تأکید عمران خان بر «اطاعت نکردن» از دستورات آمریکا

نخست وزیر عزل شده پاکستان تاکید کرد او هیچوقت آن کسی نخواهد بود که همه دستورات آمریکا را اجرا کند و برده آن باشد.

به گزارش نشریه اکسپرس نیوز از لاهور، عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان در سخنرانی خود در اجتماع «آزادی واقعی» در استادیوم ملی هاکی لاهور گفت: «یک ملت برده هرگز قادر به پیشرفت نیست و من حاضر به اطاعت از دستورات آمریکا نیستم.»

او با بیان اینکه وی آمریکا و انگلیس را بهتر از اکثر پاکستانی‌ها می‌شناسد، افزود:  من با هیچ کشوری دشمن نیستم، دوستی با آمریکا را می‌خواهم (اما برده آمریکا بودن را نمی‌خواهم).

عمران خان گفت: ذهنیت آمریکا این است که در صورت تسلیم شدن، از تو استفاده کرده و به عزت نفس تو پایان می‌دهد، اما ما با دادن میلیون‌ها قربانی به کشوری آزاد دست یافتیم. 

عمران خان بار‌ها اعلام کرده که دونالد لو، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی در ماه مارس با سفیر پاکستان در واشنگتن دیدار کرده و به او گفته عمران خان باید با رای عدم اعتماد پارلمان از قدرت برکنار شود. او تاکید کرد لو تهدید کرده چنانچه خان از قدرت برکنار نشود پاکستان با پیامد‌هایی روبرو خواهد شد. خان همچنین اذعان کرد که سفر رسمی اش به روسیه در اواخر فوریه، مصادف با روز حمله روسیه به اوکراین، احتمالا مقامات آمریکایی را خشمگین کرده است.

با این وجود سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که در گذشته دست داشتن آمریکا در برکناری خان را رد کرده بود به سی ان ان گفت: این ادعا‌ها هیچ حقیقتی ندارند. 

شایان ذکر است جنگ آمریکا علیه عمران خان، از سال‌های پایانی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، آغاز شد، زیرا او «استفاده» از قابلیت‌های نظامی و امنیتی پاکستان برای مبارزه با جنبش طالبان در افغانستان و نجات اشغالگران آمریکایی - ناتویی از شکست در افغانستان خودداری کرد. اولین اقدام تلافی جویانه تنبیهی با توقف کمک‌های سالانه آمریکایی به میزان ۳ میلیارد دلار آغاز شد و گام تنبیهی دوم از طریق تحریک جنبش‌های تجزیه طلب پاکستان و حمایت از فعالیت‌های نظامی آن‌ها انجام گرفت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار