جریان سازی برای سگ بازی!

انیمیشن بچه رئیس را می‌توان نمونه‌ای از تلاش جامعه آمریکایی برای مقابله با سبک زندگی جایگزینی بچه با سگ دانست

با ذوق و شوق به سمتش می‌رود و ظرف استخوان و آشغال گوشت‌ها را در برابرش پهن می‌کند. حیوان که از این سفره مجانی خوشحال شده، دمی تکان می‌دهد و شروع به خوردن می‌کند. کم‌کم تعداد بیشتری از سگ‌های ولگرد برای خوردن غذا بر سر سفره جمع می‌شوند و تعدادشان هر لحظه بیشتر هم می‌شود. از هجوم این همه سگ، نگران می‌شود و سوار بر ماشین می‌شود و از مهلکه می‌گریزد، اما در بین راه هم هر چند متر شاهد حضور سگ‌هایی است که در قسمتی از جاده کوهستانی تلو، برخی آفتاب گرفته‌اند و برخی دیگر در زیر سایه درخت یا صخره‌ای لم داده‌اند. سگ‌هایی که بی‌نیاز از هیچ تلاش و کوششی هر روز غذایشان از طرف آدم‌ها می‌رسد و به همین دلیل هم با خیال آسوده، بیشتر از هر زمانی تولید مثل می‌کنند. حالا بر اساس تخمین‌ها، جمعیت سگ‌های ولگرد از دو میلیون عبور کرده و گله سگ‌های ولگرد به یکی از چالش‌های محیط زیست تبدیل شده‌اند.


بیشتربخوانید


همین چند روز پیش اگر محیط‌بانان به موقع نمی‌رسیدند، سگ‌های ولگرد یک مارال را در منطقه حفاظت شده پرور در مرز مازندران و سمنان از هم دریده بودند. گزارش حملات سگ‌ها به آدم‌ها گاهی منتشر می‌شود و بر نگرانی‌ها دامن می‌زند. سگ‌هایی که خیلی‌های‌شان صاحب داشته‌اند؛ صاحبانی که در توفان جریان سازی‌های رسانه‌ای جوگیر شده و آن‌ها را خریداری کرده‌اند، اما وقتی با واقعیت سخت نگهداری از این حیوان مواجه شده‌اند و فهمیدند سگ هیچ عشق بی‌قید و شرطی به آن‌ها نمی‌بخشد، سگ‌هایشان را رها کرده‌اند تا به جمع سگ‌های ولگرد و معضلات زیست محیطی اضافه شوند. جالب این است در حالی که سرانه مصرف گوشت در کشورمان به سالی سه کیلو رسیده، جریانی از خارج کشور، ده‌ها وانت گوشت و استخوان پیشکش سگ‌های ولگرد می‌کند.

«عشق بدون قید وشرط» این کلید واژه‌ای است که شبکه‌های ماهواره‌ای نه درباره عشق‌های متعالی و معنوی بلکه برای توصیف رابطه سگ با صاحبش به کار می‌برند. ماجرا به جایی رسیده که محور برخی برنامه‌های این شبکه‌ها، نگهداری از سگ به جای فرزند است و به افراد توصیه می‌کند به جای بچه‌دار شدن، یک حیوان خانگی داشته باشید و بهترین گزینه پیش رو، سگ است!

این توصیه ایرانی‌های خارج نشین و شبکه‌های مافیایی، تغییر سبک زندگی شکل گرفته در آن سوی مرزهاست در حالی که خود غربی‌ها هم به دنبال فرهنگ‌سازی برای تغییر نگاه مردم به نگهداری از سگ و حیوانات خانگی هستند. نمونه‌اش انیمیشن «بچه‌رئیس» که سال‌ها قبل جایگزینی سگ و گربه با بچه‌ها را به چالش کشیده است. در پی این تبلیغات گسترده برای نگهداری از سگ و حیوانات خانگی، سگ داشتن آن‌قدر معمول شده که با گشتی در کوچه و خیابان یا حضور در پارک‌ها با تعداد زیادی از افراد مواجه می‌شوید که با سگ‌هایشان برای گردش به پارک آمده‌اند. خیلی از این افراد وقتی با دردسر‌های نگهداری از این حیوان مواجه می‌شوند، بعد از مدتی خسته شده و حیوانشان را رها می‌کنند تا جمعیت سگ‌های ولگرد بیش از پیش گسترش یابد.

تلاش جامعه سنتی آمریکا برای بیرون کردن سگ از خانواده
انیمیشن بچه رئیس را می‌توان نمونه‌ای از تلاش جامعه آمریکایی برای مقابله با سبک زندگی جایگزینی بچه با سگ دانست؛ اتفاقی که برخی شبکه‌های فارسی زبان در حال تلاش برای تغییر سبک زندگی جامعه ایرانی به این سمت و سو هستند. داستان نوزادی که صرفا یک نوزاد است و به لحاظ عقلی یک بزرگسال به حساب می‌آید. مأموریت بچه رئیس این است درباره آخرین نمونه سگ خانگی که یک شرکت تولید حیوانات خانگی می‌خواهد عرضه کند، تحقیق به عمل آورد و جلوی تولید آن را بگیرد. اگر این توله سگ به تولید انبوه برسد، کم‌کم جای بچه‌ها را می‌گیرد و آن‌ها را از زندگی خانواده‌های آمریکایی حذف می‌کند. داستان فیلم بچه رئیس، نقدی گزنده از سبک زندگی جامعه امروزی آمریکاست، اما جریان‌هایی در آن سوی مرز‌ها در تلاشندکه همین فضا را در جامعه سنتی ایران به‌وجود بیاورند و تا حدودی هم موفق بوده‌اند. این موفقیت را در کنار افزایش نگهداری از سگ می‌توان در افزایش افراد حامی حیوانات و غذا دادن به آن‌ها مشاهده کرد، اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و این غذا دادن به حیواناتی همچون سگ و گربه موجب افزایش زاد و ولد و رشد چشمگیر جمعیت آن‌ها می‌شود و چالشی زیست محیطی ایجاد می‌کند.

گوشت‌هایی که به سگ‌ها می‌رسد
مصطفی نادری، کارشناس محیط زیست علت رشد عجیب و غریب و شکل‌گیری گله سگ‌های ولگرد را غذا دادن به این حیوانات می‌داند و معتقد است به‌دنبال افزایش این غذارسانی‌ها که حاصل تبلیغات رسانه‌های معاند است، شاهدیم که سواحل، تالاب‌ها، جنگل، بیابان، رودخانه، جاده و هر جا را که مشاهده می‌کنیم، مملو از گله‌سگ‌هایی شده که از مرز دومیلیون گذشته و نه جامعه و نه حیات وحش مظلوم از دست آن‌ها در امان نیستند و سالانه هزینه‌های مادی و معنوی هنگفتی را بر کشور تحمیل می‌کنند.

از نگاه این کارشناس محیط زیست، طبق آمار‌ها مصرف گوشت هر ایرانی به کمتر از سه کیلوگرم در سال رسیده که این میزان حتی کمتر از بسیاری از کشور‌های فقیر آفریقایی است. این میزان پایین مصرف گوشت نشان می‌دهد ازدیاد سگ‌ها ربطی به دامپروری و مصرف گوشت ندارد، چراکه سرانه مصرف گوشت کشور سالانه در حال کم شدن است، اما تعداد سگ‌های ولگرد همچنان افزایش می‌یابد.

وانت‌های پر از گوشت و استخوان، هدیه جریان خارج نشین برای سگ‌های ولگرد ایران
وحید نوروزی، کارشناس محیط زیست هم در گفتگو با «جام‌جم»، غذادهی به سگ‌های ولگرد را اصلی‌ترین عامل ازدیاد این حیوانات می‌داند و می‌گوید بخشی از این کار سازمان یافته و با اهداف مشخص است. نوروزی می‌افزاید: «در این زمینه از احساسات شهروندان سوءاستفاده می‌شود و کمتر کارشناس محیط زیستی جرأت دارد در این باره صحبت کند، چراکه به یکباره مورد هجمه گروه‌های مختلف در فضای مجازی و رسانه‌های دیگر قرار می‌گیرد. همچنین شاهدیم گروه‌هایی به‌صورت سازمان یافته به این‌ها غذا رسانی می‌کنند و من اطلاع دارم از خارج از کشور، پول می‌فرستند و ده‌ها وانت گوشت و استخوان خریداری می‌شود و به‌خصوص در تپه‌های اطراف تهران به این حیوانات غذارسانی می‌شود. من فکر می‌کنم اگر از این موضوع به‌سادگی عبور کنیم و بگوییم عده‌ای از شهروندان از سر دلسوزی به این حیوانات غذا می‌دهند، این مسأله به‌زودی تبدیل به یک معضل بسیار جدی بهداشتی و زیست محیطی برای تهران و سایر شهر‌هایی می‌شود که با چنین شرایطی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی در پاسخ به این‌که این گروه‌ها چه کسانی هستند و چه هدفی را دنبال می‌کنند، می‌گوید: «باید مراجع ذی‌صلاح زیست محیطی بررسی کنند و ببینند آیا آسیب به زیست شهروندان مد نظر است یا انتقال بیماری‌ها. فکر نمی‌کنم به این سادگی باشد و دلیلی ندارد پول کلانی به کشور بفرستند تا برای سگ‌ها غذا تهیه شود؟ کدام کشور این کار را می‌کند؟»

پشت پرده‌ای غیر محیط زیستی
از نگاه این کارشناس محیط زیست، نبود قانون در برخورد با این گروه‌ها و ان جی او‌ها و گروه‌هایی در آن سوی مرز‌ها از این ماجرا حمایت می‌کنند و استادان و مخالفان غذادهی بی‌ضابطه به سگ‌ها را به سخره می‌گیرند و به نظر می‌رسد این مسأله با عقل و منطق هماهنگ نیست.

نوروزی در پاسخ به سؤال  درباره ارتباط این ماجرا با جریان سازی برای نگهداری از سگ به جای بچه در برخی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان می‌گوید: «من این را با جدیت و قاطعیت نمی‌توانم بگویم، اما می‌توانم با اطمینان بگویم هدف این موضوع حمایت ازحیات وحش یا حیوانات و موضوعی محیط زیستی نیست بلکه من اعتقاد دارم پشت پرده این موضوع غیر محیط زیستی و علیه سلامت روح و روان، خانواده و حتی سلامت جسمی شهروندان است.»

وی با اشاره به گزارش ده‌ها و صد‌ها مورد حمله سگ‌ها تاکید می‌کند: «یکی از دشمنان درجه یک مناطق حفاظت شده محیط زیستی، سگ‌های ولگرد هستند و برخی از این سگ‌ها صاحب داشته‌اند که نتوانسته‌اند از آن‌ها نگهداری کنند و رها شده‌اند.»
از نگاه این کارشناس، رشد جمعیت سگ‌های ولگرد حتی در کوتاه مدت و اصلا همین الان هم به معضلی محیط زیستی تبدیل شده است. خیلی از مردم نمی‌دانند غذا دادن به این حیوانات چقدر تبعات بد دارد و این گروه‌ها از عواطف و احساسات مردم سوءاستفاده می‌کنند.

منبع: روزنامه جام جم 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۲۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
کاشکی زودتر این سگ های ولگرد رو بکشن یا عقیم کنن
کلی مریضی و دردسر دارن با خودشون متاسفانه یه قسمتی از مردم ایران از سر نفهمی فکر میکنن مخالفتشون با کشتن این سگ ها از سر دل رحمیه
خاک بر سر بی بی سی و من و تو که رواج میدن این کثافت کاری هارو
Iran (Islamic Republic of)
esi
۱۲:۵۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
تو تعطیلات عید 1401 دراطراف روستای داودآباد قرچک یک سگ شبانه به یه نفر نگهبان کارگاه یا شرکت یا مرغداری بوده حمله کرد جانش رو گرفت و قسمتهایی از صورت و سینه رو تا صبح خورده بود و پیکر تکه تکه شده این نگون بخت بعد از 10 تا 12 ساعت پیدا شد. فیلم دوربین مداربسته که کل ماجرا را از نحوه حمله سگ به گردن قربانی تا جان کندن و خوردن قربانی را بعضی از اهالی این روستا دیدن ولی من دل دیدن رو ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام
در دهه های 80و90 صدا و سیما و سینماها فیلم ای خانوادگی پخش می کردند که ارکان خانواده ها را سست کرده اند مثل تجملات ، در راس آن زن سالاری و عشق و دوستی خیابانی و غیره ... که اصلاً ظرفیت سنجی نکرده اند و نوع اکران فیلم را تجزیه وتحلیل نکرده اند و همین باعث گردید خانواده های ایرانی همزاد پنداری نمایند و خودشان را به ساختار این نوع فیلم ها سوق دهند و الان هم در صدا و سیما فیلم های در حال پخش می باشد که باز هم لات و اوباشگری را آموزش می دهند مثل فیلم حکم رشد، تو را بخدا نکنید تجملات را در زندگی مردم با فیلم های قبلی زیاد کردید حالا عربده کشی و اوباشگری را می خواهید زیاد کنید .