قانون تسهیل در صدور مجوز وکالت نیازمند مفاهمه بیشتری است

رییس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی گفت: قانون تسهیل در صدور مجوز وکالت نیازمند مفاهمه بیشتری است تا اشکالات و ضعف‌های آن شناسایی و مرتفع شود.

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی در نشست بررسی آثار طرح‌های پیشنهادی مجلس بر ساختار حقوقی کشور که در دادگستری قزوین برگزار شد، افزود: قانون تسهیل در صدور مجوز‌ها تصویب شد درحالیکه نمایندگان مجلس یک طرف این ماجرا بوده و نمایندگان مردم نیز هستند و باید به درخواست‌های آن‌ها رسیدگی کنند.

وی گفت: وقتی گفته می‌شود حق الوکاله یک وکیل ۲۰۰ میلیون تا چند میلیارد تومان است باعث می‌شود تصوراتی در جامعه ایجاد شود و افراد زیادی متقاضی ورود به این حرفه شوند.

رییس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی افزود: یک وکیل در یک پرونده بیشتر از دوران خدمت ۳۰ ساله من دریافتی داشته و برخی دیگر در طول یکسال یک پرونده وکالت هم نداشته اند و نقص‌هایی در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: به رغم تصور ایجاد شده در جامعه که وکلا وضعشان خیلی خوب است، ولی بیکاری وکلا و درآمد پایین بسیاری از آن‌ها بیان نشده است و شاید خواسته اند حرمت وکلا رعایت شود.

حجت الاسلام غضنفرآبادی گفت: درباره قانون نحوه استفاده از نماینده حقوقی در ادارات و سازمان‌ها که در مجلس مطرح شده مهمترین اقدام از حوزه خود وکلا باید صورت گیرد تا حقوق وکلا مورد توجه و مد نظر قرار گیرد.
وی افزود: من یک قاضی هستم و از وکیل باسواد خوشم می‌آید که کمک کار قاضی در کشف حقیقت است.

رییس کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس شورای اسلامی گفت: کانون وکلای دادگستری باید تلاش بیشتری در این زمینه انجام داده و ابهامات را رفع کند و نمایندگان با دریافت اشکالات و ضعف‌ها حتما اقدام خواهند کرد.

این نماینده افزود: بهترین راه در این زمینه صحبت وکلا با نمایندگان است تا متوجه موضوع شوند و رای دهی دقیقی در مجلس داشته باشند.

وی گفت: کارشناسان حقوقی، پیگیری زیادی داشتند تا انحصار صدور مجوز وکالت را بشکنند و همیشه با اطلاعات غلط داده شده و جو ایجاد شده، اتفاقات خوبی نمی‌افتد.

حجت الاسلام غضنفرآبادی گفت: ما به دنبال این هستیم وکلایی که مشغول کار هستند بیکار نشوند، چون برخی وکلا درآمد خوبی ندارند، ولی جویی ایجاد شده که وکلا درآمد بالایی دارند.

قانون تسهیل در صدور مجوز‌ها محسنات و ایراداتی دارد

رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: قانون تسهیل در صدور مجوز‌ها محسنات و ایراداتی دارد و می‌توان هر ۶ ماه یکبار قوانین را اصلاح کرد.

رجب رحمانی افزود: قانون تسهیل صدور مجوز‌ها مزیت‌های زیادی دارد و در صدور مجوز برخی مشاغل مانند مرغداری‌ها و دامداری‌ها موجب تسریع می‌شود.

این نماینده گفت: امروز دنیای تخصص است و باید به مساله تخصص توجه ویژه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه شغل وکالت را نباید ساده بگیریم، گفت: موضوع مسایل قضایی و حقوقی با حیثیت و آبروی مردم سروکار دارد و اگر قوه قضاییه اصلاح شود آن مملکت اصلاح می‌شود و می‌طلبد هم قضات و وکلا انسان‌های لایق، توانمند و شایسته باشند.

رحمانی گفت: در حال حاضر در معاضدت قضایی وکلای فداکار و شجاعی داریم که از حق دفاع می‌کنند که بسیار ارزشمند است.

استدلال مدافعان طرح تسهیل صدور مجوز‌ها در حوزه وکالت از استدلال مخالفان قوی‌تر است

نماینده شهرستان بویین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی هم گفت: فرایند قانونگذاری در مجلس شورای اسلامی هیجانی نیست و یک لایحه بعد از انجام کار‌های کارشناسی به مجلس ارسال، بررسی و تصویب می‌شود.

روح الله عباسپور در خصوص قانون تسهیل صدور مجوز‌ها در حوزه وکالت، گفت: استدلال مدافعان این طرح از استدلال مخالفان قوی‌تر است و عمده استدلال مخالفان این است که مدافعان این طرح ضعف علمی دارند و با صدور مجوز وکالت برای آن‌ها سطح وکالت پایین می‌آید درحالیکه مخالفان، این موارد را نمی‌پذیرند.

وی گفت:مدافعان طرح تسهیل صدور مجوز‌ها و خارج کردن آن از انحصار می‌گویند وکلای دادگستری در حال حاضر از ظرفیت افرادی استفاده می‌کنند که متقاضی دریافت پروانه وکالت هستند و نباید جلوی تسهیل در صدور پروانه وکالت را گرفت.

عباسپور گفت: این افراد نیز خروجی نظام آموزشی کشور هستند و کانون وکلای دادگستری باید برای آن‌ها دوره آموزشی بگذارد.

قانون تسهیل در صدور مجوز‌ها مسیر قانونی را طی کرده است

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی هم گفت: قانون ابزاری برای کمک به قاضی برای تشخیص حق است و وکیل نیز چنین جایگاهی دارد.

لطف الله سیاهکالی مرادی گفت: قانون تسهیل در صدور مجوز‌ها مسیر قانونی را طی کرده، ولی باید بپذیریم مجلس نقص‌های در قانون گذاری دارد.

وی گفت: در هنگام تصویب قانون تسهیل، ذینفعان حرفه وکالت جلو نیامدند و دیدگاه‌ها و نظرات خود را درباره اشکالات طرح اعلام نکردند.

سیاهکالی افزود: استدلال مخالفان طرح، قوی نیست و با آن نمی‌توان مجلس را قانع کرد.

وی افزود: نمایندگان در این قانون سود نمی‌کنند و اگر ضعف و اشکالی وجود دارد باید به نمایندگان اعلام شود.

خلا قانونی وکلای تخصصی در جامعه وجود دارد

نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی هم گفت: من به طرح تسهیل در صدور کسب و کار‌ها رای ندادم، چون با آن موافق نبودم و شغل وکالت را همچون شغل طبابت بسیار مهم و موثر می‌دانم.

فاطمه محمدبیگی گفت: خلا قانونی وکلای تخصصی در جامعه داریم و در موضوع سقط جنین و موارد مشابه نیازمند وکیل صاحب کرسی و تخصصی هستیم.

وی گفت: وکلای تخصصی، بازوان توانمند نمایندگان هستند و بدون بهره گیری از ظرفیت آن‌ها در دعاوی بین المللی، کودکان و سقط جنین موفق نخواهیم بود.

محمدبیگی افزود: گروه جهادی وکالت کم داریم و باید وکلا فعالیت‌های این چنینی نیز داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار