هشدار روسیه درباره رکورد جدید بهای گاز و زمستان سخت برای اروپا

اروپا برای قطع احتمالی گاز روسیه و افزایش بهای گاز آماده می‌شود و کشور‌ها برای پر کردن انبار‌های زیرزمینی گاز قبل از زمستان رقابت می‌کنند.

معاملات آتی قیمت گاز روز سه‌شنبه به رکورد جدیدی یعنی ۲۳۴.۵۰ یورو در هر مگاوات ساعت رسید، زیرا اروپا برای قطع احتمالی گاز روسیه آماده می‌شود و کشور‌ها برای پر کردن انبار‌های زیرزمینی گاز قبل از زمستان رقابت می‌کنند.

به گزارش پولیتیکو، قیمت یک سال پیش ۲۸.۸۰ یورو به ازای هر مگاوات ساعت بود.

«گازپروم» بزرگترین شرکت گاز روسیه، روز سه‌شنبه هشدار داد که «طبق برآورد‌های محافظه‌کارانه» قیمت‌ها ممکن است تا زمستان ۶۰ درصد بیشتر از سطح فعلی افزایش یابد.

کمیسیون اروپا از این اتحادیه می‌خواهد که پس از درگیری‌های روسیه و اوکراین در ۶ ماه پیش، هرچه سریع‌تر به اتکای خود به گاز روسیه پایان دهد.


بیشتر بخوانید:


پولیتیکو نوشت، بر اساس داده‌های منتشر شده در روز دوشنبه، روسیه با از دست دادن جایگاه شماره یک خود در بازار صادرات گاز به دلیل واردات گاز آلمان از نروژ، در حال نزول در رتبه‌بندی تأمین‌کنندگان گاز اتحادیه اروپا است.

روزنامه Zeit گزارش داد که از نظر تاریخی، نروژ حدود یک پنجم صادرات گاز طبیعی به آلمان را تأمین می‌کرد، اما امسال این رقم به نزدیک‌تر به ۳۰ درصد رسیده است.

اما رشد نروژ در رتبه‌بندی صادرات گاز عمدتاً به دلیل کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا مربوط می‌شود و نخست‌وزیر نروژ به صراحت اعلام کرد که بدون پروژه‌های گازی جدید، افزایش بیشتر اتفاق نخواهد افتاد.

ماه گذشته، نروژ ۱۰.۲ میلیارد متر مکعب گاز در سطح جهان صادر کرد که تنها حدود ۶ درصد بیشتر از ژوئیه سال گذشته است.

علی‌رغم این افزایش ناچیز، درآمد صادرات گاز نروژ در ماه جولای به ۱۳ میلیارد یورو رسید که ۴ برابر بیشتر از ماه مشابه سال گذشته است.

انتظار می‌رود که این قیمت‌های چشمگیر دوام بیاورند، زیرا گرمای سوزان تقاضای برق را برای تأمین انرژی دستگاه‌های تهویه مطبوع افزایش می‌دهد، همزمان با کاهش برق تولید شده توسط نیروگاه‌های بادی، آبی و هسته‌ای، که شرکت‌ها را وادار می‌کند به برق گاز سوز روی آورند.

این در حالی است که براساس گفته‌های مقامات آلمان دولت این کشور هزینه قبض سالانه گاز شهروندان را حدود ۵۰۰ یورو افزایش داد.

پیش از این نیز پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند میانگین بهای پرداختی برای قبوض انرژی در انگلیس در سال ۲۰۲۳ به بالای ۵ هزار پوند به صورت سالانه افزایش می‌یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار