۷۰ درصد نیات موقوفات زنجان مختص عزاداری امام حسین (ع) است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: ۷۰ درصد از مجموع نیات موقوفات زنجان به عزاداری امام حسین (ع)اختصاص دارد.

حجت‌الاسلام کرمی گفت: برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی از تاریخ ۸ مرداد تا ۵ مهرماه، همزمان با اول ماه محرم تا آخر ماه صفر در امامزادگان و بقاع متبرکه سراسر کشور در سه سطح اجرا می‌شود.

او افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه در قالب دو طرح با عنوان‌های«بصیرت عاشورایی» و «شمیم حسینی» در قالب سخنرانی، مداحی و سوگواری اقدام به برگزاری آیین‌های مختلف و دینی مذهبی در بقاع متبرکه سراسر کشور خواهد کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با تاکید بر اینکه آئین‌های عزاداری در سه سطح مختلف با توجه به ظرفیت، امکانات و فضای موجود فیزیکی بقاع متبرکه برگزار خواهد شد، ادامه داد: در همین ارتباط برای ایجاد هر چه بیشتر هماهنگی و استفاده بهینه از این ایام طی روزهای گذشته همچنین نشست‌های خاصی با ذاکرین اهل بیت و مسئولان هیئت‌های مذهبی برگزار شد.

حجت الاسلام کرمی با اشاره به اینکه امسال 10 بقعه متبرکه استان زنجان میزبان سوگواره بصیرت عاشورایی است، گفت: حسینیه اعظم زنجان، زینبیه اعظم زنجان، امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان، امامزاده محمد بن ابراهیم (ع) روستای حاج سیران زنجان، امامزاده زیدالکبیر (ع)، امامزاده اسماعیل (ع) و  امامزاده یعقوب(ع) در شهرستان ابهر، بقعه قیدار نبی (ع) خدابنده و امامزاده ابراهیم (ع) سجاس شهرستان خدابنده، امامزادگان هاشم و عوف (ع) آب‌بر طارم میزبان برنامه‌های محرم هستند.

او ادامه داد: از برنامه‌های محرم در دهه نخست اقامه نماز در سه نوبت، سخنرانی، عزاداری، اطعام، خیمه‌های معرفت با حضور روحانیون، مشاوره خانوادگی و مذهبی توسط روحانیون، برگزاری دسته‌های عزاداری، ذبح قربانی و توزیع گوشت گرم مابین شهروندان مناطق مختلف استان زنجان است.


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: این مراسمات با توجه به امکان اوج‌گیری دوباره بیماری کرونا با رعایت شیوه‌نامه بهداشتی از جمله استفاده از ماسک در فضاهای بسته انجام خواهد شد و دسته‌های عزاداری حسینیه اعظم زنجان و زینبیه اعظم زنجان برگزار خواهد با اتخاذ تدابیر حفاظتی و بهداشتی لازم برگزار شد.
کرمی با اشاره به اینکه ۲۰ مبلغ اعزامی دوره دیده سازمان اوقاف و امور خیریه در بقاع و امامزادگان و مناطق کم برخوردار تا پایان برنامه‌های ماه محرم مستقر خواهند شد، اضافه کرد: همچنین در این ایام ۱۰ مبلغ بومی به ارائه خدمات گوناگون اجرای نماز جماعت سخنرانی و روضه‌خوانی اجرای مشاوره و اجرای برنامه برای کودکان و نوجوانان خواهند پرداخت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان درباره برگزاری همایش سراسری «احلی من‌العسل» اظهار داشت: هرساله در روز ششم محرم ‌الحرام که به نام حضرت قاسم بن حسن (ع) نام‌گذاری شده است، همایشی با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و ادارات اوقاف و امور خیریه سراسر کشور با عنوان «احلی من‌العسل» برگزار می‌شود.

وی از برگزاری همایش سراسری «احلی من‌العسل» در بقاع متبرکه و امامزاده کشور خبر داد و تصریح کرد: هر ساله دانش‌آموزان و نوجوانان برای عرض ادب و عزاداری شایسته به برپایی دستجات عزاداری در بقاع متبرکه و امامزادگان می‌پردازند.

کرمی تصریح کرد: با توجه به اینکه ۷۰ درصد نیات موقوفات استان زنجان اختصاص به عزاداری امام حسین (ع) دارد، از همین رو اجرای نیات واقفین خیراندیش با موضوع تعزیه‌داری حضرت امام حسین (ع) و اطعام عزاداران حسینی نیز در این ایام طبق نیات واقفین عزیز در دستور کار ادارات اجرایی قرار دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: اوقاف تلاش کرده است تا تمامی تمهیدات لازم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این اماکن را اجرا کند و برای این منظور ضدعفونی مکرر محوطه امامزاده‌ها و نیز توزیع ماسک در میان عزاداران از جمله این اقدامات است.

وی ادامه داد: در خصوص محیط‌های بسته برگزاری مراسم ماه محرم هم تمام نکات لازم به متولیان گوشزد شد تا در این ایام ضمن روشن کردن سیستم تهویه هوا ، مدت سخنرانی‌ها و عزاداری طولانی نشود.

کرمی خاطرنشان کرد: تمامی دستورالعمل‌ها و نکات لازم در ایام محرم و صفر به مسوولان سازمان تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، شهرداری، نیروی انتظامی، صدا و سیما، روسای هیئت‌های مذهبی، حسینه‌ها و... ابلاغ شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.