ذهن ما خط عمودی را بهتر از افقی دنبال می‌کند

شمردن اعداد از چپ به راست طبیعی به نظر می‌رسد، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مغز ما از پایین به بالا را سریع‌تر می‌شمرد.  

 

وقتی از شما خواسته می‌شود اعداد یک تا ده را به ترتیب بنویسید، چگونه آن‌ها را مرتب می‌کنید؟ به صورت افقی؟ عمودی؟ چپ به راست؟ بالا به پایین؟ آیا آن‌ها را به صورت تصادفی قرار می‌دهید؟

غالباً فرض شده است و در مدارس کشور‌های غربی آموزش داده شده است که ترتیب "صحیح" اعداد از چپ به راست (۱، ۲، ۳، ۴...) است نه راست به چپ (۱۰، ۹، ۸، ۷…).
ترتیب اعداد در امتداد یک بعد افقی به عنوان "خط اعداد ذهنی" شناخته می‌شود و روش مهمی را برای نمایش عدد و کمیت در فضا توصیف می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که انسان‌ها ترجیح می‌دهند اعداد بزرگتر را در سمت راست و اعداد کوچکتر را در سمت چپ قرار دهند.

زمانی که اعداد بزرگتر در سمت راست و کوچکتر در سمت چپ هستند، افراد معمولاً در مقایسه اعداد سریعتر و دقیق‌تر هستند و بیماران با آسیب مغزی که پردازش فضایی آن‌ها مختل است نیز اختلالات مشابهی در پردازش اعداد نشان می‌دهند.
اما تاکنون تحقیقات کمی انجام شده است که آیا بعد افقی مهم‌ترین بعد است که ذههن ما با اعداد مرتبط می‌شود یا خیر.

تحقیق جدیدی که در PLOS ONE منتشر شد، متوجه شدیم که انسان‌ها وقتی اعداد را به صورت عمودی نشان می‌دهند، در واقع سریع‌تر پردازش می‌کنند.

حتی آزمایشات روی جوجه‌های سه روزه نشان می‌دهد که آن‌ها به دنبال اعداد کوچکتر با سوگیری به سمت چپ و اعداد بزرگتر با یک سوگیری به سمت راست هستند.

به نظر می‌رسد کبوتر‌ها نیز دارای یک خط اعداد ذهنی از چپ به راست یا راست به چپ هستند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که ارتباط بین فضا و اعداد ممکن است به مغز انسان‌ها و سایر حیوانات متصل شود.

با این حال، در حالی که بسیاری از مطالعات خطوط اعداد ذهنی افقی از چپ به راست و راست به چپ را بررسی کرده‌اند، تعداد کمی از آن‌ها بررسی کرده‌اند که آیا خط اعداد ذهنی غالب ما حتی افقی است یا خیر.

محققان می‌گویند: آزمایشی را راه‌اندازی کردیم که در آن به افراد جفت‌هایی از اعداد ۱ تا ۹ روی مانیتور نشان داده می‌شد و از جوی استیک برای نشان دادن محل قرارگیری عدد بزرگ‌تر استفاده می‌کردیم.
به عنوان مثال، اگر ۶ و ۸ روی صفحه نمایش داده می‌شد، پاسخ صحیح ۸ خواهد بود. یک شرکت کننده با حرکت دادن جوی استیک به سمت ۸ با بیشترین سرعت ممکن این را نشان می‌دهد.
برای اندازه‌گیری دقیق‌ترین زمان پاسخ‌دهی شرکت‌کنندگان، ما از نمایشگر‌های ۱۲۰ هرتز با تازه‌سازی سریع و جوی استیک‌های بازی با تاخیر صفر با کارایی بالا استفاده کردیم.

آنچه ما یافتیم این بود، وقتی اعداد هم به صورت عمودی و هم افقی از هم جدا شدند، متوجه شدیم که فقط آرایش عمودی بر زمان پاسخ تاثیر می‌گذارد.

این نمایش نشان می‌دهد که با توجه به فرصت استفاده از بازنمایی ذهنی افقی یا عمودی اعداد در فضا، شرکت کنندگان فقط از حالت عمودی استفاده کردند.
هنگامی که عدد بزرگتر از عدد کوچکتر بالاتر بود، مردم بسیار سریعتر از هر ترتیب دیگر اعداد پاسخ می‌دهند. این نشان می‌دهد که خط اعداد ذهنی ما در واقع از پایین (اعداد کوچک) به بالا (اعداد بزرگ) می‌رود.

اعداد تقریباً بر هر بخش از زندگی ما (و ایمنی ما) تأثیر می‌گذارد.
داروسازان باید دوز دارو را به درستی اندازه گیری کنند، مهندسان باید تنش‌ها را بر روی ساختمان‌ها و سازه‌ها تعیین کنند، خلبان‌ها باید سرعت و ارتفاع خود را بدانند، و همه ما باید بدانیم چه دکمه‌ای را در آسانسور فشار دهیم.
روشی که ما استفاده از اعداد را یاد می‌گیریم، و اینکه چگونه طراحان برای نمایش اطلاعات عددی در انتخاب ما تأثیرمی‌گذارند، می‌تواند پیامد‌های مهمی برای نحوه تصمیم گیری سریع و دقیق ما داشته باشد.

در واقع، در برخی از محیط‌های تصمیم‌گیری حساس به زمان، مانند کابین هواپیما و طبقه بازار سهام، اعداد اغلب به صورت عمودی نمایش داده می‌شوند.

دستگاه‌های مدرن گزینه‌های بسیار نوآورانه‌ای را برای در نمایش اعداد فعال می‌کنند، که می‌تواند به مردم کمک کند تا از فناوری به‌طور کارآمدتر و ایمن‌تر استفاده کنند.

همچنین پیامد‌هایی برای آموزش وجود دارد که نشان می‌دهد باید به کودکان با استفاده از خطوط اعداد ذهنی عمودی از پایین به بالا و همچنین خطوط آشنا از چپ به راست آموزش دهیم و این مدل ممکن است به ما کمک کند تا در مورد نحوه عملکرد اعداد کمی راحت‌تر فکر کنیم.

 

سایت مدیکال اکسپرس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار