ایجاد ترکیب‌های ژنتیکی در گله گوسفندان استان همدان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان از ایجاد ترکیب‌های ژنتیکی گوسفند در گله‌های بالای ۲۵۰ راس این استان خبر داد.

علی دولو گفت: استفاده از یک نژاد مناسب برای افزایش چند قلو زایی وبهبود صفات تولید مثلی از قبیل اصلاح لاشه (کاهش چربی و افزایش راندمان تولید گوشت) که نیاز جامعه امروزی است ضروری خواهد بود.

او گفت: در همین رابطه از ابتدای امسال اجرای طرح ایجاد ترکیب‌های ژنتیکی گوسفند در سطح گله‌های بالای ۲۵۰ راس سطح استان در حال انجام است و  این طرح تاکنون در ۵۰۰ راس در قالب دو گله اجرا شده است.

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان همدان، تحول در افزایش بهره وری دام مولد و اقتصادی شدن فعالیت، کاهش چرای دام در مراتع و افزایش راندمان بره زایی و زایش در گله ، افزایش درآمد سرانه دامداران روستایی و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه به شهر‌ها از اهداف این طرح است.

بااستناد بند "ب" ماده ۱۴ قانون افزایش بهره‌وری مصوب سال ۱۳۸۹ مقرر شد در طول یک برنامه ۱۰ساله خروج سالیانه سه میلیون واحد دامی از مراتع و ساماندهی سه میلیون و ۱۰۰ واحد دامی خارج از مراتع تعیین تکلیف شود.

دولو گفت: به منظور افزایش تولید گوشت قرمز و شیر خام در استان همدان، شرکت کشت و صنعت و دام گلدشت نمونه اصفهان وابسته به سازمان تامین اجتماعی واقع در روستای سنقر آباد شهرستان درگزین، در ادامه تکمیل ظرفیت واحد خود اقدام به افزایش دام مولد به تعداد ۳۰۰ راس تلیسه کرده است.

او گفت: اکنون ظرفیت فعال این واحد پرورش گاو شیری ۵۰۰ راس تلیسه است که در صورت رسیدن به تولید، ۴۸۰۰ تن شیر خام و ۱۴۲ تن گوشت قرمز تولید خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.