مرجان های سفید شده در برابر بیماری آسیب پذیر هستند

دیواره بزرگ مرجانی در استرالیا چهارمین رویداد سفید شدن را در هفت سال گذشته تحمل می‌کند.

سفیدشدگی مرجان‌هافرآیندی است که در آن مرجان‌ها به دلیل عوامل تنش‌زای گوناگون مانند تغییرات دما، نور یا مواد مغذی سفید می‌شوند.
سفید شدن زمانی اتفاق می‌افتد که پولیپ‌های مرجانی جلبک‌های همزیست زوگسانتاله را که در داخل بافت آن‌ها زندگی می‌کنند بیرون می‌کنند و باعث سفید شدن مرجان می‌شوند.
زوگسانتاله‌ها فتوسنتزی هستند، و با افزایش دمای آب شروع به تولید گونه‌های اکسیژن فعال می‌کنند.
این برای مرجان‌ها سمی هستند، بنابراین مرجان‌ها زوگسانتاله‌ها را بیرون می‌کنند. از آنجایی که زوگسانتاله‌ها اکثر رنگدانه‌های مرجانی را تولید می‌کند، بافت مرجانی شفاف می‌شود و اسکلت مرجانی ساخته شده از کربنات کلسیم را آشکار می‌کند.
بیشتر مرجان‌های سفید شده سفید روشن به نظر می‌رسند، اما برخی به دلیل پروتئین‌های موجود در مرجان، آبی پاستلی، زرد یا صورتی هستند،
مرجان‌های سفیدشده به زندگی خود ادامه می‌دهند، اما در برابر بیماری و گرسنگی آسیب‌پذیرتر هستند.

سفید شدن مرجانی نادر ناشی از دمای غیرعادی دریا به سرعت در حال تبدیل شدن به یک امر عادی در دیواره مرجانی بزرگ استرالیا است که به تازگی چهارمین رویداد مشابه خود را در شش سال گذشته تجربه کرده است. گفته می‌شود که سفید شدن انبوه بیش از ۹۰ درصد صخره‌های تشکیل دهنده سیستم را تحت تأثیر قرار داده است.

سفید شدن مرجان‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که شرایط غیرعادی دریا، مانند آب‌های گرم تر، مرجان‌ها جلبک‌هایی را که در بافت هایشان زندگی می‌کنند را بیرون می‌اندازد و مواد مغذی و ظاهر رنگارنگ معروف آن‌ها را تامین می‌کند. بدون جلبک، مرجان‌ها سفید می‌شوند و مستعد مرگ و بیماری می‌شوند. آن‌هایی که فقط بلیچینگ یا سفید شدگی خفیف یا متوسط را تجربه می‌کنند احتمال بالایی برای بهبودی دارند، اما وقایع مکرر بلیچینگ که متوالی و سریع اتفاق می‌افتند احتمال کمی برای بهبودی به مرجان‌ها می‌دهد.

دیواره مرجانی بزرگ در سال‌های ۱۹۹۸، ۲۰۰۲ و در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ و سپس دوباره در سال ۲۰۲۰ شاهد سفید شدن انبوه بوده است.
گزارش جدیدی از دانشمندان دولت استرالیا نشان می‌دهد که اکنون چهارمین سفید شدن انبوه خود را تجربه کرده است. با ادامه افزایش گزارش‌های سفید شدن، دانشمندان اداره پارک دریایی مرجانی بزرگ، بررسی‌های هوایی در سطح صخره را انجام دادند که میزان آسیب را نشان داد.

این تیم در مجموع ۷۱۹ صخره را از طریق هلیکوپتر‌ها و هواپیما‌های بال ثابت بررسی کردند و دریافتند که ۶۵۴ یا ۹۱ درصد از آن‌ها درجاتی از سفید شدن مرجان‌ها را متحمل شده اند.
دانشمندان در گزارش خود می‌نویسند: تغییر آب و هوا همچنان بزرگترین تهدید است، که بر الگو‌های آب و هوا و دما، سطح pH و جریان اقیانوس‌ها تاثیر می‌گذارد، و همچنین اثرات تهدیدات دیگر را تشدید می‌کند. تغییرات آب و هوایی در حال تشدید است و صخره‌ها در حال حاضر پیامد‌های آن را تجربه می‌کنند. متأسفانه، رویداد‌هایی که باعث اختلال می‌شوند در صخره‌ها بیشتر می‌شوند و زمان کمتری برای بازیابی مرجان‌ها باقی می‌ماند.

منبع: سایت نیواطلس منتشره از اداره پارک دریایی Great Barrier Reef

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار