ممنوعیت بهره برداری از ساختمان‌ها قبل از پایان کار

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: ممنوعیت استفاده و بهره برداری از ساختمان ها قبل از اخذ پایان کار ضروری است.

امیر زاغیان گفت: دستگاه‌های خدمات رسان آب، برق و گاز باید تا قبل از دریافت پایان کار اجازه وصل دائمی انشعابات را ندهند.

او با بیان اینکه بر اساس استاندارد‌ها همه ساختمان‌ها باید بطور کامل ساخته شود و پس از آن مجوز بهره‌برداری به آن داده شود ادامه داد: بعضی ساختمان‌ها پس از احداث واحد‌های تجاری از آن‌ها بهره برداری می‌کنند و از محل درآمد‌های واحد‌های تجاری، ساختمان را تکمیل می‌کنند.

به گفته او یکی از بیشترین آسیب‌هایی که متروپل دید این بود که مالکان این ساختمان پیش از تکمیل سایر طبقات، واحد‌های تجاری این مجموعه را بفروش رسانده و یا اجاره داده بودند و از محل درآمد آن‌ها در حال تکمیل ساختمان بودند و به همین دلیل بیشتر فوتی‌های این حادثه افرادی بودند که در طبقه همکف حضور داشتند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار داشت:مهمترین کار این است که دستگاه‌های خدمات رسان از وصل دائم انشعابات قبل از صدور پایان کار توسط مراجع صدور پروانه خودداری کنند.

باغبان با بیان اینکه این مسأله به‌شدت در سطح شهر و استان در حال وقوع است، تصریح کرد: ضمانت ایمنی یک ساختمان برای بهره برداری، صدور پایان کار است و تا زمانی که پایان کار را نداریم نباید از ساختمان استفاده کنیم.

او گفت: در سال‌های اخیر بیش از ۳۰۰ ساختمان ناایمن در شهر اصفهان شناسایی و وضعیت کلیه این اماکن به شهرداری اعلام و اخطار‌های لازم به مالکان آن‌ها داده شده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه حادثه ساختمان متروپل با پلاسکو متفاوت است، خاطرنشان کرد: رسیدن به ساختمان‌های نظیر پلاسکو اجتناب ناپذیر است و با افزایش سن این ساختمان‌ها و گذشت زمان ساختمان‌ها به این وضعیت می‌رسند که باید بهره برداران بر اساس مبحث ۲۲ با دریافت هزینه تامین و نگهداری از ساکنان همیشه آن‌ها را به روز و نگهداری کنند و اجازه فرسوده شدن به ساختمان‌ها ندهند.

او  با بیان اینکه ساختمان هم همانند خودرو نیاز به رسیدگی دارد افزود: مرجع صدور پروانه باید مطابق مبحث ۲۲ هیات بازرسی را فعال کند و برای سرکشی از این ساختمان‌ها اقدام کنند تا مدیران ساختمان‌ها کار خود را بدرستی انجام دهند.

باغبان اظهار داشت: شناسایی ساختمان‌های نظیر متروپل و پلاسکو و معرفی آن‌ها به مراجع قضایی یا شهرداری‌ها بیشترین کاری است که راه و شهرسازی از نظر قانونی می‌تواند انجام دهد.

او  ادامه داد: بر اساس مبحث ۲۲ قانون، وظیفه نگه داشتن ساختمان پس از پایان کار مطابق استاندارد بر عهده بهره برداران آن است و شهرداری‌ها وظیفه اصلی متوقف کردن ساختمان‌های قدیمی و تذکر به بهره برداران آن‌ها را بر مبنای مبحث ۲۲ بر عهده دارند.

او با بیان اینکه مدیران ساختمان نباید از وظایف خود غافل شوند گفت: قانون وظیفه مدیر یک ساختمان را مشخص کرده است، اما این مساله مغفول مانده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان کرد: تنها گرفتن حق شارژ و نظافت در ساختمان بعنوان وظیفه مدیران ساختمان محسوب نمی‌شود، بلکه بر اساس مبحث ۲۲ ساختمان، وظیفه اصلی بهره برداری از این ساختمان و انطباق آن با استاندارد‌ها بر عهده مدیران ساختمانهاست که وظیفه بسیار مهمی محسوب می‌شود و در صورتی‌که آسانسور با کوچکترین مشکلی مواجه است باید توسط مدیر ساختمان قطع شود و در صورتی‌که نقصی در نرده‌های پله‌ها وجود دارد باید ارتباط پله را قطع کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار