خرید تضمینی بیش از ۲۷ هزار تن گندم از کشاورزان البرزی

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی البرزگفت: امسال بیش از ۲۷ هزار و۲۶۶ تن گندم مازاد به صورت تضمینی و توافقی از کشاورزان این استان خریداری شده است.

 حیدری، مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی البرزگفت: از این مقدار ۱۳ هزارو۴۹۶ تن به صورت تضمینی و ۱۳ هزارو۷۷۰ تن به صورت توافقی از کشاورزان استان خریداری شد.

او گفت : همچنین بالغ بر هفت هزار و ۸۱۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر پوشش کشت گندم قرار گرفت که در این بین بیشترین سطح زیر کشت گندم در شهرستان نظرآباد با ۶۲ درصد از سطح کل انجام شد.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی البرز افزود: در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ و بر اساس آخرین راستی آزمایی انجام شده سطح زیر کشت جو در شهرستان‌های تابعه استان البرز (نظرآباد، ساوجبلاغ، چهارباغ، کرج، فردیس، اشتهارد و طالقان) در مجموع بالغ بر ۶ هزار و ۲۵۰ هکتار بوده که در این بین بیشترین سطح زیر کشت جو در شهرستان نظرآباد با ۶۶ درصد از سطح کل انجام شد.

حیدری گفت: کشت محصول جو با حدود ۶۲۰ تن ۶ رقم بذر اصلاح شده انجام شد که با مقدار متوسط کاربرد بذور جو اصلاح شده، حدود سه هزار و ۴۰۰ هکتار معادل ۵۴ درصد از مزارع جو استان با استفاده از بذور اصلاح شده کشت شده است.

او افزود: همچنین در کشت محصول گندم از ۶ رقم بذر اصلاح شده به میزان ۹۵۰ تن استفاده شد که با مقدار متوسط کاربرد بذور گندم اصلاح شده، حدود پنج هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع گندم با استفاده از بذور اصلاح شده کشت شد که در مجموع ۶۶ درصد از مزارع گندم استان را شامل می ­شود.

حیدری گفت: با توجه به بازدید و پایش ­های میدانی وکیل گیری مزارع به صورت نمونه ه­ای مقدار کل تولید جو در استان البرز در سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۷ هزار تن تخمین زده شده بود که از مقدار تولید یاد شده حدود ۲۵۹ تن به شرکت پشتیبانی امور دام استان به قیمت توافقی تحویل شد.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی افزود: بر اساس اعلام شرکت­های تولید کننده بذر نیز در سال زراعی جاری ۷۵۳ تن جو در سه طبقه پرورشی سه، مادری و گواهی شده به آن شرکت­ها تحویل شده لذا بر اساس آخرین اطلاعات در دسترس از مقدارکل تولید جو استان مقدار یک هزار و ۱۲ تن جو به مرکز خرید توافقی (پشتیبانی امور دام) و شرکت­های تولید کننده بذر تحویل شده و مابقی نیز به صورت بذر سال آتی و فروش به دامداران منطقه مورد استفاده قرار گرفت.

او گفت: همچنین در برآورد‌های انجام شده و کیل ­گیری مزارع بصورت نمونه­ای مقدار کل تولید گندم در استان البرز در سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۰ هزار و ۲۴۳ تن تخمین زده شده بود که از مقدار تولید یاد شده بخشی به مراکز خرید تضمینی (۴ مرکز خرید تضمینی) به قیمت مصوب (پس از اعمال کسورات احتمالی) تحویل شد.

حیدری افزود: ۱۳ هزار و ۷۷۰ تن گندم تولیدی استان نیز به مراکزی که در قالب خرید توافقی از اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان مجوز خرید در قالب خرید توافقی داشتند تحویل شد.

او گفت: بر اساس اعلام شرکت­‌های تولید کننده بذر نیز در سال زراعی جاری یک هزار و ۸۴۳ تن گندم در سه طبقه پرورشی۳، مادری و گواهی شده به آن مراکز تحویل شده لذا بر اساس آخرین اطلاعات در دسترس از مقدارکل تولید گندم استان حدود ۳۳ هزار و ۳۵۰ تن گندم به مراکز خرید تضمینی، توافقی و شرکت­‌های تولید کنند بذر تحویل شده و مابقی نیز به صورت خود مصرفی کشاورزان و بخشی نیز در قالب نیاز بذر سال آتی در اختیار کشاورزان می‌باشد.

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی البرزگفت: قیمت متوسط فروش گندم در سال زراعی جاری نیز براساس قیمت محصول تحویلی به مراکز خرید تضمینی، خرید توافقی و شرکت‌های تولید بذر در حدود ۱۱۹ هزار و ۱۴۴ ریال به ازای هر کیلوگرم بر آورد می ­شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.