کشت کنجد بهترین جایگزین برنج در خشکسالی‌ها

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: یکی از محصولات مهمی که در تناوب با محصول گندم می‌تواند باعث پایداری تولید شود کنجد است.

تورج نوروزی گفت:  سالانه خوزستان با کشت سالانه ۱۵ تا ۱۶ هزار هکتار رتبه اول کشت این محصول را به خود اختصاص داده  که با توجه به منابع محدود آب در استان در الگوی کشت در نظر گرفته شده کشت گیاهان کم آب بر با صرفه اقتصادی بالا از اهمیت زیادی برخوردار است.

او گفت:  یکی از این محصولات کنجد می‌باشد که در تناوب با محصول مهمی مانند گندم می‌تواند باعث پایداری تولید شود.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان؛ باید کنجد به عنوان کشت جایگزین برنج به کشاورزان معرفی شود و در کنار کشت این محصول باید برداشت مکانیزه آن نیز مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: در توده بذر سنتی در مرحله برداشت ۴ عملیات بر روی کنجد صورت می‌گرفت، اما در برداشت مکانیزه یک مرحله انجام می‌شود.

آقای نوروزی  قیمت خرید تضمینی کنجد مقاوم به ریزش را  برای امسال ۴۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: در کشت کنجد مقاوم به ریزش دو اصل آزادسازی به موقع اراضی قبل از کشت گندم و عدم تاخیر در آخرین آبیاری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به همکاری ستاد فرمان اجرایی امام و شرکت کشت و صنعت رجایی در خرید تضمینی کنجد در سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: اگر کشاورزان کنجد برداشت شده را از کنجد وحشی و علف هرز پاکسازی کنند محصول آن‌ها با قیمتی بالاتر از قیمت تضمینی توسط شرکت خریداری می‌شود.

او به ایجاد مزارع الگویی که به راحتی در دسترس کشاورزان قرار گیرد اشاره و بهترین روش کشت کنجد را به صورت جوی و پشته  عنوان کرد که مانع از بیماری‌های قارچی در این محصول می‌شود.

این مقام مسئول  بهترین زمان کشت کنجد در خوزستان  را از ۲۰ خرداد تا ۵ تیر عنوان کرد.

تورج نوروزی بر آموزش کشاورزان برای کشت کنجد مقاوم به ریزش تاکید کرد و گفت: با توجه به این محصول یک رقم جدید می‌باشد باید به اعتماد سازی و توسعه آن بین کشاورزان توجه شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.