شرح حال اولین شهید روحانی البرز در قیام ١۵

طلبه شهید حجت الاسلام همت علی ادیبی طالقانی اولین و تنها شهید روحانی البرز و طالقان در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ ه.ش است.

آقای آهنگری، البرز پژوه گفت: از افتخارات جاودانه روستای ناریان طالقان پرورش شهیدی است که توانست در فرصت اندکِ عمر پر برکتش، جامع تمام عناوین انسان های برتر، از دیدگاه قرآن شود و چرا که معیار برتری در قرآن سه محور علم ، تقوی و جهاد در راه خداست و این شهید بزرگوار با تجمیع این عناوین فضیلت بخش ، به زینت شهادت آراسته و روزی خور خوان کرم (( عند ربهم یرزقون )) شد.

او می گوید: آن چه حساب این شهید اسلام را از دیگران تفکیک می کند، سبقت در شهادت و تقدم در یاری رسانی و انقلاب، در روزگار سخت و خفقان آور قبل از انقلاب است. او از کسانی است که برای انقلاب اسلامی ایران (( السابقون الاوَلون )) به حساب می آید و جامعه ی خونین شهادت او و هم رزمانش به حرکت انقلابی مردم ایران، انرژی و توان حرکت بخشید.


البرز پژوه گفت: موج انقلاب در حال بالا گرفتن بود وی و همکلاسی‌هایش در آن روزهای که بوی خون و گلوله می‌داد در حمایت از امام خمینی(ره) و برای پیروزی انقلاب از جان‌ مایه گذاشتند روز پانزدهم خرداد سال ۴۲ بود که دلش آرام و قرار نداشت با همراهی مردم غیور قم به خیابان‌ها آمد و در تظاهرات شرکت کرد.

آهنگری گفت: شاهدان عینی آن روز گفته‌اند در صف اول تظاهرات وقتی ‌که قرآنی در دست داشته است مورد اصابت گلوله‌های بی ‌امان دژخیمان قرار گرفت و به شهادت رسید.

به گفته او پیکر شهید ادیبی به همراه دیگر شهدای قیام ۱۵ خرداد ۴۲ توسط مأموران رژیم شاه به‌وسیله کامیون به تهران منتقل شد و در قبرستان مسگرآباد در یک گور دسته‌جمعی به خاک سپرده شد پس از پیروزی انقلاب اسلامی آن پارک را پارک فدائیان اسلام نامیدند چرا که گل‌های آن، بر مزار اولین فدائیان اسلام روئیده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار