هدایت تحصیلی درست دانش آموزان/ اتفاقی مهم برای آینده یک ملت

توازن در انتخاب رشته‌های تحصیلی در میان دانش آموزان کاهش یافته است و این موضوع توجه بیشتر به موضوع هدایت تحصیلی در مدارس را می‌طلبد.

در ۲ سال گذشته به دلیل همه گیری ویروس کرونا و تاثیری که این ویروس بر دانش آموزان و فعالیت آن‌ها در مدارس گذاشت توجه‌ی زیادی به مشکلات ساختاری و ریشه‌ای این گروه از جامعه نشد و مسئولین بیشتر به دنبال فراهم کردن شرایط برای آموزش‌های دانش آموزان در بستر فضای مجازی بودند و پس از کاهش همه گیری کرونا و واکسیناسیون سراسری نیز به دنبال ایجاد راهی برای بازگشت آموزش حضوری دانش آموزان در مدارس بودند.

اما پس از حضوری شدن مدارس مسئولین به فکر حل شدن مشکلاتی که در سال‌های اخیر گریبان گیر دانش اموزان و آموزش کشور شده است افتادند.

یکی از این مشکلات بزرگ نداشتن و معزلات کلی نظام آموزش و پرورش در جهت هدایت تحصیلی دانش آموزان در پایه‌های تحصیلی نهایی است. طبق آمار‌های منتشر شده معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کمتر از ۱۵ درصد دانش اموزان مقطع متوسطه دوم رشته ریاضی را برای تحصیل انتخاب می‌کنند این آمار در شرایطی مطرح شده است که در آمار اعلامی یک دهه گذشته این عدد ۲۵ درصد بوده است.

بر اساس اعلام کاظمی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش افزود: رشته ریاضی برخی دبیرستان‌ها به علت کم بودن تقاضا تعطیل شده که باید برای آن چاره اندیشی شود.

به گفته مسئولین در حال حاضر بیشتر خانواده‌ها و حتی دانش آموزان چندان علاقه‌ای به تحصیل در رشته‌های علوم پایه ندارند و با وجود سختی‌های رشته‌ای مانند تجربی و شرایط قبولی سخت این رشته در کنکور ترجیح می‌دهند که در این حوزه به تحصیل خود ادامه دهند.

هدایت تحصیلی

گرایش به رشته تجربی و کاهش علاقه به رشته‌های پایه‌ای مانند ریاضی دلایل مختلفی دارد. به عنوان مثال در کشور ما بسیاری از پزشکان درآمد‌های نجومی دارند، اما درباره فارق التحصیلان رشته‌ی ریاضی شاید تعداد افرادی که نتوانستند شغل و درآمد مناسبی را به دست آورند بسیار کمتر از رشته‌ای مانند تجربی است.

محمد ارسنجانی کارشناس تربیتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با هدایت تحصیلی صحیح دانش آموزان گفت: راهنمایی تحصیلی دانش آموزان بایستی در جهت تناسب سازی به‌وضعیت آینده تحصیلی و شغلی دنبال شود و به شرایط استعداد و علایق افراد نیز مراتبط باشد. در هدایت تحصیلی عواملی مانند هوش، استعداد، نقش خانواده و محیط آموزشی نیز موثر است، البته تبلیغات رسانه‌ها و بازار کار از اهمیت دو چندان برخوردارند و این فرآیند باید از لحاظ شورای مدرسه و مشاوران آموزشی دنبال می‌شود.

به گفته این مشاور تربیتی ارزش‌ها و موارد زیادی در تعیین هدایت تحصیلی وجود دارد، البته این روز‌ها متولیان امور آموزشی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و بهداشت نگران هدایت تحصیلی هستند که بر اساس واقعیت‌های جامعه پیش نمی‌رود، به نظر می‌رسد بزرگترین مشکل در این موضوع نداشتن باور به نیاز‌های اساسی کشور در جهت کاهش تنش‌های شغلی است؛ که می‌تواند همانند مشکلات جمعیتی کشور در آینده‌ای نه چندان دور به عنوان مشکلی اجتماعی مطرح شود.

برای هدایت تحصیلی باید تست‌های مختلفی انجام شود و دانش آموزان تست‌های مختلفی را بدهند.

حدود ۶۵ درصد فعالیت‌ها در هدایت تحصیلی مستقیم وجود دارد و ۳۵ درصد در نظرات والدین و دانش آموزان و شرایط سوابق تحصیلی است و به‌همین‌دلیل پیشنهاد می‌شود آموزش علمی مشاوران و دست اندرکاران حوزه معاونت آموزشی و پرورشی انجام بپذیرد و هدایت تحصیلی با ویژگی‌های علمی و توجه به فرآیند‌هایی مانند تست‌های رغبت سنج تست ریون تست هوش چندگانه گاردنر، مکنزی و بررسی‌های پی کیو، آی کیو و و‌ای کیو تا بتوانیم همبستگی شغلی مناسبی در آینده جامعه ببینیم.

به گفته مشاور یونسکو یکی از مسائلی که در آینده شامل کشور ما خواهد شد همین نپذیرفتن مسئولیت‌های اجتماعی است، که نمود آن را می‌توان مشاهده کرد که اکنون در مدارس رشته ریاضی فیزیک کمترین متقاضی را دارد مشاهده کرد.

دانش آموزان

اصرار خانواده‌ها به تحصیل در یک رشته خاص مانند رشته تجربی و عدم توجه به هوش استعداد علایق بچه‌ها می‌تواند مشکل ساز شود و باید در آینده‌ای نزدیک مسئولین برای حل این‌موضوع چاره اندیشی خاصی انجام دهند و در این گام تمامی دستگاه‌ها و مسئولین باید به آموزش و پرورش کمک کنند و همیاری لازم را انجام‌دهند.

رئیس سازمان سنجش نیز با ارائه آماری جالب صحبت از نا مناسب بودن هدایت تحصیلی دانش آموزان در آموزش و پرورش داد و گفت:ظرفیت رشد در علوم انسانی بسیار زیاد است و نیازمند تدبیر ویژه‌ای است، آموزش و پرورش نگاه ویژه‌ای به رشته ریاضی داشته باشد، چون روند فعلی اصلا خوب نیست.

طبق آخرین آمار اعلامی پور عباس رئیس سازمان سنجش بیشترین متقاضی در دوره ارشد و دکترا در گروه علوم انسانی و کمترین شرکت‌کننده را در گروه ریاضی و فنی حاضر هستند به صورتی که در کنکور سراسری با ظرفیت پذیرش ۲۵۰ هزار دانشجو با ۱۴۵ هزار شرکت‌کننده روبه‌رو هستیم.

دانش آموز

او با اشاره به آمار داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ گفت: در کنکور دکتری امسال ۱۸۶ هزار داوطلب شرکت کرده‌اند که ۱۲۰ هزار نفر آن‌ها در رشته‌های علوم انسانی ثبت‌نام کرده‌اند، فنی و مهندسی‌ها ۲۷ هزار نفر و علوم پایه‌ها ۱۳ هزار نفر بوده‌اند.

به نظر می‌رسد هدایت تحصیلی آن هم به شکل صحیح و درست آن در کنار تغییر مفاهیم کتب درسی و دوری از حافظه محوری باید از اولویت‌های اصلی آموزش و پرورش در آینده باشد. چرا که این موضوعات می‌تواند چشم انداز مهمی برای آینده نوجوان ایران باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
عیب ندارد شش کلاس به اضافه ی نماز و قرآن مساوی دکترای سواد به چه کار می‌آید
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۶:۴۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
چند سالی هست اکثرا رشته ریاضی رو الف و تجربی رو ب میارن

فک کنید کسی با ریاضی 14 و تحریک مدیر مدرسه بره رشته ریاضی
Iran (Islamic Republic of)
رسول
۲۳:۳۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
الان جمعیت کلاسها بالای 35 نفر هست واقعا اموزش مفهوم پیدا میکنه استاندارد جمعیت کلاسی 14 نفره اونوقت بخاطر کمبود معلم و بخاطر اینکه هزینه دولت بیاد پایین و مردم بچه هاشونو ببرن به غیر انتفاعی جمعیت کلاسی الان رسیده به 40
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
ریاضی آدم مخصوص خودش را می خواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
درسته که الان بدون مدرک هیچ ارگانی استخدام نمیکنه ولی درس خوندن هم وگرفتن مدرک بدون جربه وخلاقیت وهمت کاری بجای نمیبره درس خوندن خوبه ولی یا باید پارتی خوب داشته باشی برای کار حالا شهردار استاندار نماینده مدیر هر کسی پارتی باشه ودوم رشته های که فرتی میتونی بدون پارتی یا همت خودت بری سر کار رشته های پرستاری ازمایشگاه دبیری هر رشته ای ومشاوره خانواده اینا تا دلتون بخواد جذب دارهولی همون پزشکی اگر تا مرحله تخصص وفوقش نری باید یا بشی دکتر درمانگاه با یک حقوقی ویا در مطب فشار افراد سالخورده بگیری یا امپول بزنی مهندس که دیگه نگم نمونه ریختن ساختمان ها معلوم میشه چقدر بهتون کار میدندولت بهکجای هدایت از نظر روحی روانی کمک کنه خود خانواده ها هدایت رو به عهده میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
م.م
۲۱:۳۰ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
این کار رو باید سی چهل سال پیش انجام میدادید تازه حالا یادتون افتاده که فکر کنم کمی دیر شده همیشه ۵۰ تا ۱۰۰ سالی از همه چیز عقبید متاسفیم واقعا
Iran (Islamic Republic of)
رضا عبدالله پور
۱۸:۲۵ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
بابا من برا انتخاب رشته رفتم از مشاوره مدرسه کمک بگیرم
نمره هام هم همه ی بالا 19 ، بهش گفتم می‌خوام از طریق رشته ی ریاضی ، وارد رشته ی مهندسی کامپیوتر بشم

نمی‌دونم چرا طرف اسرار داشت که نرو رشته ی ریاضی ، می‌گفت تو نمیتونی و سخته و فلان و بهمان
اونوقت شما میاید میگید رشته ی ریاضی در حال منحل شدنه

خب وقته مشاور ها اینطوری برخورد میکنن شما انتظاری دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
هدایت تحصیلی ،فقط برای اقشار کم درآمد است ،برای جلوگیری از رسیدن اقشار کم درآمد به شغل های کلیدی، ودر عوض مدارس غیرانتفاعی، هیچ ارزشی به هدایت تحصیلی نمی‌دهند
Iran (Islamic Republic of)
A.h
۱۷:۲۷ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
اگه خواهان توازن بین رشته ها هستین باید مزایای بین رشته های تحصیلی رو نیز به توازن و برابری برسونید ... به عنوان مثال در حالی که پزشکی جزو تاپ ترین رشته هاست نمیشه انتظاری داشت که دانش اموزان به علوم پایه و ریاضی و حتی انسانی توجهی کنن ...
Iran (Islamic Republic of)
حجتی پرند
۱۶:۴۵ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
ببخشید چه هدایت تحصیلی وقتی فاز پنج وشش پرند با آن جمعیت دو کلاس ریاضی و فیزیک دارد یا پرند با سی دو هزار دانش آموز به گفته مسئولان یک هنرستان دولتی پسرانه دارد چگونه هدایت تحصیلی شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
فقط پزشکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
آخه تو مال پزشکی هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
فقط پزشکی
Iran (Islamic Republic of)
فرهنگی
۱۳:۴۸ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
آموزش و پرورش هدایت تحصیلی بر اساس استعداد نمی کند ،هدایت تحصیلی بر اساس رشته های موجود در منطقه و رشته های دستوری هدایت تحصیلی می کند و در راس همه رشته ها شاخه کارودانش و بعد فنی حرفه ای و بعد انسانی و بعد ریاضی و در آخر تجربی می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
متاسفانه در کشور ما هرگز بحث استعدادیابی در آموزش و پرورش مطرح نیست و فقط و فقط استعداد سوزی انجام میشود و به علاوه اینکه از لحاظ محتوای آموزشی حجم کتاب و نحوه تدریس بسیار سیستم فرسوده است و عدم مطابقت این مهم با شرایط روز و نیاز دانش آموزان نواقص اساسی در این روند به دنبال خواهدداشت و تا زمانی که کل سیستم تغییرات لازم را نداشته باشد هیچ اصلاح درستی صورت نمی پذیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
چرا برن رشته ریاضی این همه سختی بکشن بعد بیکار و سرخورده بشن. با نصف تلاش تو رشته تجربی میشه نتیجه بهتر گرفت. الان حقوق یه مهندس برق تو ادارات دولتی به زور 8 تومن اما یه پرستار الان 15 میگیره!!!! مردم عقل دارن و به شعار توجه نمی کنن. عدالت شغلی درست کنید، اتوماتیک همه میرن دنبال علاقه خودشون.
Iran (Islamic Republic of)
بینام
۱۷:۳۴ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
خوبی؟ نصف تلاش؟!!!!! تو دانشگاه هم مهندسی سخته هم پزشکی ولی تو دبیرستان اصلا قابل مقایسه نیست تجربی فرسنگ ها سخت تره
Iran (Islamic Republic of)
رضا عبدالله پور
۱۸:۲۸ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
داداش
رشته ی پزشکی و امثالش ، ظرفیت پذیرشش خیلی کمه
شانس قبولی پایینه
ولی بخاطر شرایط بد اقتصادی خانواده ها میگن حتما پزشکی بخونی تا به یه آب و نونی برسی
Iran (Islamic Republic of)
آرزو زارعی
۰۸:۳۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
احسنت موافقم کاملا
Iran (Islamic Republic of)
.
۱۲:۵۶ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
سلام وقتی بازار کار کمه برای رشته ریاضی همین میشه چرا چون کشور ما صنعت نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
واقعا نمیدونم چرا درآمد پزشکان اینقدر زیاده. باید یه قسمتی از درآمد پزشکان به پژوهشگران علوم پایه و ریاضی اختصاص داده بشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۱۶:۴۲ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
یعنی چی؟ پزشک و پرستار برن سر کار شب بیداری بکشن بعد بیان حقوقشونو بدن پژوهشگر که نشسته تو خونش
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۲۹ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
متاسفانه همیشه هدایتهای مهم و سرنوشت ساز رو به افراد کم سواد و ناآگاه و فامیل و پارتی سپردید.
Iran (Islamic Republic of)
تاج محمد شورابی
۰۷:۵۰ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
سلام وقتی حقوق دکترای پزشکی با ریاضی یکی نیست و استخدام کم دارد ...1- پزشک هم مثل معلم پرورش دهید و شرکت های جذب جهت کار تاسیس کنید
آخرین اخبار