تظاهرات مردمی ترکیه علیه ناتو همراه با شعار‌های تند و تیز

مردم ترکیه با شعار‌های تند علیه وجود پایگاه‌های ناتن در خاک خود شکایت کرده و خواستار بسته شدن این پایگاه‌ها شدند.

صد‌ها نفر در نزدیکی پایگاه هوایی «اینجرلیک» در استان آدانا در جنوب ترکیه تجمع کردند تا مخالفت خود را با حضور نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به رهبری آمریکا اعلام کنند.

به گزارش شبکه تلویزیونی رویترز، مردم ترکیه با برگزاری تظاهرات گسترده مخالفت خود را با ناتو اعلام کردند. تظاهر کنندگان پلاکارد‌هایی را با خود حمل می‌کردند که بر روی آن‌ها نوشته شده بود: «ناتو برو گم شو. این سرزمین متعلق به ماست.» برخی از معترضان معتقدند ناتو به عنوان یک ائتلاف نظامی منجر به خونریزی‌های گسترده در کشور‌های همسایه ترکیه شده است.

یکی از معترضان گفت: «ما اینجا نیامده ایم که حرف‌های خوب بزنیم، بله آمده ایم تابه نمایندگی از مردم کره زمین بگوییم ناتو مقصر است. مرگ بر ناتو. مرگ بر امپریالیسم.»

از زمان پیوستن ترکیه به ائتلاف نظامی ناتو در سال ۱۹۵۲، صدای اعتراضاتی که خواستار عقب نشینی و تعطیلی پایگاه‌های نظامی این کشور هستند، هرگز در این کشور قطع نشده است. آمریکا که اکنون از پایگاه هوایی اینجرلیک به همراه ترکیه استفاده می‌کند، مدعی است این نیرو‌ها برای حفاظت از جناح جنوبی ناتو در اینجا مستقر شده اند.

با این حال، گزارش‌ها حاکی از آن است در پایگاه‌های هوایی، سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی وجود دارد و معترضان نگران هستند عواقب ناشی از چنین سلاح‌هایی در نهایت گریبان مردم ترکیه را بگیرد.

کومسال، یکی از تظاهرات‌کنندگان به خبرنگار رویترز گفت: «ما اینجا هستیم تا به دژ نظامی ناتو «اینجرلیک ناتو» اعتراض کنیم. ما می‌گوییم که (ناتو) منشأ هر گونه فریبکاری، هر حمله وحشیانه‌ای است که به مردم ترکیه و کشور‌های اطراف شده است. آن‌ها به اینجا تعلق ندارند. از دستورالعمل‌های فریبکارانه آن‌ها استقبال نمی‌شود، ما تا زمانی که آن‌ها از سرزمین ما بیرون رانده نشوند، دست از اعتراض بر نخواهیم داشت.»

نزدیک به صد نیروی پلیس از زمان آغاز اعتراضات در اطراف پایگاه ناتو در ترکیه مستقر شده اند تا از منطقه نزدیک این پایگاه هوایی محافظت و از بروز درگیری‌های خشونت آمیز جلوگیری کنند.

روز گذشته نیز شکران دوغان، رئیس حزب کارگر ترکیه در مصاحبه‌ای اعلام کرد مردم ترکیه ناتو را یک سازمان جنگی می‌دانند. اگرچه ناتو خود را یک سازمان دفاعی نظامی توصیف می‌کند، اما برای آن‌ها فقط این یک سازمان جنگی است. حتی با مرور تاریخ متوجه می‌شوند که ناتو تقریباً در همه جنگ‌ها و درگیری‌ها شرکت داشته است و این یک واقعیت است که ناتو یک سازمان جنگی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
ملت ترکیه اعتراضات را ادامه و قوت ببخشند
آخرین اخبار