سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل:

سازمان ملل به تعهد خود در قبال اتباع افغانستانی مقیم ایران عمل کند

مجید تخت روانچی گفت: میزبانی چندین میلیون آواره از افغانستان بر اقتصاد ایران از جمله تامین مواد غذایی فشار وارد کرده است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست عالیرتبه شورای امنیت در موضوع امنیت غذایی و مخاصمات گفت: ناامنی غذایی، تغییرات آب و هوایی، همه‌گیری کووید-۱۹ و اثرات منفی مخاصمات بین‌المللی مختلف، همگی بر بسیاری از کشورها از جمله ایران که بیش از چهار دهه از تحریم‌های آمریکا رنج می‌برد، تأثیر گذاشته است.

به گفته مجید تخت روانچی، علاوه بر این، میزبانی چندین میلیون آواره از افغانستان بر اقتصاد ایران از جمله تامین مواد غذایی فشار وارد کرده و سازمان ملل متحد، جامعه بین المللی و کمک کنندگان بین المللی موظفند به تعهدات خود عمل کرده و کمک های فنی و مالی مورد نیاز را به اتباع خارجی مستقر در ایران ارائه دهند.

بنابر آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده، مهاجران افغانستانی مستقر در ایران بیشتر در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و کرمان زندگی می‌کنند و طبق آنچه حسین امیرعبداللهیان وزیرخاجه کشورمان، در نشست همسایگان افغانستان گفت، هم‌اکنون پنج میلیون پناهنده افغانی در ایران زندگی می‌کنند.

 به گفته محمد تقی هاشمی مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری خراسان رضوی، چندی پیش مسئولان سازمان ملل اعلام کردند در برنامه ۲۰۲۲ مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار را به ایران اختصاص خواهند داد که مجموع کمک‌های بین‌المللی حداکثر چهار درصد نیازهای اتباع خارجی در ایران را پوشش می‌دهد و بقیه نیازها را دولت ایران تامین مالی می‌کند.

آذر پارسال نیز حسین ذوالفقاری امنیتی انتظامی سابق وزارت کشور در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با کمسیرعالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با بیان اینکه پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان ۵۰۰ هزار نفر از اتباع این کشور وارد ایران شدند، گفت: کمک‌های بین المللی برای اتباع افغانستانی مقیم ایران کمتر از پنج درصد هزینه‌های آنان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد توانا
۰۲:۲۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام من فرزندم در بیمارستان امام سجاد دنیا امده و گواهی تولد نمیدن ایا باداشتن برگه سرشماری میتوانم گواهی تولد فرزندم را دریافت کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما افعانی هارادرمملکت جا دادید حالا سازمان ملل جوابگو باشه.مملکت ما خودش هزارمشکل داره مهمان نمیخواد.
آخرین اخبار