پیروزی گسترده حزب حاکم در انتخابات سنای ژاپن در پی ترور شینزو آبه

حزب حاکم ژاپن و متحدانش تنها چند روز پس از ترور شینزو آبه، اکثریت فوق العاده‌ای را در انتخابات مجلس سنا به دست آوردند.

رسانه‌های محلی امروز (دوشنبه) گزارش دادند: حزب حاکم ژاپن و متحدانش تنها چند روز پس از ترور شینزو آبه، نخست وزیر سابق، اکثریت فوق العاده ای را در انتخابات مجلس سنا به دست آوردند.

به گزارش رسانه ملی ژاپن، حزب راست ناسیونالیست لیبرال دموکرات (PLD) که آقای آبه به آن تعلق داشت و متحد او کومیتو، با کسب بیش از ۷۵ کرسی از ۱۲۵ کرسی مجلس علیا، موقعیت خود را تقویت کردند. سنای ژاپن ۲۴۸ کرسی دارد که نیمی از آن هر سه سال یکبار تمدید می‌شود.

آن‌ها اکنون دو سوم ابر اکثریت سنا را در اختیار دارند که آماده تغییر قانون اساسی صلح طلبانه کشور برای تقویت نقش نظامی آن در صحنه جهانی است، این اقدام از اهداف دیرینه آبه شینزو بود.

به گزارش کیودو نیوز، کنتا ایزومی، رهبر حزب اپوزیسیون دموکراتیک قانون اساسی، با اذعان به شکست خود، گفت که واضح است که رای دهندگان نمی‌خواهند دولت را تغییر دهند و دولت را به ما بسپارند.

بر اساس داده‌های موجود تا این مرحله، نرخ مشارکت مردم در این انتخابات ۵۲ درصد بوده است.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت: «من فکر می‌کنم مهم است که انتخابات به طور عادی برگزار شود.»

دو روز قبل، رئیس دولت، حمله علیه آبه، را محکوم و بر اهمیت دفاع از انتخابات آزاد و عادلانه، که پایه و اساس دموکراسی است تاکید کرد.

روز جمعه درشهر نارا، در غرب ژاپن، تیراندازی به نخست وزیر سابق به، یکی از مشهورترین سیاستمداران این کشور با مرگ او همراه شد.

دفتر آبه به خبرگزاری فرانسه گفت: مراسم یادبود وی شامگاه دوشنبه و مراسم دیگری روز سه شنبه با حضور خانواده و عزیزان وی برگزار خواهد شد.

عامل حمله، که در صحنه دستگیر شد، اعتراف کرد که عمداً آبه را هدف قرار داده است و به پلیس توضیح داد که از سازمانی که معتقد بود به آن وابسته است عصبانی است. برخی رسانه‌های ژاپنی به یک گروه مذهبی اشاره کردند. گمان می‌رود تتسویا یاماگامی، ۴۱ ساله، یکی از اعضای سابق نیروی دفاع شخصی دریایی (نیروی دریایی ژاپن) باشد و به نیرو‌های امنیتی گفت که از یک سلاح دست ساز استفاده کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار