مدیرعامل گروه مپنا مطرح کرد

به برخی کشورها تجهیزات نیروگاهی صادر می‌کنیم

علی آبادی گفت: در دوران تحریم توانسته ایم تجهیزات پیچیده نیروگاهی را به چندین کشور دنیا صادر کنیم.

عباس علی آبادی مدیرعامل گروه مپنا با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر در خصوص دستاورد‌های شرکت مپنا در صنعت برق پرداخت.

لطفاً توضیحاتی از جزئیات نیروگاه سمنان ارائه دهید؟

علی آبادی: حدود ۱۰ هزار مگاوات قرار است به ظرفیت نیروگاه‌های کشور اضافه شود، آن هم با سرمایه‌گذاری صنایع معدنی کشور که اولین آن نیروگاه سمنان بود که رکورد بی نظیر محسوب می‌شود.

معمولاً در دنیا رکورد بین المللی یک نیروگاه گازی حدودا ۱۲ تا ۱۴ ماه است و بهترین رکورد ما ۱۲ ماه بوده است، اما این بار رکورد کمتر از شش ماه را به ثبت رسانده ایم، در واقع ۴ ماه از شروع نصب زمان داشتیم که این کار به صورت فشرده انجام شد.

وضعیت این پروژه‌ها اینگونه است که در برنامه قرارداد می‌شوند، امیدوارم سال آینده واحد‌های بزرگ ۳۱۰ مگاواتی نیروگاه هزار مگاواتی اصفهان را داشته باشیم که اقدام بسیار بزرگی است که نخستین بار نیروگاه کلاس اف را  در اصفهان داریم که در نوع خود راندمان بسیار بالایی دارند.

چگونه می‌شود که می‌توانیم ۴ ماهه تجهیزات نیروگاهی را نصب کنیم؟

علی آبادی: کشورمان در شرایط خاصی قرار دارد، اینکه در این شرایط خاص و در این تحریم‌های ظالمانه ما توانی را داریم تا تجهیزات خودمان را بسازیم و نصب کنیم.

نیروگاه سمنان ایرانی است و تجهیزات آن از خارج خریداری نشده است لذا این نیروگاه کاملاً ایرانی است و به دست  متخصصین ایرانی ساخته شده است، بیش از سیصد و هفتاد واحد نیروگاهی توسط متخصصان ایرانی ساخته شده است و اولین مزیت آن ایجاد شغل برای جوانان ایرانی است. ما از خروج ارز جلوگیری می‌کنیم.

امروز ما خود اتکا هستیم و این را همه‌ی دنیا می‌دانند. آثار و تبعات آن در خارج از کشور نصیب دیگران  هم شده، به عمان، اندونزی، پاکستان، عراق، سوریه، روسیه و بسیاری از کشور‌های دیگر تجهیزات نیروگاه صادر کرده ایم  و خدمات فنی مهندسی را صادر می‌کنیم.

آیا کل توربین های کشور را مپنا می سازد؟

علی آبادی: بیش از ۴۰۰ شرکت ایرانی ما را پشتیبانی می کنند و همه آنها در این کار بزرگ نقش داشتند، ما توانستیم به این موفقیت بزرگ دست پیدا کنیم. تیم مشاور و وزارت نیرو در هماهنگی جامع موثر بوده اند.

ما می توانیم تمام نیاز کشور را در تمام تجهیزات دوار در ژنراتور ، توربین بخاری، کمپرسور، پمپ ها انجام دهیم، توربین گازی افتخار آفرین ترین ساخته بشر است. موتور هواپیما ، کشتی همه توربین گازی هستند. امروز کشور ما در این حوزه نامدار است و این افتخار بزرگ را جوانان ایرانی و  دانشگاهیان و  همه باهم ساختند.ما در لبه این حرکت تمام تلاش خود را بسیج کرده ایم و موفق شدیم.

تجهیزات نیروگاهی را به اغلب کشورهای منطقه و دنیا صادر می‌کنیم. توانایی ما باعث شده در دوران تحریم بتوانیم تجهیزات پیچیده را به کشورهای دنیا صادر کنیم.

از تمام دانشگاهیان و متخصصین دعوت می‌کنیم تا مپنا را ببینند. به زودی نمایشگاه بزرگی را ترتیب خواهیم داد و رونمایی خواهیم تا مردم ظرفیت‌های ملی را ببینند که چقدر پیشرفت کرده است.

چرا مپنا در حوزه آب ورود نکرده است؟

علی آبادی: اینکه در حوزه آب ورود نکرده ایم به نظر می‌رسد که درست نیست. ما در حوزه آب فعالیت‌های گسترده ای انجام داده ایم اما در حد برق نبوده است.

در حوزه بازچرخانی آب پروژه ای را در مپنا اجرا شد. امروز به تمام صنایع کشور اعلام می‌کنیم که ما قادریم فاضلاب صنعتی و انسانی را بگیریم و با آب مقطر تحویل دهیم. این تکنولوژی و فناوری کاملا بومی است و واحد هایی که بتوانند این کار را انجام دهند در مپنا زیرساخت‌ها قابل ارائه است.

پروژه بزرگ دیگری را در ذوب آهن اصفهان در حال اجرا داریم که پروژه بسیار پیشرفته‌ای است. آب شیرین کن از آب شیرین کن های مدرن است که تلاش می کنیم آن را  داخلی سازی کنیم که این اتفاق ظرف یکی دو ماه آینده  می افتد.

پروژه بزرگ دیگری را اجرا کردیم که پروژه آب شیرین کن قشم بود که سالهاست آب و برق قشم را تامین می کند. بدون مصرف برق آب دریا را شیرین می کنیم.

پروژه دیگری در بوشهر در حال اجرا است اما بزرگترین پروژه ای که تازه آن را شروع می کنیم در چابهار و سه واحد ۲۰۰ متر مکعبی در چابهار برای انتقال آب به زابل و خراسان است که به زودی با تامین مالی مپنا شروع خواهد شد.

چرا توجه کمی به حوزه حمل و نقل ریلی شده است؟

علی آبادی: باید به حمل و نقل بیشتر توجه شود در حمل و نقل کشور توسعه بسیار خوبی داشته است اما کافی نیست ایران سرزمینی پهناور است. باید حمل و نقل خیلی بیش از این توسعه پیدا کند. گذشته از زیرساخت بایستی به سمت برق سازی حمل و نقل پیش برویم. می خواهیم لوکوموتیوهای هایبرید یا دو توان را داشته باشیم.

ماده ۱۱ طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق می گوید امکان واردات تجهیزات نیروگاهی در صورت تشخیص وزارت نیرو مجاز شناخته شده آیا شما با این ماده موافق هستید؟

علی آبادی: بنده جز مخالفین این طرح هستم. ما نیاز های بسیاری داریم اینکه به بهانه جذب فاینانس سراغ تجهیزاتی که خودمان می توانیم بسازیم ، به نظر بنده درست نیست.

امروز اقتصاد صنعت برق مانع اصلی برای توسعه است. امکان افزایش این ظرفیت هر چقدر که بخواهید در داخل کشور وجود دارد.سر ریز داخل کشور به خارج از کشور می رود.

به زودی ۳۸ توربین به خارج از کشور صادر خواهیم کرد زیرا در داخل کشور تقاضا وجود ندارد.

چالش اصلی در صنعت برق یا در صنعت توربین سازی اقتصاد آن است. ما باید بتوانیم پول بدهم اگر بتوانیم منابع را تامین کنیم ، ما مطلقا  نیازمند واردات نخواهیم بود.

امروز جزو برترین ها در دنیا هستیم . سومین کشور سازنده توربین گاز در جهان هستیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار