معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران:

ایران در سطح جهانی، اولین کشور از نظر پذیرش پناهندگان است + فیلم

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران گفت: ایران در سطح جهانی کشور اول دنیا از نظر پذیرش پناهندگان بوده به همین علت نیاز است این اتباع ساماندهی شوند.

میر احمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران در گفتگوی ویژه خبری گفت: در ایران ۵ میلیون نفر اتباع خارجی حضور دارند، که نزدیک به ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نفر اتباع افغانستانی و ۵۰۰ هزار نفر اتباع سایر کشورها را هستند.

میر احمدی گفت: تلاش‌ها برای ایجاد سازمان ملی مهاجرت جریان دارند، طرح سرشماری و سایر طرح‌ها نیز مبنی بر این اندیشه بوده است.

به گفته معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران احتمال تمدید زمان ثبت نام در طرح سرشماری اتباع خارجی فاقد مدرک وجود دارد، اما کسانی که در طرح سرشماری شرکت نکردند، ورودشان غیرمجاز بوده و در اولین فرصت باید از ایران خارج شوند و از همه خدمات محروم خواهند بود.

او گفت: ما در مسیر برای ایجاد سازمان ملی مهاجرت، پیگیرهایی را از مجلس داشته‌ایم و دولت هم لایحه خود را به مجلس تقدیم کرده است.

میر احمدی گفت: مجلس نیز در کمیسیون های مختلف لایحه را بررسی کرده است، به همین دلیل امیدواریم که لایحه دولت با سرعت به تصویب برسد.

به گفته معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران با توجه به اینکه یک تیر، آخرین مهلت ثبت نام مهاجرین خارجی در طرح سرشماری اتباع خارجی فاقد مدرک هویتی بود، اما با مراجعات مهاجرین افغانستانی، امکان تمدید مهلت ثبت نام بررسی و اعلام می شود.

میر احمدی گفت:کسانی که در طرح سرشماری شرکت نکردند، ورود آن‌ها غیرمجاز هست و در اولین فرصت باید از ایران خارج شوند.

او گفت: این افراد از همه خدمات محروم خواهند بود و ما به دنبال مسیرهایی هستیم تا بتوانیم مجازات کسانی که به صورت غیر قانونی وارد می شوند را تشدید کنیم.

تعداد مهاجرین افغانستانی در ایران چقدر است؟

میر احمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران گفت:  با اجرای طرح سرشماری، حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر اتباع غیرمجاز به دفاتر کفالت و پیشخوان دولت برای ثبت نام مراجعه کردند.

او گفت: یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر نیز اتباع مجاز در کشور ساکن هستند، که بر اساس برآوردهای ما آمار کلی اتباع افغانستانی ساکن در ایران حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می‌باشد.

چه کسانی اقامت ویژه یا دائم می گیرند و چه کسانی اخراج می شوند؟

 معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ایران گفت: افرادی که در این طرح ثبت نام کردند دارای اقامت موقت تا پایان مهرماه هستند و حتی اگر ورودشان غیرقانونی بوده با ثبت نام در این طرح دیگر نگرانی نخواهند داشت

او گفت: در این مدت ما وضعیت یکایک ثبت نام کنندگان را مبتنی بر سوابقشان و نیازمندی‌های کشور بررسی خواهیم کرد و به بخش‌هایی از آن‌ها اقامت طولنی مدت خواهیم داد و به بخشی دیگر نیز اعلام خواهیم کرد که کشور را ترک کنند.

میر احمدی گفت: برای این کار شاخصه‌هایی در نظر گرفته شده ابتدا اینکه فرد هیچ گونه سوابق مجرمانه‌ای نداشته باشد. دوم اینکه دارای تفکرات ضد تقریبی نباشد، سوم اینکه کسانی که توانمندی سرمایه گذاری در کشور باشند اقامتشان طولانی مدت حتی تا ۵ سال و حتی قابل تمدید هم باشد، نخبگان و برجستگان علمی می‌توانند از این شرایط استفاده کنند

او گفت: دستگاه‌های مسئول مشغول شناسایی این افراد هستند.

 

امکان تمدید طرح سرشماری وجود دارد؟

میر احمدی گفت: ما یک بار این طرح سرشماری را تمدید کردیم و اعلام هم کردیم که غیرقابل تمدید است ولیکن بعد از اتمام، مراجعات زیادی مبنی بر تمدید زمان طرح شد که ما با همکارانمان در این خصوص مشورت خواهیم کرد و انشاالله که بتوانیم زمان آن را یک بار دیگر تمدید کنیم.

 
 
 
 
 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار