۲۵ هزار هوادار مشتاق تماشای دیدار دوستانه ایران-کانادا/ تلاش‌های غیر ورزشی برای لغو بازی کماکان ادامه دارد

بازی دوستانه ایران-کانادا این روزها با حواشی بحث برانگیزی مواجه شده و بازتاب بسیاری در فضای مجازی داشته است.

تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار تدارکاتی خود قبل از رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر قرار است به مصاف تیم ملی کانادا برود. این بازی بامداد روز ۱۶ خرداد (به وقت ایران) در شهر ونکوور کانادا برگزار خواهد شد؛ دیدار دوستانه‌ای که اندکی پس از رسانه‌ای شدن با حواشی و نظرات مخالف و موافق متعددی مواجه شد.

بازتاب این خبر در همان ساعات اولیه در رسانه‌های فارسی زبان خارجی و گره زدن آن با حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، پای برخی از مقامات کانادایی از جمله جاستین ترودو، نخست وزیر این کشور و کندی استوارت، شهردار ونکوور را هم به این ماجرا باز کرد.

ترودو در مصاحبه‌ای گفت، برگزاری این دیدار میان تیم‌های ایران و کانادا ایده خیلی خوبی نیست، شهردار ونکوور نیز خواستار برگزار نکردن این مسابقه شد.

کندی

آن‌ها معتقدند که به احترام خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی این دیدار نباید برگزار شود. در میان انتقادات و واکنش‌های اعتراضی به این توافق، اقدامات سخنگوی انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی بازتاب بیشتری داشته است. او در گفتگو‌های مکرری که با رسانه‌های فارسی زبان خارجی داشته و نیز در حساب توئیتری خود، پیوسته بر لغو این دیدار تاکید کرده و گفته است همه خانواده‌های قربانیان درخواست انجام نشدن این دیدار را دارند. اظهاراتی منجر به نظرسنجی این انجمن از خانواده‌های مذکور شد. 

در جریان این تلاش‌ها برای گره زدن سیاست و ورزش از سوی مخالفان، یکی از اعضای فدراسیون فوتبال کانادا در واکنش به سخنان نخست وزیر، اینطور گفت: ما در فدراسیون فوتبال کانادا به قدرت ورزش و توانایی آن در گرد هم آوردن افراد با پیشینه‌ها و عقاید سیاسی مختلف برای یک هدف مشترک اعتقاد داریم!

کانادا

کانادا1


بیشتر بخوانید 


این واکنش با صدور بیانیه‌ای از سوی فدراسیون کانادا در دفاع از تصمیم فوق قوت گرفت. در بخشی از این بیانیه بر ماهیت کاملا ورزشی این دیدار تاکید شده است.

ایران کانادا

از سوی دیگر برخی از رسانه‌های دیگر، با اشاره به گفته‌های اخیر حمید استیلی ذینفع بودن ایران در این دیدار را یکی از دلایل اصلی مخالفت با عدم برگزاری را این موضوع بیان کنند. حمید استیلی در بخشی از مصاحبه خود در این زمینه گفته است بر اساس توافق، فدراسیون فوتبال ایران، از کشور میزبان ۴۰۰ هزار دلار دریافت کرده است.

استیلی

استیلی 2

 

حواشی این دیدار به فضای مجازی نیز رسیده و واکنش‌های مخالف و موافق کاربران را به دنبال داشته است، در ادامه برخی از این واکنش ها را منعکس کردیم. یکی از آن‌ها واکنش کنگره ایرانیان کاناداست.

کانادا

کانادا

ایران

کنگره ایرانیان کانادا

ایران کانادا

 

ایران

 

ایران

ایران کانادا

ایران کانادا




برخی از کاربران نیز در حساب‌های خود با انتشار مطالبی واکنش ایران در رویارویی تیم ملی فوتبال کشورمان را با تیم آمریکایی در جام جهانی ۱۹۹۸ پس از حمله آمریکا به هواپیمای ایرباس بیان کرده و آن را با دیدار دوستانه ایران-کانادا مقایسه کرده‌اند.

 

ایران آمریکا

ایران آمریکا

ایران آمریکا

 

 

فیفا در قوانین خود ذکر کرده است سیاست راهی در ورزش ندارد اما حال و هوای این روزها حکایت از رویکرد تامل برانگیز دیگری دارد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
بازی در کانادا بوی پناهندگی داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
روحیه تیم رو خراب کردید رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
دلیلش اینه میترسن فردا رواب ایران با کانادا خوب بشه دیگه نتونن فرار کنن کانادا
Iran (Islamic Republic of)
حسنک دبیر
۱۸:۳۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
حادثه هواپیمای اوکراینی یک حادثه غیر عمد و تاسف آور بود و مسببینش هم صادقانه به گردن گرفته و عذرخواهی هم کردند ولی زدن هواپیمای مسافری ایران بر فراز خلیج فارس یک عمل خصمانه توسط آمریکا آن هم هزاران کیلومتر دور تر از مرزهای آن کشور و در سرزمینی متعلق به کشورهای دیگر بود که تازه نه تنها عذرخواهی بابت آن نکردند بلکه به عاملین و بخصوص به آمر و فرمانده این عمل زشت و غیر انسانی مدال هم دادند.
کجائی انسانیت ؟؟؟!!!
کجائی حقوق بشر ؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۸:۱۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
حتماً به خاطر آنهم کودک محلی کانادکه مظلومانه وناجوانمردانه کشته و دفن شدند باید رژیم وهیئت حاکمه کانادا باید از صفحه روزگار محو شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
بازی با کشوری که میگه دوست نداریم با شما بازی کنیم وهمیشه تو تحریم وضرر به ایران رفیق وشریک دزدی ودشمنی با امریکا علیه ایران بوده چه خوشی داره شده مثل عربستان که دشمن درجه یک ماست دوست نداره ما بریم کشورش با سنگ میزنن ما از رو نمیریم میگیم باید ما بیاییم حاجی شیم کلا ایرانی همه جا تف سر بالاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
دمت گرم. واقعاً گل گفتی.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۶:۵۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
سلام ،

فقط سعید خطیب زاده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
حالا نرن همشون پناهنده بشن؟!
Iran (Islamic Republic of)
کاوه
۱۴:۳۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
امیدوارم به نتیجه برسه
Iran (Islamic Republic of)
ددو
۱۴:۱۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
تیه ملی برای ملت ایرانه
اونایی که با مسابقه مخالفن یه مشت بی وطن هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
آخه چقدر آدم باید بیفکر باشه که بره با کانادا دیدار دوستانه برگزار کنه ...... باید لغو بشه .. کی اجازه داده که برن کانادا .. باید بانی بازخواست بشه
آخرین اخبار