بازگشتن نازیسم به اروپا این بار با نام گردان «آزوف»

گردان‌ آزوف در اوکراین با عقاید، نماد و رفتار‌های آلمان نازی سعی در پاکسازی نژادی در اوکراین را داشت که با پاسخ سخت روسیه روبرو مواجه شد.

«گردان‌ آزوف» نامی که درپی حمله روسیه به اوکراین بیش از پیش به گوش خورده است. شبه نظامیانی که به گفته «ولادیمیر پوتین» روسیه برای خالی کردن خاک اوکراین از آن‌ها که عقاید نئونازی دارند به اوکراین لشکر کشیده است.

اما فعالیت شبه نظامیان نئونازی در اوکراین تنها به گردان آزوف و بعد از حمله‌ی روسیه به اوکراین خلاصه نمی‌شود. آزوف تنها گردانی ۹۰۰ نفری از نئونازی‌هایی است که در اوکراین فعالیت دارند.

از تاسیس در سال ۲۰۱۴ تا حمایت نازی‌ها از آزوف در کشور‌های مختلف

پس از انقلاب رنگی اوکراین در سال ۲۰۱۴ که با توطئه آمریکا انجام پذیرفت دولت میانه‌رو اوکراین که همزمان روابط نسبتا خوبی با کشور‌های اروپایی و روسیه داشت سقوط کرد و دولتی به روی کار آمد که هرچه در توان داشت به دشمنی با روسیه خرج می‌کرد. در سایه همین دولت شبه نظامیانی که عقاید تند و افراطی داشتند در اوکراین گرد هم آمده و گردان‌هایی را بوجود آوردند. گردان آزوف که نام خود را از دریایی به همین نام در ماریوپل اوکراین گرفته است تنها یکی از گروه‌های افراطی است که سال ۲۰۱۴ در اوکراین تشکیل شد.

کمی بعد جریان حملات گردان آزوف به منطقه دونباس که داعیه‌ی استقلال داشت شبه نظامیان آزوف به ارتش اوکراین اضافه شدند. اصل حملات گردان آزوف به دونباس درجهت پاکسازی نژادی و به قدری خشن بود که تنها دوسال بعد در سال ۲۰۱۶ سازمان ملل تایید کرد گردان آزوف درحال انجام اعمالی است که جنایت جنگی حساب می‌شوند.

بازگشتن نازیسم به اروپا این بار با نام گردان «آزوف»

حتی در سال ۲۰۱۹ چهل تن از سناتور‌های آمریکایی تایید کردند برخی از آمریکایی‌هایی که برتری نژاد سفید معتقد و افراطی هستند درحال پیوستن به گردان بوده و باید نام گردان آزوف را به لیست گروه‌های تروریستی اضافه کرد. در همین راستا ناتو نیز اعلام کرد دیگر آموزش گردان آزوف را به گردن نخواهد گرفت. درحالیکه هم اکنون گردان آزوف از سوی ناتو و آمریکا مورد حمایت بوده و این کشور‌ها با دادن تجهیزات و آموزش به آزوف حرف‌های پیشین خود را نقض می‌کنند.

پس از پیوستن گردان آزوف به ارتش اوکراین این گردان نفوذ بیشتری در اوکراین بدست آورد به طوری که یکی از مسئولان این گردان وارد پارلمان اوکراین شد.

برخی از رسانه‌های غربی اعلام کردند موسس گردان آزوف با حزب نازی در آلمان در ارتباط است. در همین راستا خبرگزاری دویچه وله آلمان پس از شروع جنگ میان روسیه و آلمان اعلام کرد برخی از گروه‌های نازی و راست افراطی در این کشور از گردان آزوف حمایت کرده و حتی سایت این احزاب کمپینی برای جمع‌آوری کمک به آزوف به راه انداخته است.

یوهانس کیس، متخصص راست افراطی در مؤسسه «Else Frenkel-Brunswik» در دانشگاه لایپزیگ، در مصاحبه با دویچه وله گفت: نئونازی‌های طرفدار اوکراین در آلمان عمدتا به دلیل ارتباط آن‌ها مستقیم با آن‌ها ابایی از ابراز این حمایت ندارند. البته این گروه‌های راست افراطی نه تنها در اوکراین و آلمان بلکه در لهستان نیز هستند.

عضویت نژادپرستان از سراسر جهان در گردان آزوف

گردان آزوف جنجال برانگیزترین نیرو‌های اوکراینی است. از ایدئولوژی جناح راست حمایت می‌کند، نماد‌های نازی را استفاده می‌کند و بر ایدئولوژی برتری طلبی سفیدپوستان تاکید دارد.

به گزارش واشنگتن پست حتی آندری بیلتسکی، یکی از بنیانگذاران و فرماندهان ارشد این گردان و نماینده آزوف در پارلمان، تمایلات افراطی، محافظه کارانه و راست افراطی خود یا حضور برخی افراط گرایان در گردان آزوف را رد نکرد.

واشنگتن پست تایید کرد حمایت فراملی از آزوف گسترده بوده است و اوکراین به عنوان مرکز جدیدی برای راست افراطی در سراسر جهان ظاهر شده است. حتی با وجود اینکه آن‌ها پیوسته هر گونه وابستگی به نازی‌ها را انکار کرده اند، یونیفرم‌ها و خالکوبی‌های آن‌ها بر روی بسیاری از مبارزانشان تعدادی نماد فاشیست و نازی از جمله صلیب شکسته و نماد‌های اس اس را نشان می‌دهد.

به گزارش فایننشنال تایمز بیلتسکی که در سال ۲۰۰۸ «مجمع اجتماعی ملی» را که گروهی از افراطی‌ترین احزاب سیاسی ملی‌گرای اوکراین است را بنیان نهاده بود تایید کرد گردان آزوف در شروع کار به‌عنوان یک گروه شبه‌نظامی متشکل از ۳۰۰ سرباز بوده است، اما اکنون هزاران مبارز آزوفی وجود دارند.

دشمنی شدید با مسلمنان

پس از شروع جنگ اوکراین حساب رسمی ارتش این کشور در توییتر با منتشر کردن ویدیویی خشم عمومی را برانگیخت به طوریکه خود توییتر آن را حذف کرد. در این ویدیو یکی از عناصر گردان آزوف گلوله‌های خود را در چربی خوک فرو کرده و خطاب به مسلمنان چچنی که همراه نیرو‌های روسی میجنگند گفت: دوستان عزیز اینجا برای شما بهشتی نیست به خانه‌های خود بازگردید.

همین ویدیویی واکنش‌های بسیاری را درخصوص افکار و عقاید آزوف برانگیخت و بعد از آن برخی از سوال را مطرح کردند آیا پوتین حق داشته است برای مبارزه با نازیسم به اوکراین حمله کند یا این کار لازم نبوده است؟

بازگشتن نازیسم به اروپا این بار با نام گردان «آزوف»

خبرگزاری‌ الحدث نیز فیلمی از یکی از فرماندهان آزوف منتشر کردند که او در آن تهدید می‌کرد قرار است با سر‌های مسلمنان چچنی که در جنگ حضور دارند فوتبال بازی کنند. حرفی که بسیاری را به یاد جنایات داعش انداخته و برخی از ادعا‌ها حتی این مسئله را مطرح کردند که گردان آزوف در جنگ سوریه حضور داشته و دوشادوش تروریست‌های داعش علیه مردم این کشور جنگیده است.

حتی یکی از فرماندهان گردان آزوف در مصاحبه با الجزیره تایید کرد تعدادی از مبارزان آنان از جمهوری آذربایجان آمده و علیه روسیه می‌جنگند. این درحالی است که پیش از این خبرگزاری‌های ریانووستی و اسپوتنیک اعلام کردند منابعی در میان تروریست‌های سوریه تایید کردند تروریست‌های شرق این کشور که تحت حمایت ترکیه هستند و پیش از این در سال ۲۰۲۰ برای مبارزه با ارمنستان در قره‌باغ فرستاده شده بودند، درحال حاضر نیز از جمهوری آذربایجان درحال اعزام به اوکراین هستند.

نماد‌ها و شعار آلمان نازی آمیخته با گردان آزوف

پرچمی که متعلق به گردان آزوف است از همان ابتدای تاسیس این گردان همیشه مورد بحث بوده و بسیاری آن را نمادی از آلمان نازی می‌دانند، زیرا علامتی بر روی پرچم قرار دارد که مانند صلیب شکسته‌ای که آدولف هیتلر و نازی‌ها در آلمان از آن استفاده می‌کردند. علاوه بر این نماد گردان آزوف اوکراین از شعار نازیسم در جنگ جهانی دوم استفاده کرده و همیشه سعی داشته است ایدئولوژی را که نازی‌ها دارند را ترویج کند.

بازگشتن نازیسم به اروپا این بار با نام گردان «آزوف»

این حدس و گمان‌ها درخصوص شباهت نماد‌های آزوف به نازی‌های آلمان جایی تبدیل به یقین شد عکسی از اوکراین و گردان آزوف به بیرون درز کرد که پرچم رایش سوم (هیتلر) درکنار پرچم این گردان قرار گرفته بود و عناصر آن با این نماد‌ها عکس می‌گرفتند. پس از اثبات ادعا‌های روسیه در خصوص وجود نئونازیسم در اوکراین سوالی که بار‌ها مطرح شده این است حق با چه کسی است؟ آیا روسیه تنها به بهانه نئونازی به اوکراین حمله کرد یا آیا نئونازی‌ها مانند تروریست‌های تکفیری درحال گسترش بوده و خاک روسیه را تهدید می‌کردند؟

تهیه و تنظیم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ولی
۰۴:۲۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
مطالب این گزارش در حد حدس و گمان بوده و قابل تعمیم به نازیسم و دولت اوکراین نیست
Iran (Islamic Republic of)
باران
۲۱:۲۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
انوقت غرب پرستان میگن چرا ضد روسیه رفتار نمیکنین

این نژادپرستان همون داعش هستن
آقای پوتین مرد صلح طلب و عدالت خواه هس
تا عملیات ویژه ش هم بخاطر امادگی بهتر ،تحمل کرده جنایت این نژادپرستان و
Switzerland
ناظران
۱۶:۰۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
مهمتر از همه، زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، یک یهودی است و ارتباط قوی بین اوکراین و اسرائیل وجود دارد. میلیاردر اسرائیلی کولوموئیسلی با الاصل اوکراینی تامین مالی گردان های نازی آزوف را تامین می کند.
فیلسوف اسرائیلی بیبوویتز از "یهودی-نازی ها" صحبت می کند. این واقعیتی است که از دهه 1930 وجود داشته است
آخرین اخبار