آزادسازی ۹ هکتار از حریم رودخانه‌های استان قزوین

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت:در سال جاری بیش از ۹ هکتار از محدوده رودخانه‌های استان آزادسازی شد.

حمید منصوری گفت: با رفع ۶۸ فقره تصرف در بستر و حریم رودخانه‌های قزوین در سال جاری بیش از ۹ هکتار از محدوده رودخانه‌های استان آزادسازی شد.

 وی می گوید در استان قزوین ۳۳ هزار کیلومتر رودخانه و مسیل داریم که از نظر قانونی مشابه هم هستند و باید عملیات رفع تصرف و آزادسازی بستر و حریم به صورت مستمر برای آن‌ها اجرا شود.

 به گفته معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین تصرف حریم و بستر رودخانه‌ها می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد کرده و هزینه‌های سنگین مالی و جانی را نیز به بهره برداران تحمیل کند بنابراین باید با نظارت و رصد فعالیت‌ها مراقب باشیم تا بستر و حریم رودخانه‌ها مورد تجاوز و آسیب قرار نگیرد.

منصوری می گوید تجاوز به حریم رودخانه‌ها می‌تواند به اراضی و محدوده پایین دست رودخانه‌ها نیز آسیب وارد کرده و نفوذ آب به سفره‌های آب زیرزمینی را دچار چالش کند.

 به طور میانگین سالانه ۳۰ هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها در استان رفع تصرف می‌شود که این کار حدود ۲۰ میلیارد ریال هزینه دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین  می گوید امسال در محدوده رودخانه زیاران در شهرستان آبیک ۶۲ مورد رفع تصرف به مساحت ۵.۵ هکتار، در منطقه رزجرد حدود پنج هزار متر، در محدوده شهرستان قزوین ۲.۵ هکتار و در محدوده شهرستان بویین زهرا یک هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها رفع تصرف شده است.

در شهرستان قزوین در رودخانه باراجین و نجف آباد حدود ۱۶۰ مورد تصرف شناسایی شده که در یک ماه آینده نسبت به قلع و قمع آن اقدام خواهد شد.

در سال گذشته ۲۶ هکتار از مساحت رودخانه‌ها رفع تصرف شد که بیشترین اقدامات در محدوده مناطق الموت و بویین زهرا بوده است.

منصوری گفت: بیشتر متخلفان افراد غیر بومی و کسانی هستند که اراضی باغی و کشاورزی را در بنگاه‌های معاملات ملکی بدون استعلام از دستگاه‌های ذیربط خریداری می‌کنند و با محدوده حریم رودخانه‌ها آشنا نیستند.

به گفته معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین از همه کسانی که قصد خرید اراضی کشاورزی و باغی را دارند درخواست می‌کنیم محدوده حریم اراضی را از شرکت آب منطقه‌ای استعلام کنند، زیرا رودخانه‌ها از انفال محسوب شده و صیانت از آن‌ها وظیفه دستگاه‌های متولی است.

به گفته وی اگر زمینی در نزدیکی و حتی اطراف رودخانه باشد می‌تواند برای صاحبان آن در زمان سیلاب بسیار خطرناک باشد و جان و مالشان را تهدید کند بنابراین انتظار داریم مردم موضوع رعایت حریم بستر و محدوده رودخانه‌ها را جدی بگیرند و از تجاوز به حریم آن‌ها جدا خودداری کنند.

 برای آزادسازی ابتدا شناسایی محدوده و تعیین حد و حدود منطقه انجام می‌شود و پس از تطبیق آن با نقشه‌ها، در صورت لزوم به شورا‌ها و دهیاری‌ها اطلاع رسانی می‌شود و سپس مراحل دریافت دستور قضایی و ورود نیروی انتطامی برای قلع و قمع انجام می‌پذیرد.

 بیشترین تخلف و تجاوز به حریم رودخانه‌های استان شامل دیوارکشی، فنس کشی، کاشت درخت، ویلاسازی و ساخت اتاقک‌های کارگری بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار