در هفته سوم اردیبهشت رقم خورد

رشد شاخص هم‌وزن از شاخص کل بورس پیشی گرفت

در هفته‌ای که گذشت عمدتا شاهد رشد در بازار و شاخص‌ها بودیم با این حال با ورود نقدینگی به سمت شرکت‌های کوچک، شاخص هم وزن رشد بیشتری به نسبت شاخص کل را تجربه کرد.

آقای مهدی حسینی گفت: در هفته‌ای که گذشت شاخص هم وزن ۳.۸ درصد و شاخص کل ۲.۳ درصد رشد داشت. به عبارت دیگر شرکت‌های بزرگ عمدتا متعادل و شرکت‌های کوچک عمدتا مثبت بودند. شاخص فرابورس نیز مشابه شاخص کل بورس با رشد ۲.۳ درصدی همراه بود.

تغییر تخصیص ارز ترجیحی، صنعت زراعت را صعودی کرد

رشد ۲۰ درصدی صنعت زراعت در هفته گذشته

او می‌گوید: در هفته گذشته، صنعت زراعت با رشد ۲۰ درصدی پیشتاز صنایع بازار بود و بعد از آن گروه خرده فروشی با ۱۸.۲۷ درصد، اطلاعات و ارتباطات با ۱۴.۱۰ درصد، غذایی به جز قند با ۱۳.۸۱ درصد، تامین آب و برق گاز با ۱۱.۵۳ درصد و نهایتا حفاری نفت و کانی غیرفلزی با نزدیک به ۱۰ درصد رشد، قرار داشتند. در مقابل اداره بازار‌های مالی، انتشار و چاپ، منسوجات، فنی مهندسی، سایر معادن و ذغال سنگ بازده منفی داشتند.

ورود ۱۵۴ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به صنعت زراعت

به گفته کارشناس بازار سرمایه، از نظر ورود و خروج نقدینگی، صنعت زراعت با ۱۵۴ میلیارد تومان بیشترین نقدینگی حقیقی را جذب کرد و بعد از آن گروه غذایی به جز قند با ۹۱ میلیارد تومان، فرآورده‌های نفتی با ۷۴ میلیارد تومان، محصولات شیمیایی با ۶۳ میلیارد تومان و مواد و محصولات دارویی با ۴۲ میلیارد تومان ورود پول حقیقی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

تغییر تخصیص ارز ترجیحی، صنعت زراعت را صعودی کرد

آقای مهدی قلی‌پور گفت: سایر محصولات کانی غیرفلزی، لاستیک و پلاستیک، رایانه، خرده فروشی، کاشی و سرامیک، ماشین آلات، تجهیزات، استخراج کانه‌های فلزی و استخراج زغال سنگ هم خالص ورود پول  حقیقی مثبت داشتند. در مقابل برخی صنایع به ویژه فلزات اساسی با ۱۲۳ میلیارد تومان، بیمه با ۸۲ میلیارد تومان، خودرو با ۷۲ میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری با ۴۳ میلیارد تومان و بانکی‌ها با ۴۱ میلیارد تومان خروج پول حقیقی همراه بودند.

خروج ۷۰۶ میلیارد تومان از بازار سرمایه از ابتدای سال

او می‌گوید: از چهار روز کاری هفته، دو روز شنبه با ورود پول و در سه روز یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه با خروج پول حقیقی مواجه بودیم. در مجموع طی هفته، ۱۰۷ میلیارد تومان با میانگین روزانه ۲۱ میلیارد تومان از بازار خارج شد. تا جمع خروج پول حقیقی از ابتدای سال ۱۴۰۱ به ۷۰۶ میلیارد تومان برسد (میانگین روزانه ۲۴ میلیارد تومان). البته ارزش معاملات خرد بازار این هفته نیز رشد داشت و به متوسط روزانه ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

به گفته کارشناس بازار سرمایه، تحولات در بازار ارز در کنار افزایش شدید قیمت برخی کالا‌ها که قبلا ارز ترجیحی دریافت می‌کردند، در ازای افزایش ده برابری یارانه‌های نقدی مهمترین اخبار موثر بر بازار بودند. در کنار آن، تقویت دلار به واسطه افزایش نرخ بهره در ایالات متحده و اثر منفی آن بر قیمت‌های جهانی، فشار عرضه بر صنایع فلزی معدنی تحمیل کرد. رشد قیمت نفت به واسطه تحولات اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه نیز بر بازار این هفته موثر بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
روز های خوب بورس شروع شده.
آخرین اخبار