قمار ۳۳ میلیارد دلاری بایدن بر سر اوکراین؛ از پا درآمدن اقتصاد آمریکا یا کنار زدن روسیه

تحلیلگران آمریکایی اختصاص کمک ۳۳ میلیارد دلاری دولت بایدن به اوکراین را آغازگر یک بحران جدید اقتصادی در آمریکا می‌دانند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه گذشته از تخصیص ۳۳ میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین خبر داد. این کمک جدید با نصف کل بودجه دفاعی روسیه و نیمی از بودجه سالانه وزارت خارجه آمریکا برابری می‌کند. کمکی که طبق برآورده‌ها به بیش از دویست میلیون دلار در روز می‌رسد. کارشناسان معتقدند که ولخرجی بایدن خطرات زیادی برای اقتصاد و امنیت ملی آمریکا به همراه خواهد داشت. مقامات آمریکایی اکنون رویا‌های بلندپروازانه تری در سر دارند که مهم‌ترین آن‌ها «تضعیف» روسیه و بقای حاکمیت اوکراین است. در این میان یک سوال مهم ذهن تحلیلگران آمریکایی را به خود مشغول کرده است: حمایت مالی و نظامی از اوکراین چه تاثیری بر امنیت مالی و اقتصادی آمریکا خواهد گذاشت؟ در ادامه سعی داریم به پاسخ این پرسش برسیم.

بازنده اصلی در بحران اوکراین کشورهای غربی هستند

غرب، بازنده اصلی جنگ در اوکراین 

به باور «دنیل دیویس»، تحلیلگر مسائل نظامی، بسته جدید حمایتی آمریکا به اوکراین حاوی نکات منفی بسیاری است. تحویل تانک، ناو‌های زرهی پیاده نظام و توپ‌های توپخانه‌ای به اوکراین تغییری در نبرد فعلی دونباس ایجاد نمی‌کند. آموزش، تدارکات و تقویت تجهیزات، تنها اثربخشی تاکتیکی روس‌ها را محدود خواهد کرد. بنظر می‌رسد تنها چیزی که آمریکا می‌تواند به آن امیدوار باشد حمایت همه جانبه غرب از اوکراین و ارسال تسلیحات مهم و سنگین به کی‌یف باشد. با این حال، این حجم از کمک نظامی نیز تضمین نمی‌کند که روسیه از صحنه مبارزه خارج شود بلکه فقط ممکن است سرعت ارتش پوتین در پیشروی به سمت غرب را کاهش دهد.

دیویس معتقد است که با وجود حمایت غرب، سربازان زلنسکی کماکان کشته و زخمی خواهند شد، شهر‌های اوکراین به تدریج ویران می‌شوند و این کشور قادر به بازگشت به زندگی عادی نخواهند بود. اگر این جنگ به بن‌بست برسد، فقط مردم اوکراین نیستند که متضرر می‌شوند. هر چه این درگیری بیشتر ادامه یابد شرایط برای غرب نشینان و به ویژه مردم آمریکا بدتر و بدترخواهد شد. بی شک حمایت از جنگ اوکراین بدون هزینه نخواهد بود و شرایط اقتصادی آمریکا را سخت‌تر خواهد کرد.

سیاست دولت بایدن در قبال بحران اوکراین موجی از انتقادات را به راه انداخته است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا طی روز‌های گذشته، ضمن انتقاد از عملکرد بایدن، او را رئیس جمهوری عنوان کرده که آمریکا را شرمسار می‌کند. به گفته ترامپ، روسای جمهور، دیگر به تماس‌های تلفنی بایدن پاسخ نمی‌دهند و احترامی برای آمریکا قائل نیستند. رئیس جمهور سابق آمریکا تاکید کرد که دموکرات‌ها و دولت فعلی بزرگترین تهدید برای آمریکا هستند نه مسائل بیرونی مانند اوکراین. نظرسنجی‌ها نیز از ضعف دولت بایدن در خصوص این مسئله حکایت دارند. نظرسنجی اخیر واشنگتن پست نشان داد که ۴۷ درصد آمریکایی‌ها از مدیریت رئیس جمهور در خصوص مسئله اوکراین ناراضی اند. ۹ نفر از هر ۱۰ آمریکایی نگران نرخ تورم در آمریکا هستند که در ماه‌های اخیر به بالاترین حد خود در ۴۰ سال گذشته رسیده است؛ موضوعی که به تایید نهاد‌های آمریکایی نیز رسیده است.

تورم بالا در آمریکا

تابستانی جهنمی در انتظار آمریکا

به گزارش «فدرال رزرو» اقتصاد آمریکا در سه ماهه گذشته ۱.۴ درصد کاهش یافته است که این مقدار بدترین عملکرد از زمان آغاز همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ است. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که نرخ تورم آمریکا در سال جاری به ۷.۷ درصد و در منطقه یورو ۵.۳ درصد خواهد رسید. نگرانی در مورد افزایش قیمت ها، سرمایه گذاران را به فروش اوراق قرضه ترغیب می‌کند. بازدهی اوراق بهادار ۱۰ ساله خزانه داری روز سه شنبه به ۲.۹۴ درصد رسید، سطحی که از اواخر سال ۲۰۱۸ مشاهده نشده است. قیمت هر گالن نفت در سال ۲۰۲۱، ۵۰ درصد افزایش یافته و به بالاترین حد تاریخی در بسیاری از مناطق این کشور رسیده است. اما این پایان ماجرا نیست. تابستان امسال برای مصرف کنندگان آمریکایی تابستانی بسیار سخت خواهد بود.

اوکراین به میدان جنگ تبدیل شده و بسیاری از زمین‌هایی که قبلا گندم و سایر محصولات را به اقصی نقاط جهان می‌فرستاند، اکنون به اراضی بایر تبدیل شده اند. تحریم‌های روسیه، بازار‌های جهانی را از محصولات کشاورزی و بالاخص غلات محروم کرده است. منطقه اوکراین-روسیه تقریباً ۳۰ درصد صادرات جهانی گندم و  ۶۵ درصد صادرات آفتابگردان را تامین می‌کند. یک اختلال جزئی در عرضه تأثیر شگرفی بر قیمت‌ها خواهد داشت. ۲۲ درصد از کود‌های آمونیاک جهان نیز که به طور معمول توسط روسیه تولید و صادر می‌شود، تحریم و از بازار خارج شده اند که این امر زنگ خطری برای جهانیان خواهد بود و امنیت غذایی بسیاری از کشور‌ها را در تابستان امسال در معرض خطر قرار می‌دهد.

تضعیف مسکو، واشنگتن را لبه پرتگاه می‌برد

علاوه بر کاهش چشمگیر تولید محصولات کشاورزی، تحریم نفت و گاز روسیه از سوی غرب، اروپا را وارد بحران جدیدی می‌کند. افزایش قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه معادلات تجاری جهان را بهم ریخته است. قیمت جهانی نفت ممکن است تا تابستان امسال به ۲۴۰ دلار در هر بشکه نیز برسد. افزایش قیمت سوخت طبیعتاً باعث افزایش هزینه حمل و نقل در آمریکا می‌شود. آمریکای حال حاضر با یک طوفان شدید اقتصادی در تابستان پیش رو دست و پنجه نرم خواهد کرد.

اوایل این هفته، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا آشکارا اعلام کرد که سیاست ایالات متحده این است که ارتش روسیه را از طریق کمکی که به اوکراین ارائه می‌کند، «تضعیف» کند. حامیان این سیاست، از ورود جنگ به بن بست بسیار خوشحال می‌شوند، زیرا بر این باورند که چنین وضعیتی در بلندمدت به روسیه آسیب می‌زند و ظرفیت تهاجمی آن‌ها را کاهش می‌دهد. اما دنیل دیویس این رویکرد دولت بایدن را مخرب می‌داند. به باور او، آمریکا به جای دمیدن در آتش درگیری‌ها باید آتش افروزی در منطقه را هر چه زودتر خاتمه دهد. تداوم جنگ، رنج مردم را افزایش می‌دهد و در عین حال راه‌های موجود برای حل منازعه را می‌بندد. تداوم جنگ همچنین روند صعودی قیمت جهانی نفت و مواد غذایی را شتاب می‌بخشد و رکود شدیدی را به وجود می‌آورد.

این تحلیلگر آمریکایی در پایان گزارشش تاکید می‌کند که زمان تغییر فرا رسیده است. سران آمریکا، اروپا و ناتو اگر برای پایان دادن به جنگ تأکید و تلاش کنند، در اصل در حق شهروندان خود لطف کرده اند. مقامات آمریکایی و اروپایی باید به این درک برسند که ادامه جنگ به ضرر شهروندان کشور‌های خودشان است و تلاش برای تضعیف روسیه، بیشتر از مسکو به منافع آن‌ها آسیب می‌رساند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
بعضیا مثل اینکه حالیشون نیست تمام هواپیماها و خودروها و قطارها و داروها و کشاورزی دنیا با اختراعات و تکنولوژی آمریکا ساخته میشن و بقیه فقط کارگر آمریکان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
واقعا فکر نمیکردم بعد از این همه تحریم و خیانت امریکا در حق مردم هنوز مردم ما از امریکا دفاع کنند اینها فقط به خواطر اینکه امریکا تونسته از طریق رسانه (اینستاگرام و تلگرام) مردم مارو از واقعیت دور کنه و هر چی که به نفع خودش هست در ذهن مردم فرو کنه واقعا مردم ما رو تونستن مسخ کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینا مردم ما نیستند / 5 درصد از افراد 85 درصد محتوا و نظرات را تولید میکنند / ناراحتی نداره / از اونطرف آب هدایت میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر روسیه الان این کار رو نمیکرد و از گسترش ناتو جلوگیری نمیکرد چند سال بعد مجبور بود از این جنگ در خاک خود دفاع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرا امریک رو کسی تحریم نمیکنه مگه امریکا به ویتنام و افغانستان و عراق حمله نکرد
ولی هنوز جنگ اوکراین شروع نشده بود امریکا روسیه رو تحریم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
نه به جنگ خواه در اوکراین و خواه در یمن

وقتی بین انسان ها به تناسب اروپایی بودن و نبودنشان تفکیک قائل بشیم قهر خدا و طبیعت رو برای خودمون خریدیم..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
بایدن احتمالا مجبوره این پولها رو بده زلنسکی چون خودش، جان کری، نانسی پلوسی و میت رامنی از طریق اعضای خانواده و دوستان و نزدیکان در اوکراین مشغول اختلاس و پولشویی بودند و ماجرای بوریسما و لپ تاپ هانتر بایدن و حتی اعتراف و لاف زدن خود جو بایدن بی عقل در کمیته روابط خارجی در مورد وادار کردن پروشنکو به اخراج دادستان مسئول پرونده پسرش هانتر نشان از فسادهای گسترده‌تری داره. به نظر میرسه صهیونیستها این بایدن بیشعور رو رییس جمهور کردند تا سیاستی که در اوکراین و علیه روسیه پیش گرفته بودند رو بدون اینکه ترامپ خودشیفته تو دست و پا باشه به فرجام برسونند
Iran (Islamic Republic of)
افشین
۰۹:۵۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
اقصاد آمریکا با ۳۳ میلیارد دلار از پا در نمیآد ولی با این پول روسیه به فنا میرود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
روسیه باید در مقابل حمایت اسرائیل قصاب از زلنسکی قاتل یهودی از حماس حمایت تسلیحاتی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
بیچاره مردم آمریکا
ترامپ ،بایدن ....
اینا همه از دم قماربازند
Georgia
ناشناس
۰۲:۵۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
بلههههههههه
Netherlands
7891
۰۱:۳۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
ویکی لیکس سندی در اختیار دارد که اگر رو کند 33 میلیارد دلار سرمایه گذاری امریکا در اکراین به ان واحد دود هوا می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
امریکا بدست نخبگانش کنترل میشه و برای هر کاری از قبل هزار برنامه دارند و نتایج کار کاملا مشخص هست. نه مثل بعضی کشورا با افراد سهمیه ای و رانتی و با شعارهایی که فقط برای خود مسئولاش نون شده.
البته امریکا هر کاری کنه ماکارونی اینقدر برای مردمش گرون نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
بله جنگ سوریه جنگ افغانستان جنگ عراق .‌‌... به قول نخبه هاشون که بهشون کلی خسارت زده برنامه ریزیشون محشره با حرف های شما نابغه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
مطمئنم تا حالا یه مقاله یا خبر به انگلیسی نخوندی. کدوم نخبگان؟ یه مشت الیگارش عوضی که زدند به سیم آخر و دارند دار و ندار آمریکاییها رو غارت می‌کنند شدند نخبه؟ اصلا میفهمی در عرض این یکی دو سال چقدر دلار تولید کردند؟ میدونی سرمایه میلیاردرهای غربی چند برابر شده و الان سرمایه طبقه کمتر از یک درصد در همین آمریکا که میگی نخبه‌ها (یه مشت شارلاتان) کنترلش می‌کنند از کل ثروت طبقه متوسط بیشتر شده. از تعداد بیخانمانها و از تعداد کانکس خوابها خبر داری؟ وضع اینقدر بد شده که اوباما رسما پیشنهاد داد اینترنت رو به روش اروپاییها کنترل و سانسور کنند چون آمریکاییها دارند روز به روز ویدئوهای بیشتری از وضع بد آمریکا و در انتقاد از سیاستهای دولت آمریکا آپلود می‌کنند. ما میخواهیم وضع بد فعلی تو کشور خودمون اصلاح بشه که بخش بزرگیش حاصل سیاستهای نئولیبرالیه نه اینکه با الگو گرفتن از آمریکا وضع رو از این بدتر کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
وااااای چقد امریکا کشور خوبیه همه چی اونجا خوبه چه کشور نیکوکاری قربونش برم ایشا الله به همه کشور ها کمک میکنه مخصوصا که به افغانستان 20 سال کمک کرد و مردمش الان به برکت نخبگان امریکایی در ارامش و امنیت کامل زندگی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
از پولهای بلوکه شده ایران میده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
بایدن به عنوان فردی که ۴۰ سال عمرش رو در سیاست خارجه آمریکا گذرونده،تو سیاست خارجه بعیده اشتباه خاصی بکنه،به رییس سیا نگاه کنید،کیه؟ویلیام برنز،نابغه ای از هاروارد که متخصص روسیه شناسی هست،سالها سفیر آمریکا تو روسیه بوده و پوتین و روسیه رو بهتر از روس ها میشناسه،بایدن دست رو نقطه ضعف حکومت روسیه گذاشته،الیگارش های فاسد که وجود پوتین به ثروت و قدرت اونا وابسته اس،هر چه بیشتر به اولیگارش ها فشار بیاد،پوتین ضعیف تر میشه،اتحادیه اروپا به همراه متحدین شرقی آمریکا با سیاست مدار ها و نخبگان نظامی تراز اولی که دارن استراتژی طراحی و دنبال می کنن که بعیده پوتین و متحدین ضعیف تر از خودش مثل لوکاشنکو بتونن کار خاصی در برابرش انجام بدن.
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۰۹:۰۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
تو متوجه نیستی دشمنان ما از احمقترین هستند حماقتهای ترامپ باعث شد که روسیه به اوکراین حمله کنه والان هم کل غرب مثل خر به گل نشسته اروپا یه یک شیر گاز روسیه هم بند نیست
Canada
ناشناس
۲۳:۴۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
چیزی که متعجب کنندست چرا دنیا هرگز مردمان خاورمیانه رو ندید به هر دینی که معتقد باشند انسان ها رو باید یکی بدونن ، عربستان به یمن حمله کرد کسی صداش در نیومد
آمریکا عراق رو بهم ریخت و کلی پایگاه نظامی اینور و اونور و داعش رو تجهیز و ساپورت کرد و دولت عراق فریاد زد برید اما براشون مهم نبود و کسی هم صداش در نیومد
همین آمریکا به عربستان سلاح داد تا یمن رو بی دفاع رو بزنه سر اینکه غربیا رئیس جمهور مد نظر سعودی و غرب رو نتونستن روی کرسی بشونن

انسانیت ربطی به رنگ پوست و مو و خصوصیات فیزیکی نداره اونایی که یه بارم دم از مردمان خاورمیانه نزدند الان وقتی می خوان در مورد مردم اوکراین صحبت کنن که واقعا تحت ظلم جنگ واقع شده اند مردم و کودکان یمنی از ذهنشون هم عبور نمی کنند مگه داریم ؟ هر دو یکسانند جنگ اوکراین بده و مردم کشورها گناهی ندارند اما در مورد جنگ یمن نظری ندارم مهم نیستند درسته ؟؟؟؟؟؟


نهایت شرمساری و هرزگی مغزها و جنایتی بشریست که تنها تنها و تنها چشم آبی و مو بلوندا رو انسان می بینن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
برای ثروتمندان حاکم بر کشورهای غربی حقوق بشر اهمیتی نداره و صرفا از اون استفاده تبلیغاتی می‌کنند. نه تنها در دنیا که در خود کشورهای اروپایی و آمریکایی هم همینطوره. مثلا وقتی رسانه‌های دست این ثروتمندان از بدیهایی که در حق سرخ پوستان و سیاه پوستان شده و لزوم جبران و پرداخت خسارت حرف میزنند منظورشون این نیست که خودشون از سرمایه هنگفتی که از مردم دزدیدند و اجدادشون با برده داری و دزدی و قتل و غارت ملتها به دست آوردند چیزی به عنوان خسارت پرداخت کنند بلکه منظورشون اینه که مردم عادی که هیچ نقشی در این ظلمها نداشتند مالیات بیشتری بدند تا به عنوان خسارت پرداخت بشه. در مورد خاورمیانه و آفریقا هم همینه و به اسم دموکراسی و حقوق بشر ولی برای چپاول دارایی ملتها لشکرکشی و کشتار راه میندازند و متاسفانه افراد ساده لوح که تبلیغات اینها رو باور می‌کنند در دنیا کم نیستند. برای شیطان و قومش رنگ پوست و مو وچشم انسانها مهم نیست. مهم اینه که تو جبهه شیطان باشند. البته از رنگ و نژاد برای اختلاف انداختن و حکومت کردن استفاده می‌کنه
Iran (Islamic Republic of)
یاسر
۲۱:۲۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد
جنگ روسیه با اکراین می‌تونه برای ما فرصت باشه
شاید هم درس عبرتی برای اروپا و کسانی که به غرب دلخوش کردند، دنیا دیگه مثل قبل جنگ روسیه نخواهد شد و روس ها هم دیگر کامل به سمت اروپا نخواهند رفت و به خاطر تحریم های یکجانبه سعی میکنم روابط رو با آسیا بیشترکنه و این فرصت خوبی برای صادرات و توسعه علوم دیگر خواه شد.
یاحق
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۹:۰۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
این پول با افزایش قیمت نفت خام و افزایش درآمد شرکت های نفتی آمریکایی تامین میشه ۳۳ میلیارد دلار برای خسته کردن روسیه مبلغی نیست شما نگران کسر بودجه آمریکا نباشید با وجود دولت هایی که بنزین رو به قیمت ۳۰۰۰ تومان به ملتش و ۵۰۰ تا تک تومنی به دنیا بفروشن جنگ برای اروپایی ها و آمریکا زیاد هزینه بر نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
خیلی نگرانیم چون به امید خدا با این بذل و بخشش ها آمریکا نابود می شود ، بعد دیگر کسی نیس که باهاش قمار بازی کنیم .
شما با این حرفها می خواهید امید الکی به آمریکا بدید و فریبش دهید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
مرگ برآمریکا وغربگرا وغربگدای وابسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما یه فکری به حال اقتصاد و پول خودمون بکنین.ترامپ یه پِخ کرد دلار از ۳۰۰۰ تومن رسید به ۳۰۰۰۰ تومن.با همون پِخ ترامپ ۸۰ درصد مردم ایران رفتن زیر خط فقر و دیگه هم بالای خط فقر و نخواهند دید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
ترامپ پخ کرد تو چی کردی ؟ حالت خوبه یا اون زیر میر ها داری خودتو جمع میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
ناشناس ۱:۲۰ من خوبم.ولی ظاهرا دلار ۳۰۰۰۰ تومنی بهت نساخته.معلومه خیلی تحت فشاری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
تضعیف روسیه و پوتین برای آمریکا خیلی بیشتر از ۳۳ میلیارد می ارزه.ضمن اینکه ۳۳ میلیارد برای کشوری با اقتصاد آمریکا چیزی حساب نمیشه.مثل یه نقطه میمونه وسط یه کاغذ بزرگ‌.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
در هر حال یک مو از خرس کم بشه خوبه
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۰۹:۰۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
اونا از سقوط در آینده نزدیک هراس دارند بحث یک دلار وسی وسه دلار نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
زلنسکی یهودی غربگرا که فقط داری ادعا وقتی اربابت بایدنه و اون ترامپ قاتله حکومتت باطله و نابودیت لازمه طرفدارت خائنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
با این بودجه میتونی اوکراین رو 6 بار بکوبی و بسازی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
نه داداش ! شما رشته تحصیلی ات چی بود ؟ ریاضی چند می شدی ؟ اصلا دو دو تا می شود چند ؟ تا به حال برا خرید بازار رفتی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
مگه چی توی اوکراین داری که چنین بودجه‌ای براش درنظر گرفتی؟؟؟؟؟ گند خودت و پسرت و که خیلی وقت پیش دراومد. حالا دیگه داشتی چیکار میکردی که میترسی درست روسها بهش برسه، الله‌العلم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
پولشویی میکرده. لپ تاپ هانتر پسرش دست وکلیل ترامپ افتاد ولی شانس آورد از آزادی بیان تو آمریکا خبری نیست و شبکه‌های اجتماعی و تقریبا همه رسانه‌های جریان اصلی و حتی تا حدود زیادی فاکس به نفع بایدن این موضوع رو ماستمالی و سانسور کردند. شبکه‌های اجتماعی هر اکانتی که اسناد یا فیلم و عکسهای لپ تاپ هانتر رو منتشر میکرد بستند. حالا بعد از یک سال و نیم نیویورک تایمز از فرصت سرگرم بودن اذهان مردم به روسیه و اوکراین استفاده کرده و برای اینکه وانمود کنه طرفدار آزادی بیان هست و بعد از افتادن آب از آسیاب اعتراف کرد ماجرا واقعیت داشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدایی با کدوم منطق میگین اقتصاد امریکا فرو پاشیده میشه اخه بیسوادا امریکا سالی یه تریلیون دلار فقط خرج ارتشش میکنه سی و سه میلیارد توش گمه بعد وقتی قراره با ارتش روسیه مقابله بشه چه بهتر در کشور ثالث این اتفاق بیفته جالبه اینقدر بیسوادین که نمیدونین امریکا نشسته دور و داره دون میپاشه از اونجایی که تو خاورمیانه تا خرخره اسلحه فروخته ودیگه به اون صورت خریدار نداره کجا بهتر از اروپا هم اسلحه میفروشه هم امریکا مرزهای ژئوپولوتیکشو شو تا دم دهن روسیه گسترش میده پس چرا الکی بدون منطق حرف میزنین
Canada
ناشناس
۲۳:۱۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
البته 33 میلیارد دلار کمک کرده اما این منطق تا حدی درسته و از نظر نظامی در مورد ایران که جنگ با داعش رو خارج از مرزها مدیریت کرد و ما با عراق و سوریه خیلی نزدیک تر و در خطر تر بودیم تا آمریکا با اوکراین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
شاید درست بود می گفتی یک ترلیون تومان ! شما می توانید هزینه ارتش آمریکا را سرج کنید و الکی خود و یارانتان را فریب ندهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
33 میلیارد دلار شاید برای کشوری چون ایران پول حساب بشه اما برای آمریکا مثل صدقه هست با اقتصادی که حدود 1000 میلیارد دلار فقط بودجه نظای در سال داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
بودمه نظامی آمریکا 400 میلیارد دلاره نه 1000
بعدم از این 400 میلیارد دلار 100 میلیارد دلارش حقوق پرسنل و ارتش امریکاست همون 300 صافی هزینه ساخت تسلیحات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
روسیه به تنهایی پوزه ی آمریکا و کشورهای اروپایی را به خاک مالیده . اگر چین و کره ی شمالی هم وارد گود شوند که فاتحه ی آمریکا و کشورهای اروپایی خوانده شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
چییییی میگییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
نه شرقی نه غربی تو بودی ؟ الان ک خداشکر هم شرق چین هست هم غرب روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما غربگداها لازم نکرده شعار نه شرقی نه غربی بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
به کوری چشم شما این روسیه و پوتینه که نابود میشه و شما رو هم با خودش, میبره به قعر جهنم
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۶:۲۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
میبنم خیلی آمریکا شیطان بزرگ خواه هستی ...تحمل انتقاد از آمریکا نداری مگه ایرانی نیستی.....مرگ بر منافق .....مرگ بر آمریکا...
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۷:۲۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
غرب هم مثل هیتلر در روسیه ازبین میره بعدا معلوم میشه کی کوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
یه تحلیل هم بزنید صدمات این جنگ برای روسیه چیه ؟
یعنی این همه تحریم رو اقتصاد روسیه تاثیر نمی ذاره؟
شکست روسیه در دو ماه اول جنگ و عقب نشینی و تمرکز بر شرق اکراین چی؟ اگه این جنگ فرسایشی بشه روسیه نابود میشه طوری که دیگه کمر راست نمیکنه . مردم روسیه مخالف این جنگند روحیه سربازان روسی تضعیف شده بسیاری از ژنرالهای روسی کشته شدن
من تصور میکنم سرنوشت این جنگ فروپاشی روسیه باشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
فعلا که ارزش روبل برگشت به قبل از جنگ و حتی بیشتر شد و گازپروم امثال سود بیشتری کرده. بجاش اقتصاد آمریکا و اروپا تو وضع خوبی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما نگران اقتصاد آمریکا نباشید یک فکری به حال ریال ایران بکنید که بی ارزش ترین پول دنیا شده!!
Iran (Islamic Republic of)
حم
۱۷:۲۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اکگر ایران مثل روسیه نفت با ریال میفروخت ارزش پول بالا بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
چشم خوب شد گفتید ، فردا در مجلس بررسی خواهیم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
مشکل ایران تو فروش نفتِ نه پول دریافتیش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
ارزش پول رو با متوسط دستمزد و قیمتها میسنجند. اگر نه ایران هم می‌تونه مثل ترکیه چند صفر از پولش حذف کنه تا ارزش پولش زیاد بشه. اگه فکر می‌کنی وضع ایران از همه دنیا بدتره می‌تونی بری تو آفریقا، کشورهایی از آسیا و حتی بعضی از کشورهای اروپایی زندگی کنی تا بفهمی کجای دنیا چه خبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اره دقیقا مثل کمک ما به سوریه و لبنان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
تا کور شود هر آن کس که نتوان دید !!
خیانت و دسیه غرب و ناتو برای وادار کردن کشور ها به حمله یادفاع خوب است و یک جا 33 میلیارد دلار دادن برای تجهیز ماشین کشتار در اروپا و چندین برابر آن به اسرائیل و ناتو از نظر غربگدایان نه تنها مشکلی نیست بلکه کار خوبی هم است اما یک صدم همین پول اگر صرف تقویت سپر ماشین ایران شود جزو گناهان کبیره است ؟!! چرا باید سپر این ماشین مجانی باشد ولی برای دیگران هرچه بیشتر بهتر تلقی می شود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
پوتین بیماری سرطان داره و میخواد برای درمان مدتی از قدرت کناره گیری کنه. شایدم دیده از پس جنگ بر نمیاد میخواد مقتدرانه صلح کنه چون هر کسی جانشینش بشه میتونه در مذاکرات صلح به جنگ خاتمه بده اینجوری پوتین میگه من خاتمه ندادم یکی دیگه بود :))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگه شایعه نباشه برعکس چیزی که شما ادعا کردی کسی که قراره تا زمان درمان جانشینش بشه از خود پوتین به شدت سر سخت تره و ممکنه مدارا و احتیاط رو بطور کامل کنار بزاره و کل اوکراین رو بگیره. تصور کن با مرخصی رفتن پوتین سیاست نظامی روسیه در اوکراین تغییر کنه، تمام زیرساختهای غیرنظامی و اول از همه برق و تلفن و اینترنت اوکراین نابود بشه و بعد ارتش روسیه درست مثل آمریکا بدون کمترین اهمیتی به تلفات غیرنظامی اوکراین رو بکوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
زلنسکی یهودی اگر نوکر بایدن بمونی با کشورت نابودی
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۶:۲۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
زلنسکی نه فقط یهودی بلکه یک صهیونیست وهمنجس گرا وفاسد وخیلی کلیبها هست نشون میده این چقد دلغک وفاسد ورقاص ونشوندهنده همجنس گرا بودنش....این شخص نباید تو قدرت بمونه چون برای کل جامعه کشور اکراین خطرناک است وبه نابودیشون میکشونه....
Iran (Islamic Republic of)
حم
۱۷:۲۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
زلنسکی کشورشو به نابودی کشاند مثل اینکه علی صادقی بشه ریس جمهور ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
مگه الان ریس جمهور ایران خیلی باهوشه و متخصص اقتصاد بدبخت برو ماکارونی سی تومنی بخر تا حالت بیاد سر جاش بیسواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
این فقط یک بلوف هست و در واقعیت چنین پولی وجود نداره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
روسیه کاری کرد که کرد که درست بودولی پایان خوشی در انتظارش نیست. مثل آلمان که در جنگ جهانی دوم مقابل دنیا ایستاد ولی در نهایت بازنده بود
مگه اینکه پای چین هم به عنوان متحد روسیه به جنگ باز بشه که اونوقت دیگه فقط با نابودی کامل دنیا جنگ خاتمه پیدا میکنه
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۶:۳۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
ان شاء الله نابود بشه چون واقعا دنیا به فساد وفحشا وبیبندباری کشیده شده ودیگه برای لقمه حلال جا نمانده وخانوداها به انحلال وبی رحم وبی دین وبی غیرت وبی بندباری وفاسد ودنیا پرست وخدانشناس شدن....
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
امریکا فقط با قدرت رسانه، چین و روسیه رو با کرونا و جنگ اوکراین نابود کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
قطعا روسیه گور خودش رو کنده و الان عین مرغ سر بریده داره دست و پا میزنه
Iran (Islamic Republic of)
حم
۱۷:۲۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
روسیه از جنگ بیشترسود میبره تا بدون جنگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
زلنسکی بیچاره نوکری بایدن دیگه فایده نداره چاره کارت فراره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
راست گفتم نون حرام چشم ادمو کور میکنه و حقیقت رو نمیبینیم بیچاره چشات باز کن ببین کی تجاوز کرده حمایت از روسیه حمایت از صدام واقعا نزول بانکها کار خودشو کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
این طور که خیلی خوب است چرا که هر دو قدر جهانی ضعیف می شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
پوتین جان بزن،بزن که داری خوب میزنی،بزن که جیغ ودادغربیها و بایدن وصهیون و شیوخ نفتخوروبی خاصیت خلیج دراومده،بزن صافشون کن که این بی شرفها و بی ناموسها فقط همین یه زبون رو میفهمن.بزن که غربگراهای داخلی هم دارند از حماسه تو پاره میشن، توفقط بزن،
United States of America
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اتفاقا با اینکارش روسیه رو ورشکست کرد و این ورشکستی باعث چنگ انداختن روسیه به کشورای ضعیف اطرافش و ایران میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
دوست 13:25 برای گفته خود چه استدلالی محکم و واضحی دارید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
چیزی که ما میبینیم افزایش تورم و کمبود کالا در آمریکا و اروپاست والا روبل دوباره ازششو پس گرفت و حتی به بالاترین مقدار در برابر یورو در این چند سال اخیر رسید و گازپروم امثال از سال گذشته سود بیشتری داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
مسبب اصلی جنگ خود آمریکاس
روسیه با حمله به اوکران کار درستی کرد . پوتین به غرب نشان داد که روسیه اجازه نفوذ ناتو به حیاط خلوت خودش را نخواهد داد. برنده این جنگ روسیه خواهد بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
کوچکترین مشکلی پیدا نمیکنه چون میکشه رو جنساش که میده دنیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
تا حال انریکا به کسی بدهی پرداخت نکرده بعد از این هم پرداخت نخواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
برای امریکا ضرری نخواهد داشت چاپ دلار و در اختیار قرار گرفتن توسط یک کشور سایر کشورها را تخلیه امتیتی و غذایی خواهد کرد و قحطی به بار خواهد امد مگه اینکه سریعا دلار را از گردونه حذف کنند تا امریکا جهان را با چالش مواجه نکرده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
چاپ دلار یعنی بدهی . که این تو دراز مدت آمریکا رو به فلاکت میندازه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
مردم آمریکا رو به فلاکت میندازه والا سرمایه داران صهیونیست که با این پول بی ارزش همه چی رو بالا کشیدند ثروتهای دزدی رو دارند به چین منتقل می‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
بی خیال آمریکا!!!.......از ایران چه خبر......؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر بیخیال پس
صفحه رو اشتباه اومدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
خودت که ایران هستی !! سواد داری خبر ها را بخون یا ببین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
ناشناس های ۱۲:۰۷ و ۰۰:۵۹ انقدر خودخوری نکنید.
اینکه گفتم بی خیال آمریکا!!!..... از ایران چه خبر....؟!!
کنایه ای بیش نبود.
ضمناً من مسئول برداشت شما از حرفم نیستم.
Iran (Islamic Republic of)
تحلیل گر
۱۱:۴۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگه این کارو بایدن نمی کرد تو زوال عقلش شکی نبود .معلومه که عقلش هنوز کارمی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
درود بر امپراطوری روسیه الحق که خوب غرب رو با خاک یکسان کرد
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
مرگ بر ظالم، چه امریکا، چه اسرائیل، چه روسیه و چین و انگلیس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
امریکا از قدرت نظامی و اتمی روسیه وحشت داره
هیچ وقت چنین کمک مالی به اوکراين نخواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۲۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
تجاوز پوتین مختص به اوکراین نیست؛ به کل جهان مربوط است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
تجاوز کلمه زشت نامناسب و دروغی است
اگر این طور باشه پس نادرشاه و خشایار و داریوش و کوروش هم متجاوز بودند

فاتح میدان جنگ و پیروزی در نبرد ها افتخار و شکوه داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما چقد ساده این دیگه...این پولها رو از شیوخ احمق عربستانی میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
تو چه قدر ساده ای
آمریکا داره کلی کاغذ چاپ میکنه به اسم دلار
نیازی هم به 4 قرون پول عربستان نداره
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۳:۱۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
یعنی فکر میکنی پول چاپ کردن به همین سادگیه؟؟؟!
اگه پول بدون پشتیبان چاپ بشه میشه تورم و هزار گرفتاری که دیگه نمیشه جمعش کرد!
اگه به این سادگی بود و آمریکا هی دلار چاپ میکرد خب ایران کشور خودمون هم میتونست هررو میلیارها تومن پول چاب کنه و بغل بغل پول بده به مردم و حقوقها را چندین برابر میکرد نه اینکهتو دو ریال یارانه مردم بمونه !!
البته قبلا تو دولتهای قبل پول بدون پشتیبان زیاد زدن و گرفتاریش موند برای دولتهای بعد و کشور و مردم ! یادت نیست هر بانکی را خودش چک پول 500 هزاری و یک میلونی و... هی چاپ میکردن و... بعدش چی شد ؟! شد تورم و بدبختی ..! بعدم دیگه کلا اون چک پولها راجمع کردن و فقط پنجاه تومنی میزنن اونم عین پول نه عین اون چک پولها که باید صاحبش پشتشو امضا میکرد و نقدش میکردو..ولی تاثیرهمون چاپ بدون پشتیبان هنوزم هست !
اره دوست عزیز اگه چاپ کردن به این سادگی بود هر کشوری تا میتونست پول چاپ میکرد خصوصا کشورهای فقیر !
پولی که چاپ میشه باید با پشتیوانه همون مقدار که مثلا طلا (وهزار مورد دیگه) ... در خزانه داری هست چاپ بشه و بیش از اون نابودی کشوره !
نمیدونم چه فکری کردی و اینو گفتی ! آخه اگه میشد مگه بقیه کشورها چلمنن که نتونن هی پول چاپ کنن و بریزن تو بازار و بدن به مردم و یارانه را صد برابر کنن و حقوقها رو همچنین و....!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
کاربر 13:15
پول آمریکا بدون پشتوانه است و طلای کافی نداره
80 درصد اسکناس هایی که چاپ کرده تقلبی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
دلار را به هر کشوری بدی میتونی ازش خرید کنی جز امریکا که چیزی گیرت نمیاد ریال را نمیشه تو کشور دیگه خرج کنی چون مجبوری بعد پشتوانه ایجاد کنی ولی دلار سالهاست بدون پشتوانه و صرفا جهت کنترل کشورها و سیاست های انریکا در حال چاپ و تقسیم طبق نظر انریکا هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
مگه میشه دلار تقلبی زد و داد به کشورهای دیگه ؟؟! این دلارهای تقلبی که میبینی در بازار کار بعضیهاست که عین پول خودمون از 10 هزارتومنی بگیر تا 50 تومنی جعلی چاپ میکنن! اگه آمریکا دلار جعلی بده به کشورهای دیگه یعنی نمیفهمن؟؟! این چه حرفیه آخه؟؟! الان یه هزارتومنی جعلی ببری بانک بهد میگه جعلیه اونوقت دلار را که دولت میگیره و.... نمیتونن تشخیص بدن کشورهای دیگه که جعلین؟؟!
و دلار میگی آمریکا هی چاپ میکنه بدون پشتیبان و.. ! پس مگه مرض داره دنبال قرارداد با این و اون کشور باشه و سلاح و هزار چیز دیگه صادر کنه ؟! خب دلار میده و وارد میکنه بدون هیچ مشکلی و کمبود بودجه ای که بخواد 2 ریال از بودجش کم بشه! مثل همین کمکی که به اکراین کرده یا قراره بکنه(33 ملیارد دلار) اگه بدون پشتیبان بود و چاپ جعلی پس چرا تاثیر میگذاره رو تورمش ؟! و اصلا چرا آمریکا که داره به قول شما دلار چاپ میکه همینطوری ، خب 100 یا.... ملیارد دلار کمک کنه پس چرا نمیکنه؟!
میگی تو آمریکا بدون پشتیبانه ، اتفاقا آمریکا فکر کنم اولین کشوری باشه که رو حساب کتاب پول چاپ میکنه و با پشتیبانش !
اصلا یه مثلال دیگه؛ الان مگه آمریکا به کشورهای دیگه بدهی نداره ؟! مثلا به چین هزاران دلار و.. خب چرا چاپ نمیکنه بده بدهیشو و تمومش کنه که چین هم از این اهرم نخواد استفاده کنه که اگه آمریکا فلان کرد مطالباتمون را درخواست میکنیم و..!
اما عجیب ترین حرفت این بود که دلار جعلی میده به کشورهای دیگه و حتما هم هیچ کشوری نمیفهمه دلارها جعلین!!!!!!!! اصلا خودت یه 1 دلاری جعلی ببر تو یه هتل یا ببر برای تبدیلش به ریال به صرافیها ببین نمیفهمن جعلیه؟! اینها تازه دستگاههای ساده دارن برای تشخیص چه برسه به دولتها و.....!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
کسی از دلار جعلی حرف نزد منظور از دلار جعلی چاپ پول usa بدون پشتوانه است اصلا این مقدار طلا در خاک آمریکا وجود نداره
دلار هایی که چاپ کرده بدون پشتوانه است حتی روسیه و چین دلار رو از نرخ تبادلات خودشون حذف کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
اهمیتی نداره پول بدون پشتوانه چاپ بشه. فعلا که نیروی نظامی آمریکا اکثر کشورهای دنیا رو وادار کرده از دلار استفاده کنند و زمانیکه شرکتهایی که از طریق کنترل فدرال ریزرو دارند سرمایه مردم رو میچاپند به هدفشون برسند دیگه سقوط دلار اهمیتی نداره چون تا اون زمان هر چه سرمایه واقعی بوده از مردم دزدیدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
خخخخخ دنیس دیوید بسیار غلط تفسیرکرده است آمریکا بادهها ترلیون دلار درآمد در سال با 33 میلیارد دلار بخشش ککش نمیگزد دولت روسیه فقط 1/5 تریلیون دلار درآمد بعداز کره جنوبی و ژاپن و فرانسه و آلمان و انگلیس وچندین کشور دیگر قرار دارد چه بسا اسلحه سازیهای جهان شبانه روز در حال ساختن سلاحهای مرگبارهستند و ممکن است تورم را در آمریکا به دههابرابر برساند چندماهی بیشتر طول نمیکشد شاهد جنگی ویرانگر در نیمکره شمالی جهان خواهیم بود بیعدالتی و بی دینی و ظلم و ستم و بطور کلی هیچ چیزی سرجایش نیست خدا میخواهد زمین را پاک سازد.
Poland
رضا
۰۴:۰۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
دنیس دیوید رو سرچ کنی میبینی بازیگره معلوم نیست اصلا همچین شخصی باشه یانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
بایدن شیره ای توهم برداشته .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
ارباب نوکر باهم نابود میشند زلنسکی قاتله و نوکر بایدنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
بایدن خودش هم نوکر یهودی هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
همش 33 میلیارد دلار؟
فقط پول 4 تا ناو هواپیمابر مجهز هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
کمک 33 میلیارد دلاری=خشم روسیه و نابودی آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
۹
۱۱:۲۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
پوتین رفتنی است. سرطان از یک طرف و پیروزی ارتش اوکراین از طرف دیگر امان پوتین و روسیه را بریده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
قدرت ناوگان دریایی روسیه رو فراموش نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
11:26 دوست داری عمو بایدن پیروز بشه آره؟ آخی نازی بشین و ببین که غرب داره از ابهت جعلیش کم میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
امان روسیه را بریدن؟؟! اگه امان روسیه را بریدن چرا تورم تو اروپا و آمریکا و... صدای مردم را درآورده و تازه مونده تا زمستون بشه و نیاز زیادشون به گاز و نفت! اونوقته که با او سرما مردمش باید یخ بزنن و برقم نداشته باشن چون مقداری از برق را هم از سوخت گاز میگیرن! و غیر اینها غلات و... اینها را میخوان چکار کنن ! درکل روسیه فکر همه جارو کرد و حمله کرد و همینطوری نرفت جلو! الان روسیه میگه پول گاز را به روبل میگیره و اینها موندن چه کنند !
جنگ هیچ وقت خوب نبوده و نیست ولی تو این جنگ به نظرتون روسیه پیروز بشه به نفع ماست یا اکراین(که میشه آمریکا وکلا ناتو)؟! یعنی بیخ گوش ما آمریکا بیاد به نفع ماست یا نیاد و همین روسیه باشه !
آمریکا جای پاش جائی سفت بشه پدر اونجا رو درمیاره و همچنین نفوذش تو کشورهای همسایه اون کشور و قدرتشم از طرف دیگه ! چون دیگه نیاز نیست برای مثلا جنگ با کشور ما یا... از اونور دنیا نیرو و.... بیاره اینور دنیا با هزینه سنگین! اصلا چرا پایگاه داره همه جای دنیا ومثل عراق و... ! خب برا همین خاطره !
غرب گرا نباشیم ، امریکا کم بهمون ظلم نکرده و حتی تحریم دارو و...! هرچند الان یه سری میگن روسیم قبلا فلان کرده ولی روسیه الان ربطی به قبل نداره اونموقع شوروی بود ! عین عراق که قبلا صدام بود و ... و دشمن ما و 8 سال جوونهای ما را کشت و چقدر موشک باران و خرابی و.. ولی الان چرا شده دوست ما ؟! خب رژیم تغییر کرده و باز عین رژیم قبلی پهلوی بود و الان ........... !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
کنار زدن روسیه
United States of America
امین
۱۶:۲۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
با یاری خدا اینبار برا همیشه یهودیت نابود میشه و کل دنیا از دست این قوم خلاص می شن
آخرین اخبار