درمانی موثر برای کنترل نارسایی قلب

فوق تخصص بیماری‌های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: نارسایی قلب با درمان مناسب کنترل می‌شود.

دکتر عبداللطیف امینی گفت: شناخت کافی از بیماری نارسایی قلب به درمان بیمار کمک می‌کنید.

اودر مورد نارسایی قلب گفت: نارسایی قلب به معنای ناتوانی قلب در پمپ کردن خون است، نارسایی قلب به معنای ایست کار قلب یا حمله قلبی نیست، البته افرادی که نارسایی قلب دارند، اغلب سابقه حمله قلبی در گذشته داشته‌اند.

دکتر امینی با اشاره به اینکه نارسایی قلب را نارسایی احتقانی قلب (CHF) نیز می‌نامند ادامه داد که احتقان به معنی تجمع مایعات در بدن به علت کاهش توانایی پمپ کردن خون توسط قلب است.

عضو هیئت‌علمی آموزشی بیماری قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با توضیح اینکه علائم نارسایی قلبی در طول هفته‌ها و ماه‌ها متعاقب ضعیف‌تر شدن قلب و توانایی کمتر آن برای پمپ کردن خون بر اساس نیاز‌های بدن ایجاد می‌شوند گفت: نارسایی قلبی ممکن است براثر اختلال سمت راست یا سمت چپ و یا هر دو سمت قلب رخ دهد و اکثراً باعث بزرگ شدن قلب می‌شود، معمولاً نارسایی قلبی در سمت چپ قلب رخ می‌دهد.

متخصص قلب و عروق در مرکز آموزشی درمانی قلب بوشهر برای درک بهتر روند ایجاد این بیماری گفت: سمت چپ قلب قدرتمندتر بوده و خون را به سراسر بدن پمپ می‌کند، بدین گونه که دهلیز چپ قلب (حفره بالایی)، خون را از ریه‌ها تحویل گرفته و آن را به بطن چپ (حفره پایین) می‌فرستد و ازآنجا خون وارد گردش خون عمومی بدن می‌شود، اگر بطن چپ قلب، ضعیف شود و نتواند خون دریافتی را کاملاً به جلو پمپ نماید، خون به سمت عقب و به داخل ریه‌ها پس می‌زند.

او می‌گوید: همچنین نارسایی قلبی ممکن است سمت راست قلب را متأثر کند، نارسایی سمت راست قلب به دلیل بیماری ریوی یا در نتیجه نارسایی سمت چپ قلب اتفاق می‌افتد، سمت راست قلب، خون برگشتی از بدن را دریافت می‌کند و آن را به داخل ریه‌ها پمپ می‌کند تا اکسیژن بگیرد، ممکن است سمت راست قلب توسط فشار برگشتی ناشی از نقص بطن چپ آسیب ببیند.

دکتر امینی گفت: وقتی‌که توانایی سمت راست قلب برای پمپ کردن خون کاهش می‌یابد، خون به سمت عقب یعنی به داخل سیاهرگ‌ها برمی‌گردد و باعث تورم بافت‌ها و اعضای بدن می‌شود. این نوع تورم بیشتر در ساق‌ها، مچ پا‌ها و پا‌ها دیده می‌شود. همچنین سیاهرگ‌های گردن نیز ممکن است متورم شوند. اندام‌های شکمی به‌ویژه کبد و حفره شکمی که شامل روده‌ها است نیز ممکن است بزرگ و حساس شوند که باعث می‌شوند شما احساس تهوع یا پری شکمی کند.

علل نارسایی قلب چیست؟

او در مورد علل نارسایی قلب چنین گفت: نارسایی قلب علل مختلفی دارد. بعضی‌اوقات علت دقیقی برای آن یافت نمی‌شود، ولی شایع‌ترین علل نارسایی قلب می‌تواند بیماری عروق کرونر (عروق قلب)، مشکلات عضله قلب (کاردیومیوپاتی)، فشارخون بالا، مشکلات دریچه‌های قلب، ضربان غیرطبیعی قلب (آریتمی)، استفاده از مواد سمی (مانند الکل یا مواد مخدر)، بیماری مادرزادی قلبی، دیابت، بیماری‌های غده تیروئید باشد.

علائم نارسایی قلب را بشناسیم

دکتر امینی در مورد علائم نارسایی قلب در افراد مبتلا چنین گفت: بعضی از افراد مبتلا به نارسایی قلب ممکن است علائم کمی از خود نشان دهند و عمده علائم آن‌ها تنگی نفس (خصوصاً زمان راه رفتن، بالا رفتن از پله‌ها یا فعالیت)، تنگی نفس هنگام دراز کشیدن، کاهش اشتها، تنگی نفس ناگهانی شبانه که باعث بیدار شدن از خواب می‌شود، خستگی یا ضعف عمومی (شامل کاهش توانایی در ورزش کردن)، تورم پا، تورم شکم یا احساس پری در شکم، ضربان قلب سریع یا نامنظم، افزایش وزن ناگهانی (۵ درصد یا یک کیلوگرم در روز برای ۳ روز پیاپی)، سرفه و خس‌خس سینه به‌طور مزمن و تهوع باشد.

او اعلام کرد که در صورت بروز هر یک از این علائم ذکرشده به پزشک مراجعه کنید، به‌ویژه اگر سابقه بیماری قلبی دارید.

نحوه تشخیص بیماری قلبی

او در مورد تشخیص این بیماری از سوی پزشک گفت: پزشک سؤالاتی در مورد علائم بیماری و سابقه پزشکی از بیمار می‌پرسد، سپس بیمار را معاینه می‌کند و ممکن است تست‌ها و آزمایش‌هایی از قبیل آزمایش خون ادرار، عکس قفسه سینه، نوار قلب و تست‌های مربوطه دیگر را برای بیمار تجویز کند.

درمان‌های نارسایی قلب یعنی تغییر روش زندگی و مصرف دارو

دکتر امینی با توضیح اینکه درمان نارسایی قلب برای پمپ کردن بهتر خون توسط قلب و رفع علائم کمک‌کننده است گفت: بیماری نارسایی قلب به‌طور کامل بهبود نمی‌یابد، بخش مهمی از درمان شامل بهبود عوامل ایجادکننده نارسایی قلب است، مانند کاهش فشارخون و اصلاح دریچه‌های قلب، همچنین درمان شامل تغییر روش زندگی و مصرف دارو نیز می‌باشند و رژیم غذایی کم‌چرب و کم‌نمک و عدم انجام ورزش سنگین و کاهش وزن به بیمار توصیه می‌شود و از خانواده وی درخواست حمایت از بیمار را دارد.

فوق تخصص بیماری‌های قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: زمانی که بیمار برای درمان نارسایی قلب دارو مصرف می‌کند، نیاز است که برای بررسی میزان پتاسیم خون و عملکرد کلیه، آزمایش خون بدهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.