معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه از آمادگی ایران برای تأمین دسترسی ترکمنستان به آب‌های آزاد و بنادر جنوبی همچون بندرعباس و بندر چابهار خبر داد.

«مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در سفر به ترکمنستان برای پیگیری توافق‌های صورت‌گرفته در سفر اخیر رئیس جمهور این کشور به جمهوری اسلامی ایران، با «رشید مردف» معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان دیدار و گفتگو کرد.

صفری در این دیدار با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تأکید و خاطرنشان کرد: ایران برای تأمین دسترسی جمهوری ترکمنستان به آب‌های آزاد و بنادر جنوبی ایران همچون بندرعباس و بندر چابهار آمادگی دارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه علاقه‌مندی ایران برای افزایش ترانزیت کالا از طریق ترکمنستان را مورد اشاره قرار داد و همچنین افزود: امکان گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه نفت و گاز، از جمله در ترانزیت حامل‌های انرژی ترکمنستان به کشور‌های همسایه از خاک ایران وجود دارد.

لزوم توافق دو کشور در کاهش تعرفه‌های گمرکی، بازگشایی بازارچه مرزی باجگیران، فعال‌سازی مرز مشترک پرسه‌سو و افزایش همکاری استان‌های مرزی دو کشور از دیگر موضوعاتی بود که صفری مورد تأکید قرار داد.

در این دیدار، معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان نیز ضمن استقبال از پیشنهاد‌های معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم تلاش برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور تأکید کرد.

همچنین معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، با «آناگلدی یازمورادوف» معاون رئیس کابینه وزرا ترکمنستان در امور کشاورزی، محیط زیست و دیپلماسی آب دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، دو طرف با اشاره به همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی، بر لزوم گسترش این همکاری‌ها در بخش‌های کشاورزی و محیط زیست تأکید کردند.

در این دیدار صفری ضمن اشاره به تجربه موفق ساخت سد مشترک «دوستی» توسط جمهوری اسلامی ایران، بر آمادگی شرکت‌های ایرانی برای عرضه دانش فنی اصلاح بذر و پرورش درختان اصلاح شده به ترکمنستان تأکید کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین ضمن اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، امکان صادرات تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی همچون تراکتور و نیز سموم کشاورزی از ایران به ترکمنستان را مورد تأکید قرار داد.

در این دیدار، یازمورادوف نیز ضمن استقبال از پیشنهاد‌های معاون وزیر امور خارجه کشورمان، بر لزوم بهره‌گیری هر چه بیشتر از فرصت‌های تجارت و همکاری دو کشور در بخش‌های کشاورزی و محیط زیست تأکید کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار