌ها دشوار شود. این موضوع، پیامد‌های زیادی طی ماه‌های آینده خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار