اهداف سفر عمار حکیم به عربستان چیست؟

صبح امروز رسانه‌های سعودی از سفر رهبر جریان حکمت ملی عراق به عربستان خبر داده و اهداف آن را مرتبط با تحولات جاری عراق عنوان کردند.

رسانه‌های سعودی صبح امروز  (پنج‌شنبه) گزارش دادند عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در راستای پاره‌ای از مذاکرات وارد عربستان شده است و پس از ورود، مورد استقبال «ولید بن عبدالکریم الخریجی» معاون وزیر خارجه عربستان در فرودگاه بین المللی «ملک عبدالعزیز» در جده قرار گرفته است.

اما مسأله‌ای که در این میان توجه ناظران را به خود جلب می‌کند، این است که اهداف سفر عمار حکیم به عربستان در باره زمانی کنونی چیست و آیا همزمانی این سفر با بحران‌های اخیر عراق ارتباط دارد یا خیر.

در همین راستا، با توجه به تحولات داخلی عراق و ضرورت نقش‌آفرینی جریان‌های شیعه در دو حوزه داخلی و منطقه‌ای، چارچوب هماهنگی شیعه عراق تصمیم گرفت طبق دعوت مکرر عربستان از جریان‌های شیعه عراقی برای تعامل بیشتر و سفر به این کشور، عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق سفری به این کشور داشته باشد.

اما مسأله‌ای که در این راستا جلب توجه می‌کند، آن است که تحولات اخیر عراق چه بوده که عمار حکیم را به سفر به عربستان واداشته است.

ده ماه درگیری نیرو‌های سیاسی در عراق

مسأله از آنجا شروع می‌شود که گروه‌های سیاسی عراقی پس از برگزاری انتخابات و اعلام نتایج نهایی آن، نتوانستند به یک دیدگاه مشترک در مورد نامزد نخست وزیری به نتیجه برسند و این مسئله باعث استعفا و خروج نمایندگان جریان صدر از پارلمان شد. این شرایط تا جایی پیش رفت که به رغم گذشت ده ماه از انتخابات پارلمانی در این کشور، درگیری‌ها میان مقامات سیاسی در این کشور ادامه دارد و اخبار بحران عراق و تظاهرات‌ها و تحصن‌ها در این کشور همچنان سرخط رسانه‌های خبری به شمار می‌رود.

حمله طرفداران صدر به پارلمان عراق

پس از این حوادث و ادامه درگیری ها، اوایل ماه جاری، رسانه‌های خبری از یورش طرفداران صدر به پارلمان عراق خبر دادند. رسانه‌های خبری در تاریخ ۳۰ ژوئیه (برابر با ۸ مرداد) اعلام کردند هزاران حامی جریان صدر عراق وارد منطقه سبز بغداد شده و به ساختمان پارلمان این کشور یورش بردند.

در همان زمان، خبرنگار «شبکه آر تی» روسیه نیز گزارش داد صد‌ها تن از هواداران جریان صدر توانستند پس از هجوم به پارلمان، وارد ساختمان اصلی شوند و آن‌ها در حال آماده شدن برای رفتن به ساختمان شورای عالی قضایی هستند. رسانه‌های خبری نیز  تصاویری از اشغال پارلمان به دست هواداران مقتدی صدر، منتشر کردند؛ امری که واکنش شخصیت‌های مختلف عراقی را در پی داشت.

حمله طرفداران صدر به پارلمان عراق

چند روز بعد از یورش و اشغال ساختمان پارلمان، جنبش صدر از هواداران خود خواست تا ساختمان پارلمان را تخلیه کرده؛ اما در اطراف آن مستقر شده و تحصن کنند. صالح محمد العراقی، از نزدیکان مقتدی صدر گفت: «از حامیان جنبش می‌خواهیم ساختمان پارلمان عراق را تخلیه کنند و در اطراف آن بنشینند».

تغییر نظام سیاسی عراق، خواست مقتدی صدر

مقتدی صدر در همان زمان با انتشار بیانیه ای، هدف جریان خود را «تغییر نظام سیاسی» در عراق عنوان کرد و در بیانیه‌ای گفت: «این فرصتی بزرگ برای تغییر ریشه‌ای نظام سیاسی، قانون اساسی و انتخابات است. در برابر ما، فرصت از میان برداشتن تاریکی، فساد، انحصارطلبی در قدرت، وفاداری به خارج و فرقه گرایی وجود دارد.»

مقتدی صدر چند روز پس از حمله به ساختمان پارلمان، ضمن درخواست برای برگزاری انتخابات زودهنگام پس از انحلال پارلمان، از طرفداران خود خواست تا زمان رسیدن به خواسته‌ها به تحصن خود ادامه دهند. مقتدی صدر در سخنانی که السومریه نیوز پخش شد، با اشاره به اینکه هنوز برای شرکت در انتخابات آینده تصمیمی نگرفته است، گفت: «اعتراضات کنونی به خاطر قدرت نیست.»

رهبر جریان صدر در عراق همچنین تصریح کرد که می‌خواست تا یک دولت ملی تشکیل دهد، اما خواسته‌های کینه توزانه مانع از آن شد. اما مسأله‌ای که وجود داشت، آن بود که ادامه این اعتراض‌ها و تحصن‌ها در عراق، کار را در این کشور به بحران کشاند.

جلسه‌ای که جریان صدر در آن حضور نیافت

در همین راستا، روز گذشته نشستی متشکل از سران گروه‌های سیاسی عراق به منظور گفتگو و رایزنی جهت حل بحران سیاسی در این کشور و به دعوت مصطفی الکاظمی صورت گرفت؛ اما براساس گزارش المیادین، جریان صدر اعلام کرد که در این نشست شرکت نخواهد کرد. کارشناسان اعلام کردند حضور نیافتن جریان صدر در این جلسه نشان می‌دهد که این جریان تنها راه‌حل را انحلال پارلمان و انتخابات زودهنگام تلقی می‌کند و از موضع خود در این مسئله کوتاه نمی‌آید.

سفر عمار حکیم به عربستان در راستای گفتگو در خصوص بحران عراق

در همین راستا، شبکه الحره امروز (پنجشنبه) با اعلام خبر ورود حکیم به عربستان نوشت: «پس از نشست نیرو‌های سیاسی در بغداد، عمار حکیم به عربستان سعودی سفر کرد. این شبکه با اعلام اینکه عمار حکیم روز گذشته در نشست نیرو‌های سیاسی در عراق شرکت داشت، اعلام کرد هنوز مشخص نیست آیا این سفر با گفتگو‌های سیاسی پیرامون بحران تشکیل دولت در عراق مرتبط است یا خیر.»

این در حالی است که خبرگزاری عراقی شفق نیوز به نقل از یک منبع دیپلماتیک در سفارت عربستان در عراق اعلام کرد: «علت این سفر، تمایل «چارچوب هماهنگی» به ورود عربستان به عنوان یک میانجی میان آن‌ها و مقتدی صدر است.»

این خبرگزاری همچنین به نقل از دیپلمات سعودی که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد حکیم ده روز پیش با دستگاه دیپلماسی سعودی در اربیل تماس گرفته و به او اعلام کرده قصد دارد در خصوص بحران سیاسی عراق و تحرکات اخیر صدر به ریاض سفر کند.

سفر مقتدی صدر به عربستان

 دو ماه پیش نیز خبرگزاری شفق نیوز به نقل از یک منبع نزدیک به صدر از سفر وی به عربستان سعودی پرده برداشته بود. این منبع آگاه نزدیک به جریان صدر با اعلام خبر سفر مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق به عربستان، گفته بود: «صدر برای ادای مناسک حج امسال به عربستان سفر می‌کند؛ اما تا به این لحظه هیچ‌گونه هماهنگی جهت برگزاری نشست‌هایی میان صدر با مقامات عربستانی در جریان این سفر صورت نگرفته است.»

مقتدی صدر پس از یازده سال و جولای ۲۰۱۷ به عربستان سفر کرد و با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی خبر دیدار داشت که مورد توجه رسانه های جهان قرار گرفت.

حال پس از سفر اخیر صدر و سفر امروز عمار حکیم به عربستان و گمانه زنی‌ها در خصوص مذاکرات وی با مقامات سعودی، بایستی منتظر ماند و دید آیا ریاض برای میانجیگری میان جریان صدر و سایر احزاب عراق وارد عمل می شود یا خیر.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
مبارز
۱۵:۲۲ ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
یک عده به هیچ سِراطی مستقیم نیستند. مکالمه با اینان سودش ، ضرر است. مانند آب در هاون کوبیدن.
پاسخ به اراجیف نویسی این گروه ، جهت روشن ساختن ذهن سایرین و حل معادله های چند مجهولی و شفاف سازی آب گل آلودست. غیر از این اتلاف وقت است.

یالثارات الحسین(ع)
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۱:۲۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
انگار تور عربستان حسابی داره شکار میکنه . جنابان بزرگان دین مگر شما نمیدانید بذر تفرقه توسط همین آال سقوط در کل جامعه اسلامی پراکنده شده و در هر گوشه با یک اسم رویش میکنه .حالا هم چسبیدن به امت عرب و نژاد پرستی .
United States of America
مبارز
۱۵:۰۶ ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
صدر و حکیم 2 روی یک سکه هستند.
دوره ی معاصر ، زمان فتنه هاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
ای کاش داعشی ها که آمدند بودند عراق و ایران کمک کرد بهتان سرت را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۹ ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
کسی که بعد از این همه اتفاقات مربوط به سوریه و عراق و جریان داعش و نقش غیر قابل انکار آل سعود در شکل گیری این جریان شیطانی و ضد شیعی و ضد اسلامی هنوز از شناخت حق عاجز است و هنوز نمی داند که حق با معاویه است یا علی چگونه می تواند یک جریان شیعی را رهبری کند کسی که می خواهد با کمک وهابیت مشکلات پیروان شیعی خود را حل کند چگونه می توان به آن اعتماد کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۴ ۲۸ مرداد ۱۴۰۱
اهل کوفه...چی کشیده مولا علی و امام حسین از این اهل کوفه
United States of America
مبارز
۲۳:۴۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
مرد میدان ، شهید ابومهندس المهدی بود. این ها نامرد میدان هستند. زیاد گول اسم و رسم ، رنگ و لعاب ، یا شعارهای افراد را نخورید ، تاریخ یادآور و عبرت آموزست. زبیر و پسرش. محمد حنفیه. سليمان بن صرد خزاعی و ... همچنین خوارج نهروان. همدستی و هم عهدی با شیطان یعنی نفاق

مرگ رنگین بهتر از زندگی ننگین است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
پس به سوی خود کشی؟؟؟؟؟؟
عجب شعار خوبی و هزار عجب تر از آن به خاطر این برداشت نابخردانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۷ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
خاک خاک خاک بر سر این کوفیان زمان ما. لیاقتتان همان پول کثیف سعودیه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
سعودی می خواهد هاب منطقه شود. این یعنی نژادپرست های صهیونیست دارند خودشان را در اعراب منطقه حل می کنند.
خدا به فریاد ملت های منطقه غرب آسیا برسد!
-
ناشناس
۲۱:۴۱ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
موقع هجوم داعش پرچم مذهب بالا رفت و ایران کمکشون کرد...الان پرچم نژاد وقبیله ورفتن سمت عربستان..فرقی نمیکنه مقتدی صدر باشه یا عمارحکیم یا صدام.
ازاین جماعت توقع وفاداری نباید داشت.کاش درس عبرتی برایمان میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
خود فروخته های لا مذهب بی دین نامرد پست. تازه این ها سران آو ها هستند تا چه رسد به عوام آن ها. انسان متحیر می ماند از کردار این ها. اگر جان یک حیوان وحشی را نجات دهی تا آخر عمرش یادش می ماند و تا پای جان خطر را از تو برطرف کردند. حالا این بی صفت می گوید وابستگی به خارج (ایران) غیر قابل قبول است. به دست بوسی آن جانیان بالفطره سعودی میرود که ایران ناموسان را از چنگ عوانل آن ها در آورد. دقیقا تاریخ امام حسین تکرار می‌شود. بیشترین کینه یزید از امام حسین علیه السلام به خاطر این بود که آن حضرت نگذاشت ارینبه زیبا روی که همسر عبد الله بن سلام بود به چنگ یزید بیفتد. این ها از نسل همان بی غیرت ها هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
برای چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند-قابل توضیح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
به بیعت هر کی اعتماد کنید جز عرب
چون اونا به پاک ترین انسان ها خیانت کردن، ما ایرانی ها رو به هیچ می فروشن
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۱۹:۲۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
واقعا وقتی فکر میکنم امام حسین(ع)از دست این اشباح الرجال چی کشیدند،قلبم به درد میاد،بی دلیل نیست در روایات مربوط به زمان ظهور حضرت حجت(ع)به نقش با اهمیت مردم ایران بسیار تاکید شده(کتاب عصر ظهور) ومردم عراق نقش بسیار کمرنگی دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
جالبه ایران برای عراق خودشو کشت الان عربستان وهابی شده میانجی گر بین دو گروه شیعه
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۸:۱۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
در هر حال هم مقتدا صدر وهم عمار حکیم که میدونند قلتلان شهدای خانوادگی وملتشان با پولهای عربستان هست چه دوران صدام وچه الان کارشون اشتباه هست چطور شیعه هستن زیر بار ذلت رفتن وبه یزید ومعاویه زمان مشرک واهل کتاب پناه بردن انگار دوران امام حسینه تاریخ داره تکرار میشه واقعا اینا اهل کوفه زمان امام علی وامام حسین هستن عوض اینکه ایرا نجاتشون داد به لطف خدا به دامن دشمنان شهدا ومجاهدینشون پناه بردن الحق اهل کوفه هستن واقعا متاسف وناراحت شدم از این رفتارشون
United States of America
مبارز
۱۵:۱۴ ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
چطور؟؟؟
فریب پول یا قدرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
یک جورایی دارد آن روی خودشان را نشان میدن کوفی بودن اصل ذات خودشان را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
عراق باید به ائتلاف عربی بپیوندت ،وگر نه آخر عاقبتش میشه مثل ما،اگه به کشورهای متمایل به غرب بپیونده عاقبت بهتری برای مردمش رقم میزنه،به امید خوشبختی مردم جهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
آقای ما شناس خیلی وطن فروش هستی!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
اگرچه ناشناس معرفی کردی ولی بانظر تخود راشناساندی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
هیهات من الذله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
اون عقل دارن با همه رابطه و گفتگو دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
اینها ار قوم و قبیله همانهایی هستند که به امامان بعد ازپیامبر(ص) خیانت کردند و شهیدشان کردند و بی غیرتهای به ظاهر مسلمانی که عربستان با حمایت از داعش جان و ناموسشان را مورد حمله وحشیانه قرار داد و زنانشان و دخترانشان را به بردگی بردند حالا برای عرض ارادت و نوکری نزد شقی ترین حکام عرب می روند هنوز دست از خیانت به اسلام و مسلمین بر نمی دارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
خیلی چیزا با گذشت زمان روشن می شود......
Iran (Islamic Republic of)
شرافت
۱۶:۰۸ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
در عراق چهار گروه شبیه قدرت سیاسی عراق هستند میانجیگری بین آنها عربستان باشد یعنی از نظر سیاسی برای خدا نباید باشد برای قدرت ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
اعلام نوکری به عربستان. البته اینها همه عرب اند و قطعا به هم تمایل دارند و ایران نباید بخاطر شیعه بودن یک عده روی این افراد حساب کند. خون و نژاد همیشه در الویت بوده است نه مذهب.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
عراقی ها عرب نیستند بعد از مسلمان شدن زبان عربی را امتخاب کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
باد همسایه غربی به پرچم عراقیا می وزد!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
علی برکت الله.
باد همسایه شرقی به پرچم عراقیا می وزد!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
باید به این آقای حکیم بگیم همین عربستان که رفتی برای جواب دادن به تحولات عراق,داعش رو برات هدیه فرستاد تا شما ها رو سلاخی کنند. اما حاج قاسم و یارانش به داد شما رسیدند
این رسم مردانگی نیست آقای حکیم
Iran (Islamic Republic of)
پوریا
۱۶:۵۵ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
عراقی یعنی همین از زمان حضرت علی تا الان ! حزب باد !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
الکوفی لا یوفی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
تو سیاست اعتماد و مردانگی اصلا مفهوم نداره اصلا تو دایره لغاتش نیست حالا میخاد عرب باشه غربی باشه شرقی باشه یا هرکس دیگه
آخرین اخبار