اسناد ملکی و تعهدی را در دفترخانه‌ها تنظیم کنید

رئیس سازمان سند اسناد و املاک کشورگفت: به منظور پیشگیری از خطا در معامله، شهروندان اسناد ملکی و تعهدی را در دفترخانه‌ها تنظیم و ثبت کنند.

بابایی رئیس سازمان سند اسناد و املاک کشور در سفر به سمنان  گفت: تنظیم سند املاک باید از مجاری قانونی و با استعلام‌های لازم، احراز هویت‌ها خریدار و فروشنده، تعیین اصالت ملک مورد معامله، تعیین ممنوع المعامله بودن یا نبودن طرفین انجام شود و این موارد فقط در دفترخانه‌ها که به سامانه‌های استعلامی دسترسی دارند ممکن است.

معاون قوه قضاییه تاکید کرد: در ماده ۲ قانون تجارت در مورد موضوع دلالی به عنوان فردی که خریدار و فروشنده را به هم وصل می‌کند تصریح شده، ولی در قانون نیامده که این فرد می‌تواند سند تنظیم کند.

بابایی گفت: با توجه به سردفتران به سامانه‌های استعلامی کشور دسترسی دارند، تنظیم سند در دفترخانه‌ها میزان خطا در معامله و پرونده‌های دعاوی در این باره را کاهش می‌دهد بنابراین مردم برای انجام معاملات ملکی و تعهدی به جای تنظیم سند به دست مشاوران املاک، این اسناد را در دفترخانه تنظیم کنند

رئیس سازمان سند اسناد و املاک کشور همچنین از ارائه ۶۸ میلیون خدمت ثبتی در چهار ماهه نخست امسال خبر داد و گفت : بیش از ۹۰ درصد این خدمات به صورت هوشمند بوده و امیدواریم این روند تا پایان سال افزایش داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی ثبت اسناد مربوط به انتقال اموال و املاک گفت : ثبت اسناد گواهی امضا حداقل ۴۰ درصد و اسناد مربوط به وکالت هم افزایش داشته است .

بابایی گفت : در سال ۱۴۰۰ میزان وصولی معوقات بانکی در واحد‌های ثبتی ۷۹ هزار میلیارد تومان بوده است .

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک: ۱.۲ میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور سنددار شد

حسن بابایی اظهار داشت: وسعت اراضی کشاورزی کشور در حدود ۱۸ میلیون هکتار است که اکنون برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار سند زراعی صادر شده است.

وی ادامه داد که طرح صدور سند مالکیت زراعی از زمستان سال گذشته آغاز شد و پیش بینی‌می‌شود با همراهی مالکان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط تا پایان امسال ۵۰ درصد اراضی زراعی کشور سنددار شوند.

بابایی با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب، تاکید کرد: تمام اراضی کشاورزی باید هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند.

معاون قوه قضائیه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: صدور سند مالکیت برای اراضی کشاورزی و ملی راهکاری مهم برای جلوگیری از جنگل خواری، کوه‌خواری، زمین خواری و ساحل خواری است که اجرای این طرح با اهتمام ویژه دنبال می‌شود.

معاون قوه قضائیه و رییس ثبت اسناد و املاک کشور گفت: کاهش دعاوی و ورودی پرونده به دستگاه قضا مقابله با سودجویان از جمله مزایای صدور سند کشاورزی است.

وی اضافه کرد که دریافت سند به نفع زارعان است و موجب اطمینان بخشی به افراد و کاهش منازعات می‌شود.

بابایی با اشاره به آغاز طرح صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی از بهمن ماه سال گذشته افزود: ۱۵ درصد اراضی کشاورزی در کشور سند دار شدند و اکنون ۹۵ درصد اراضی ملی با همراهی بخش‌های مختلف حدنگاری شده است.

شرایط مطلوب استان سمنان در سنددارکردن اراضی

وی یادآور شد: استان سمنان در زمینه اجرای طرح حدنگاری و صدور سند مالکیت عملکرد مطلوب دارد و بیش از ۹۶ درصد اراضی ملی این استان با اقدام جهادی حدنگاری شده است.

بابایی با اشاره به اینکه صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی تقاضا محور است، تصریح کرد که استان سمنان در زمینه صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون ۲۰ درصد اراضی کشاورزی استان سمنان سنددار شده است افزود: وضعیت استان سمنان در زمینه صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی بالاتر از میانگین کشوری است.

اداره‌ کل ثبت اسناد و املاک استان سمنان سند هزار و ۵۹۰ قطعه وقفی را تثبیت و برای ۵۱۹ قطعه سند صادر کرد و ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ اوراق سند در این اداره‌ کل اسکن شده تا بستر دسترسی به اسناد به صورت الکترونیکی فراهم شود.

بیش از ۹ میلیون هکتار از وسعت استان سمنان حدنگاری شده و طبق گزارش‌ها ۹۳ درصد اراضی دولتی و چهار هزار و ۶۶۵ هکتار بافت روستایی نیز حدنگاری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار