وزیر کشور:

بیش از نیمی از روستا‌های کشور خالی از سکنه شده است

وزیر کشور گفت: بیش از نیمی از ۹۰ هزار سکونتگاه روستایی کشور به صورت کامل، خالی از سکنه شده است.

احمد وحیدی،وزیر کشور در اختتامیه همایش چهار روزه حکمرانی روستایی و مبانی تسهیلگری گفت: بازگشت به روستا و مهاجرت معکوس، بدون توسعه روستا‌ها امکان پذیر نیست.

او اهمیت فرزندآوری را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: سیاست‌های حمایت از خانواده و ازیاد نسل باید با قدرت اجرا شود.

وحیدی با اشاره به مشکل مسکن و اشتغال در کلانشهر‌ها گفت: نمی‌توان انتظار افزایش جمعیت در شهری مانند تهران و سایر کلانشهر‌ها را داشت و در عوض باید به دنبال افزایش جمعیت روستایی باشیم.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه در الگوی رشد اقتصادی باید به دنبال الگوی بومی و متناسب با فرهنگ خود باشیم، افزود: در الگوی رشد ایرانی اسلامی، روستا‌ها دارای اهمیت بالایی هستند و تلاش ما بر این است که نقاط ضعف روستا‌ها به صورت مستمر شناسایی و نقاط قوت تقویت شوند.

وحیدی در ادامه با تاکید بر اینکه هدف نهایی تمام الگو‌های رشد باید منجر به تربیت انسان معنویت خواه و کمال گرا باشد، گفت: در کنار این الگو، رشد اقتصادی و توسعه نیز باید مد نظر قرار بگیرد.

او با اشاره به پیوند خوردن اقتصاد جهانی به قوانین و مقررات حاکم بر آن افزود: مسئله برجام نشان داد که کشور‌های اروپایی به خاطر گره خوردن به پیوند‌های اقتصاد جهانی نمی‌توانستند به صورت مستقل اقدامی کنند و حتی به شرکت‌های تحت امر خود نیز قدرت تحکم نداشتند.

جانشین قرارگاه پیشرفت همه‌جانبه روستا هم در این مراسم گفت: درگذشته نسبت به روستا‌ها کم‌توجهی شده است و همین موضوع باعث شده نیمی از روستا‌ها خالی از سکنه شوند، اما در دولت سیزدهم تلاش می‌کنیم تا تمام ارکان مؤثر در روستا‌ها را کنار هم جمع کنیم.

سردار مجید بکایی با بیان اینکه مبنای دوره چهار روزه حکمرانی روستایی و مبانی تسهیلگری، معماری تحول در اداره روستا و مبانی تسهیل گری روستایی بوده است، افزود: در این دوره ۱۰۰ روحانی مستقر در روستا، ۳۴ فرماندار، ۳۱ مدیرکل روستایی و ۵۷ بخشدار از سراسر کشور دعوت‌شدند.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور نیز در اختتامیه این دوره آموزشی با تاکید بر اینکه یکی از ویژگی جدید حکمرانی در دنیا توجه به روستاهاست، گفت: عقب‌ماندگی‌های روستایی نیازمند تحول نوینی در عرصه تسهیلگری است.

عبدالرحیم پدرام با بیان اینکه سیستم‌های سنتی گذشته پاسخگوی نیاز‌های امروز نیست، افزود: برای رفع مشکلات و معضلات جامعه امروز نیاز داریم تا مبانی حکمرانی و تسهیل گری در کشور به‌ خصوص در زمینه روستا‌ها تغییر کند.

او  با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارت افزایی در دوره حکمرانی روستایی و تسهیل گری در قم بیان کرد: در آینده کشورداری در تمام دنیا توجه به روستا در کنار روح معنویت‌گرایی بیشتر از گذشته خواهد شد.

پدرام  از امتداد آموزش دهیاران، بخشداران، فرمانداران و مدیران روستایی سراسر کشور خبر داد و گفت: قرار است از هر استان شرکت‌کننده در این دوره ۲ نفر به‌عنوان مربی انتخاب شوند که بعد از طی دورۀ تربیت مربی تکمیلی، این افراد بعداً برای سایر همشهری‌های خود در استان‌ها نیز به ترویج دوره‌های آموزشی بپردازند.

گفتنی است؛ اولین دوره آموزشی ویژه فرمانداران، مدیران کل دفتر امور روستایی، بخشداران، روحانیون و دهیاران با عنوان حکمرانی روستایی و مبانی تسهیل‌گری از شنبه ۲۹ مردادماه تا سه‌شنبه اول شهریورماه در مجتمع فرهنگی آموزشی یاوران حضرت مهدی (عج) برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار