رسیدگی به ۹۰ هزار پرونده در سال گذشته در دیوان عالی کشور

مرتضوی مقدم گفت: در سال ۱۴۰۰ ورودی پرونده در دیوان عالی کشور ۹۶هزار و ۶۰۰ پرونده بوده که از این تعداد حدود ۹۰هزار پرونده مختومه شد.

حجت الاسلام مرتضوی‌مقدم، رئیس دیوان عالی کشور گفت: دیوان عالی کشور وظایف مهمی دارد یکی از این وظایف نظارت بر آرای قضائی سراسر کشور است و باید بین دادگاه‌هایی که استنباط‌های مختلفی از قانون دارند وحدت‌رویه ایجاد کند.

وی افزود: هر سه‌شنبه جلسه هیئت عمومی دیوان عالی برگزار می‌شود که در خصوص وحدت رویه و پرونده‌ها بحث و تبادل نظر انجام می‌شود و همچنین در خصوص اعاده دادرسی، رأی دادگاه را بررسی می‌کنند که اگر نقص داشته باشد آن را به دادگاه برمی گرداند و اگر رأی درست باشد آن را ابرام می‌کند.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به حضور قضات دیوان عالی کشور در دادگاه‌ها، گفت: جلسات منظم هفتگی ملاقات عمومی برگزار می‌شود و اگر در راستای اعاده باشد به شعبه ارجاع می‌شود.

حجت الاسلام مرتضوی‌مقدم در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۰ ورودی پرونده در دیوان عالی کشور ۹۶ هزار و ۶۰۰ پرونده بوده که از این تعداد حدود ۹۰ هزار پرونده مختومه شد.

وی افزود: در خردادماه ورودی پرونده‌ها به دیوان عالی کشور، ۸ هزار و ۳۰۰ پرونده و مختومه آن ۷ هزار ۶۰۰ پرونده بوده است و در تیرماه امسال ۷ هزار پرونده ورودی به دیوان ثبت شده است و مختومه آن نیز ۶ هزار و ۹۰۰ فقره بوده است که بر اساس آمار‌ها ورودی پرونده هر سال بیشتر می‌شود و باید برای آن فکری کنیم و کاهش آن مسیری جز اصلاح قانون ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم، در خصوص آخرین وضعیت پرونده گوهر ناز قم، گفت: پرونده گوهر ناز قم در شعبه اول دیوان عالی کشور است و آماده صدور رای می‌باشد که در آینده نزدیک اعلام خواهد شد.

وی همچنین در خصوص نظارت بر تخلفات رئیس جمهور توسط دیوان عالی کشور گفت: براساس قانون اگر گزارش و کیفرخواست به دیوان عالی کشور ارسال شود، دیوان رسیدگی میکند، اما قانون این پرونده‌ها را بر عهده دادستانی کل گذاشته که پرونده را تکمیل و با کیفرخواست به دیوان ارسال کند تا کنون هیچ پرونده‌ای در این خصوص به دیوان نیامده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار