۲۰۰ هزار هکتار از مساحت گلستان کانون گرد و غبار است

مدیرکل محیط زیست گلستان گفت: ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت استان در شهرستان های گمیشان،آق قلا و گنبدکاووس، کانون فرسایش بادی گرد و غبار هستند.

محمدرضا کنعانی گفت:۲ مطالعه در سازمان محیط زیست انجام شده است که بخش اول مطالعات منشأیابی پدیده گرد و غبار در کشور‌های شمال شرق است که مساحتی حدود ۵۴ برابر مساحت استان گلستان دارد که کانون خارجی گرد و غبار است و بیشتر در صحرای قره قوم کشور ترکمنستان وجود دارد.

محمد رضا کنعانی می‌گوید: همچنین استان‌های خراسان شمالی و استان سمنان برای ما منشأ خارجی گرد و غبار هستند.

او گفت: در مطالعات منشأیابی داخلی گرد و غبار،۲۰۰ هزار هکتار مساحت استان در شهرستان‌های گمیشان، آق قلا و گنبدکاووس کانون فرسایش بادی گرد و غبار هستند که از این میزان ۳ هزار هکتار آن در شهرستان گمیشان قرار دارد که دارای شدت غبارخیزی زیاد است.

کنعانی گفت: پس از منشأ یابی داخلی و خارجی، برای منشأ خارجی، ستاد گرد و غبار در سازمان محیط زیست در روابط با کشورها، برنامه‌های اقدام مشترک را پیگیری می‌کند.

او گفت: برای استان گلستان در ستاد ملی گرد و غبار یک برنامه مقابله با آن تدوین شد و در شورای برنامه ریزی و توسعه استان در شهریور سال ۱۴۰۰ ارائه و مصوب شد.

مدیرکل محیط زیست گلستان می‌گوید: مقرر شد دستگاه‌ها تکالیف خود را در این راستا انجام دهند و اولویت نیز با عرصه ۳ هزار هکتاری گمیشان است.

او گفت: دستگاه‌هایی مانند منابع طبیعی برای احیای مراتع، بوته کاری و جلوگیری از چرای بی رویه دام، سازمان جهاد کشاورزی در بحث کشاورزی حفاظتی، کم خاک‌ورزی و محیط زیست هم در بحث تالاب‌ها باید اقداماتی انجام دهند.

او گفت: در این راستا حق آبه زیست محیطی تالاب‌های آلاگل، آلماگل، آجی گل و تالاب بین‌المللی گمیشان را مورد مطالعه قرار دادیم و موضوع تامین حق آبه را به وزارت نیرو اعلام کردیم.

او گفت: بر اساس مطالعاتی که انجام شد حق آبه به تالاب‌های استان اختصاص پیدا نمی‌کند، اما چون تالاب بین المللی گمیشان در شرایط بحرانی قرار داشت برنامه احیا و علاج بخشی این تالاب تدوین و در شورای برنامه ریزی استان مصوب شد.

کنعانی گفت: این برنامه در تاریخ ۲۵ فروردین امسال در ستاد ملی هماهنگی مدیریت تالاب‌های کشور با اعتبار ۴۰۵ میلیارد تومان مصوب و در ۳ محور تدوین شد.

او گفت: این ۳ برنامه جلوگیری از شوری و خشکی تالاب، جلوگیری از افزایش آلودگی و جلوگیری از تصرف و تغییر کاربری بوده است.

او گفت: امیدواریم با کمک دستگاه‌های متولی بتوانیم تالاب بین‌المللی گمیشان که شدت غبار خیزی آن زیاد است را دوباره احیا کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.