رئیس مجلس ارمنستان تا هفته آینده به ایران سفر می‌کند/ دغدغه‌های زیست محیطی ایران به بحث گذاشته می‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از سفر رئیس مجلس ارمنستان به ایران خبر داد.

آقای محمودوند به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این سفر، مسائل زیست محیطی هم به بحث گذاشته خواهد شد؛ دو کارخانه صنعتی کنار رودخانه ارس، آلایندگی این رودخانه را بسیار افزایش داده و سدسازی ترکیه مشکلات زیست محیطی ایجاد کرده است.

هیئت پارلمانی ایران در روزهای گذشته برای حضور در نشست مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی به ارمنستان سفر کرد که مسائل محیط زیستی میان دو کشور به بحث گذاشته شده است.

پیشتر در اردیبهشت ماه امسال مدیرعامل منطقه آزاد ارس خبر داد که نظارت کارگروه نظارتی مشترک ایران و ارمنستان بر پایش آلودگی رودخانه ارس از سر گرفته می‌شود.

به گفته آقای نریمان، بر اساس این توافق که در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور به نتیجه رسیده، تجهیزات تصویری در محل تخلیه آلودگی به رودخانه مرزی ارس برای نظارت نصب می‌شود.

او گفت ایران و ارمنستان توافق کردند که فیلم های ویدیویی را مداوم از راه دیپلماتیک به یکدیگر ارسال کنند.

در سال‌های گذشته آلودگی رودخانه ارس موجب نگرانی مرزنشین‌ها و واکنش مقامات ایرانی شده؛ حدود یک سال پیش و در دهم خرداد ماه، وزیر نیروی دولت دوازدهم گفت که طرف‌های ارمنی بارها وعده همکاری و جلوگیری از ورود پساب‌های صنعتی به رودخانه ارس را داده‌اند.

رسانه‌ها پیشتر هم از آلودگی رودخانه ارس به علت تخلیه پساب‌های نیروگاه هسته‌ای ارمنستان خبر داده بودند.

خبرگزاری آناتولی به نقل از سفیر اسبق ایران در باکو ۵ سال پیش، نسبت به «نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه هسته‌ای قدیمی و غیراستاندارد» به رود ارس هشدار داده بود.

آقای افشار سلیمانی گفته بود که «کهنگی قطعات و احتمال خطرآفرینی فراوان جانی و محیط زیستی نیروگاه هسته‌ای متسامور ارمنستان را کارشناسان منطقه و بين‌المللی و اتحادیه اروپا تأیید کرده‌اند.»

با این حال اواخر فروردین ماه امسال، برخی رسانه‌ها از تعلیق فعالیت بخشی از این نیروگاه به علت تعمیر و نگهداری پیشگیرانه خبر داده‌اند.

آقای محمودوند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مقامات ارمنی با دغدغه‌های زیست محیطی ایران موافق بودند و برای هرگونه همکاری اعلام آمادگی کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.