اشتباه محاسباتی دو و میدانی درباره کسب مدال/ زنگ خطر برای رشته اول المپیک به صدا در آمد

تیم ملی دو و میدانی کشورمان با کسب یک مدال نقره و یک مدال برنز به کارخود در مسابقات کشور‌های اسلامی پایان داد.

پرونده مسابقات دو و میدانی بازی‌های کشور‌های اسلامی در حالی بسته شد که تیم ملی کشورمان با ۱۶ ورزشکار فقط ۲ مدال نقره و برنز کسب کرد تا این موضوع بر همگان ثابت شود که این رشته پایه و مادر کشورمان روزگار خوشی را سپری نمی‌کند و در وضعیت بحرانی ای به سر می‌برد.

فدراسیون دو و میدانی قبل از اعزام به بازی‌های کشور‌های اسلامی خواستار افزایش سهمیه ورزشکاران این رشته ورزشی به ۲۵ نفر بود، اما در نهایت کمیته ملی المپیک با این درخواست موافقت نکرد و کاروان کشورمان با ۱۶ ورزشکار در این مسابقات شرکت کرد.

در حالی که رئیس فدراسیون دو و میدانی پیش بینی کسب ۵ مدال را از سوی دو و میدانی کاران کشورمان در مسابقات کشور‌های اسلامی کرده بود، اما این محاسبه درست از آب در نیامد و حتی کاروان کشورمان  یک مدال طلا هم از این رقابت‌ها به دست نیاورد.

در میان ۱۶ دو و میدانی کار کشورمان فقط  فرزانه فصیحی در ماده ۱۰۰ متر بانوان  و علی  فتحی گنجی در پرتاب نیزه توانستند به ترتیب مدال نقره و برنز بازی‌های کشور‌های اسلامی را به دست آورند.

"باد" دستاویز  دو و میدانی کاران  در قونیه

نکته جالب توجه برای دو و میدانی کاران کشورمان در  مسابقات کشورهای اسلامی این بود که این رقابتها در ورزشگاهی برگزار می شد که باد می وزید و  این موضوع برای برخی از ورزشکاران همانند تفتیان و فصیحی در  دوی سرعت خوب بود و  آنها توانستند رکورد بزنند که البته به علت اختلاف باد مثبت رکوردشان باطل شد. اما برخی از ورزشکاران همانند احسان حدادی و فتحی گنجی گفتند که باد مانع پرتاب خوب از سوی آنها شد. 

همچنین احسان حدادی و حسن تفتیان که جزو امید‌های تیم ملی دو و میدانی برای کسب مدال در بازی‌های کشور‌های اسلامی بودند در نهایت نتوانستند مدالی به دست آورند و به کسب مقام پنجمی رضایت دادند.

البته حسن تفتیان دونده سرعتی کشورمان به لطف وزش باد در همان مرحله ابتدایی مسابقات توانست رکورد ۹.۸۸ ثانیه را بزند و به عنوان نفر اول گروه راهی مرحله نهایی ماده ۱۰۰ متر شود، رکوردش به علت اختلاف باد مثبت ثبت نشد.

بعد از آن کارشناسان دو و میدانی امیدوار بودند که حسن تفتیان بتواند در فینال مسابقات کشور‌های اسلامی مدال بگیرد، اما او با وجود بهبود یک ثانیه‌ای رکورد، دستش از کسب مدال کوتاه ماند و به مقام پنجمی رضایت داد.

علاوه بر این، خیلی از کارشناسان و مربیان دو و میدانی شانس زیادی برای  احسان حدادی  پرتابگر دیسک کشورمان جهت کسب مدال در بازی‌های کشور‌های اسلامی  قائل بودند، اما او نتوانست انتظارات را برآورده کند و با پرتاب ۵۹.۴۶  مقام پنجم این رقابت‌ها را به دست آورد.

اظهارات عجیب احسان حدادی بعد از ناکامی در قونیه 

حدادی بعد از ناکامی در مسابقات کشور‌های اسلامی اظهار نظر عجیبی داشت و گفت: هر چقدر پرتابگر‌ها آماتورتر باشند این باد‌ها کمک شان می‌کند، اما هر چقدر حرفه ای‌تر باشید باید بدانید کجا پرتاب کنید تا پرتابتان به باد بخورد.

به هر حال حدادی به خوبی می‌داند که مسائل مطرح شده بهانه‌ای بیش نیست و باید قبول کند که از دوران اوجش فاصله گرفته و زمان آن رسیده که جای خود را به جوانان بدهد.

فصیحی تنها مدال آور بانوان در قونیه 

تیم دو و میدانی کشورمان در بخش بانوان با ترکیب ریحانه مبینی (پرش طول)، فرزانه فصیحی (۱۰۰ متر)، مهسا میرزا طبیبی (پرش با نیزه) و تکتم دستاربندان در مسابقات کشور‌های اسلامی حضور یافت.

 در بین بانوان دو و میدانی کار کشورمان فقط  فرزانه فصیحی  دونده سرعتی کشورمان توانست با شکستن رکورد ملی مدال نقره بازی‌های کشور‌های اسلامی را کسب کند و مابقی دوندگان حتی نتوانستند کورد شخصی خود را در این رقابت‌ها بزنند تا روی سکو قرار بگیرند.

حدادی برای مدال آوری در بازی های آسیایی نیاز به معجزه دارد

احسان مهاجر شجاعی درباره ناکامی تیم ملی دو و میدانی کشورمان در بازی‌های کشور‌های اسلامی گفت: متاسفانه نتایج ورزشکاران به جز ۲ نفر در قونیه جالب نبود. به هر حال هر چه بکاریم همان درو می‌کنیم.  این نتایج نشان داد که عملکرد فدراسیون دو و میدانی افتضاح بوده است.

مهاجر شجاعی درباره اظهارات حدادی مبنی بر اینکه  وزش باد باعث برگشت پرتاب هایش شده است،  گفت: این مسائل بهانه‌ای بیش نیست چرا که همین اتفاق هم برای پرتابگران دیگر رخ داد، چطور آن‌ها پرتاب‌های خوبی داشتند، اما احسان نتوانست خوب پرتاب کند.

کارشناس دو و میدانی درباره اینکه حدادی و تفتیان نتوانستند انتظارات را برآورده کنند، گفت: ورزشکاران امارات و قطر حریفان تفتیان در بازی‌های کشور‌های اسلامی بودند و  این در حالی است که ورزشکاران چین و ژاپن که مهد سرعت هستند در این مسابقات نبودند و این موضوع نشان می دهد که تفتیان در بازی های آسیایی کار سختی پیش رو دارد.   به نظرم حدادی هم با این رکورد‌ها  باید معجزه کند تا بتواند با پرتاب ۶۴ و ۶۵ در بازی‌های آسیایی نتیجه بگیرد.

در مجموع دو و میدانی رشته پرمدال المپیکی نیاز به بازنگری و حمایت مسئولان ورزش  دارد تا ضعف های ورزشکاران تا قبل از بازی های آسیایی حل شود و دو و میدانی کاران ما بتوانند نتایج خوبی در این رقابتها بگیرند. علاوه بر این، عملکرد حدادی و تفتیان در سال های اخیر نشان داده که سن این ورزشکاران بالا رفته و دیگر توانایی سابق را ندارند و باید مسئولان فدراسیون استعدادهایی را پرورش بدهند که بتوانند در سال های آینده جانشین این ۲ نفر بشوند و فقط به مدال آوری آن ها تکیه نکنیم. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار