تب کریمه کنگو جان یک شادگانی را گرفت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: یک شهروند شادگانی پس از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو جان باخت.

عبدالله خوان زاده ، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: تاکنون موردی از ابتلای بیماری تب کریمه کنگو در شهر‌های آبادان و خرمشهر مشاهده نشده است اما یک نفر در شادگان به این بیماری مبتلا شد و جان باخت.

او به شیوع این بیماری در هوا گرم اشاره کرد و ضمن رعایت توصیه های بهداشتی در فصل تابستان از سوی شهروندان از آن ها خواست گوشت دام ذبح شده، قبل از مصرف باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد در یخچال قرار دهند.

این مسئول بر پرهیز از خرید گوشت از محل های خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی تاکید کرد و گفت : نباید دام در منازل و معابر عمومی ذبح شود؛ چراکه خونابه‌های جاری می‌تواند منجر به آلودگی محیط و افزایش بروز و شیوع بیماری‌ از دام به انسان شود.

آقای خوان زاده گفت : افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند و همچنین خونابه‌ها نیز به طریق بهداشتی دفع شود.

بنا به گفته های او تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که پس از انتقال، دام به مدت دو هفته ناقل خواهد بود و چنانچه در این مدت بدون رعایت نکات بهداشتی و بدون استفاده از وسائل حفاظت فردی ذبح شود احتمال انتقال بیماری به انسان وجود دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آبادان تب ناگهانی، لرز، سردرد، درد عضلانی، درد عضلات شکم و کمر، گیجی، حالت تهوع، استفراغ و پرخونی مخاط از علایم ابتدایی ابتلا به این بیماری دانست و گفت: اگر بیماری حاد شود خونریزی زیر پوستی، کبودی بدن، خونریزی داخل چشم و مخاط و در نهایت درگیری چندین ارگان بدن مثل سیستم گوارشی، ادراری و تنفسی بروز می‌کند و ممکن است منجر به مرگ بیمار شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.