استاندار فارس مطرح کرد

ارتقای کیفیت زندگی ۱۲ روستای حاشیه شهر شیراز

استاندار فارس گفت: باید در روستا‌ها ابتدا به دنبال ارتقای کیفیت زندگی و ارائه خدمات متناسب باشیم و بعد از آن درباره الحاق آن‌ها به عنوان یک راهکار برای ارتقا وضعیت تصمیم گیری شود.

محمد هادی ایمانیه استاندار فارس، در کارگروه سلامت، زنان و امور خانواده به موضوع الحاق روستا‌ها به شهر شیراز اشاره و گفت: تعداد ۱۲ روستا در حاشیه شهر شیراز وجود دارد که با محوریت فرمانداری شیراز باید یک برنامه جامع برای آن‌ها تهیه شود. 

او با تاکید براین مطلب که اقدامات در حوزه روستا‌ها باید با هدف مهارجرت از روستا‌ها به حاشیه شهر‌ها باشد گفت: هر اقدامی که منجر به مهاجرت از روستا‌ها به سمت شهر‌ها شود، خیانت به استان است چرا که با امید واهی ساکنان روستا‌ها راهی حاشیه شهر‌ها می‌شوند و در این حاشیه‌ها با مشکلات متعددی از جمله، راه، اب و بهداشت و امنیت مواجه می‌شوند.

استاندار فارس گفت: وضعیت ۱۲ روستای با حضور روسای ادارات شهرستان شیراز و انعقاد تفاهم نامه با حضور فرماندار برای رفع مشکلات اقدام شود که یکی از روستا‌های حاشیه‌های کلان شهر شیراز بالا بودن آب‌های سطحی است که برای رفع این مشکل ابتدا باید وظایف هر دستگاه تعریف شود.

به گفته دکتر ایمانیه در کنار آسیب شناسی مطلوب ازمشکلات و نیاز‌های روستا‌ها باید راهکار‌های مناسب نیز ارائه شود.

نماینده عالی دولت در استان فارس گفت: باید راه‌های تامین اعتبار رفع نیاز‌های روستا‌های حاشیه‌ای شهر شیراز نیز شناسایی  و اقدامات در روست‌ها جلوگیری از اسیب‌های اجتماعی و راهکار‌های پیشگرانه است.

تسهیل در طرح‌های هادی ۱۲ روستایی حاشیه شهر شیراز، تشکبل جلسات با نمایندگان دستگاه‌های آبفا، بهداشت و درمان، راه سازی و بنیاد مسکن در حوزه شهرستان شیراز موضوعی بود که دکتر ایمانیه در این جلسه به فرماندار شیراز ماموریت داد که به آن بپردازد.

استاندار فارس به ضرورت نظارت بر ساخت و ساز‌ها در روستا‌ها براساس اجرای طرح هادی اشاره و گفت: متاسفانه به دلیل کمرنگ بودن نظارت‌ها در روستا ساخت و ساز‌های خارج از طرح هادی ص. رت می‌گیرد و مشکلات متعددی در این رستا رخ می‌دهد که ما را در سیکل معیوب به عنوان عدم نظارت بر ساخت و ساز قرار می‌دهد.

ایمانیه مهمترین کار برای ۱۲ روستا را تثبت وضعیت موجود و تسریع در اجرای طرح هادی دانست و گفت: باید در اجرای طرح هادی دهیاران نظارت کامل داشته باشند تا ساخت و ساز‌های خارج از حریم روستا رخ ندهد و در این مسیر از خطا‌ها چشم پوشی نکنیم تا شاهد شرایط وضعیت پیش رو در روستا‌های حاشیه‌ای نباشیم.

به باور استاندار فارس باید در روستا‌ها ابتدا به دنبال ارتقای کیفیت زندگی و ارائه خدمات متناسب مانند راه سازی، بهداشت و درمان باسیم و بعد از آن درباره الحاق آن‌ها به عنوان یک راهکار برای ارتقا وضعیت تصمیم گیری گردد.

طی ۶ هفته و هر هفته برسی وضعیت ۲ روستا موضوعی بود که استاندار فارس به آن پرداخت و از مدیران خواست در این جلسات ضمن احصا نیاز‌ها و راه‌های رفع مشکلات در کنار وظایف دستگاه‌ها درباره راه‌های تامین اعتبار نیز رایزنی و گفتگو شود.

کاهش حداقل ۵۰ درصدی آمار تعداد بیماران به سالک در شهرستان‌های استان فارس موضوع دیگری بود که استاندار فارس در این کارگروه به ان پرداخت و تصریح کرد: یکی از مشکلات استان فارس شیوع بیماران سالک است که فرمانداران شهرستان‌های استان با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی اطلاعات جامع از این بیماری روش‌های پیشگیری و راه‌های درمان را در اختیار فرمانداران قرار دهند.

ایمانیه گفت: وظایف فرمانداران، شهرداران و بخشداران و دهیاران باید هدف گذاری شود که از اردیبهشت ماه تا شهریورماه چه اقداماتی باید انجام دهیم، همچنین در کنار هدف گذاری وظایف این ۴ نهاد مسئول باید کمک‌های سایر دستگاه‌ها نیز احصا و به ان‌ها ابلاغ شود.

استاندار فارس به هدف گذاری کاهش حداقل ۵۰ درصدی تعداد بیماران سالک در فارس نسبت به سال ۱۴۰۰ باشد گفت: این یک وظیفه برای فرمانداران است و در صورت کاهش بیشتر از این میزان بسته‌های تشویقی باید در نظر گرفته شود.

ایمانیه با تاکید بر ضرورت استفاده از همراهی و همکاری مردم در کاهش بیماری سالک گفت: یکی از کانون‌های رشد و نمو پشه سالک نخاله ساختمانی است که در کنار اجبار بر جمع آوری این زباله‌ها توسط مردم و مالکانی که در حال ساخت و ساز هستند باید از کمک مردم در رفع کانون‌های رشد این بیماری استفاده کرد.

به باور استاندار فارس آمار سالک در استان فارس را می‌توان با همراهی مردم به شکل مطلوبی نسبت به سایر استان‌ها به شدت کاهش داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار