تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین دام و انسان

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: تب کریمه کنگو در دام علامت خاصی ندارد.

علیرضا ادیبان گفت: مدتی است بیماری تب کریمه کنگو بین دام و انسان شیوع پیدا کرده که عامل آن ویروسی است که اروپا و عراق را هم درگیر کرده است.

او گفت: این ویروس چند سالی است که با شروع فصل گرما شیوع پیدا می‌کند.

ادیبان می‌گوید: این ویروس در بدن نوعی کنه وجود دارد و زمانی که در بدن کنه بطور کامل تکثیر شد به بدن انسان و دام منتقل می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان معتقد است: حضور این ویروس در بدن دام علامت خاصی ندارد و گاهی ممکن است دام به مدت سه روز یا کمتر تب کند و این بیماری برای دام زودگذر است.

به گفته او؛ برای پیشگیری از بروز بیماری نیاز است آموزش‌هایی به دامداران داده شود. بطور مثال، دامداران باید در شروع فصل گرما دام‌ها را سم‌پاشی کنند و از له کردن کنه با دست خودداری کنند.

او گفت: ساختار کنه طوری است که در منافذ دیوار‌ها تخم‌ریزی می‌کند و یکی از دستور‌العمل‌ها برای دامداری‌ها دیوار صیقلی است تا از تکثیر این کنه جلوگیری شود.

ادیبان معتقد است: در فصل گرما مردم باید گوشت خود را از کشتارگاه‌های مجاز خریداری کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان اصفهان می‌گوید: در کشتارگاه‌های استان، سالن‌هایی ایجاد شده که دمای صفر تا ۴ درجه را ایجاد میکند و لاشه اگر بعد از کشتار ۲۴ ساعت در این دما قرار بگیرد هر ویروسی که در بدن دام باشد از بین خواهد رفت.

ادیبان معتقد است: برای ایجاد این سالن‌ها هزینه‌های زیادی شده است.

او گفت: از ۲۹ کشتارگاهی که در استان وجود دارد، ۲۵ کشتارگاه این پروسه را رد می‌کنند تا گوشت سالم در اختیار مردم قرار دهند.

ادیبان گفت: آمار دقیقی از این بیماری برام دام‌ها نمیتوان ارایه کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.